حجتالاسلام علی امینی، رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از زنجان، گفت: آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد(ع) چندان گسترده نیست، زیرا افزون بر آنکه محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم(ع) میشد، تقیه و شیوههای پنهانی مبارزه که برای حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار زندگی ایشان در منابع تاریخی است.
وی اظهار کرد: زمانی که امام رضا(ع) به خراسان برده شد، هیچیک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا به تنهایی زندگی میکرد و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا(ع) چنین بر میآید که امام جواد(ع) آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز در طوس حضور یافت.
مأمون، ارتباط شیعیان با امام جواد(ع) را زیر نظر داشت
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره با اشاره به سیره امام جواد(ع)، عنوان کرد: امام جواد(ع) در سال 195 هجری در مدینه ولادت یافت و القابی مانند «رضی» و «متقی» در طول زندگی ایشان به وی نسبت داده شد.
حجتالاسلام امینی با بیان اینکه کنترل کردن امام جواد(ع) یکی از سیاستهای مأمون بود، تأکید کرد: مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد ایشان درآورد و به همین دلیل به راحتی میتوانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماسهای آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه اطهار(ع)، بّعد فرهنگى است، عنوان کرد: این پیشوایان بزرگ هریک در عصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت مىکردند و علوم و دانش خود را توسط آنان در جامعه منتشر میکردند.
وی با اشاره به اینکه روش فعالیتهای فرهنگی ائمه اطهار(ع)، بسته به موقعیت اجتماعی متفاوت بود، تصریح کرد: از دوره امام جواد(ع) تا امام عسکرى(ع) به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید توسط دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و از این نظر تعداد راویان و پرورشیافتگان مکتب آنان نسبت به زمان حضرت صادق(ع) کاهش بسیار چشمگیرى داشت.
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره در پایان با اشاره به اینکه با تمام محدودیتهای موجود، امام جواد(ع) شاگردان بزرگی تربیت کردند، یادآور شد: در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهرههاى درخشان و شخصیتهاى برجستهاى مانند علىبن مهزیار، احمدبن محمدبن ابىنصر بزنطى، زکریابن آدم، محمدبن اسماعیلبن بزیع، حسینبن سعید اهوازى، احمدبن محمدبن خالد برقى به چشم میخوردند که هریک در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مىرفتند، و برخى داراى تألیفات متعدد بودند.