مقاومت، شاکله پیروزی کشورهای اسلامی درطول تاریخ است
کد خبر: 1439537
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز:

مقاومت، شاکله پیروزی کشورهای اسلامی درطول تاریخ است

گروه سیاسی: شاکری گفت‌وگو و مذاکره را ابزار دیپلماسی کشورها برای رسیدن به اهداف مشترک دانست و اظهار کرد: جوامع بر اساس منافع خویش از این ابزار بهره می‌برند، اما کشورهای اسلامی به این باور رسیده‌اند که به‌جای مذاکرات بی‌نتیجه باید مقاومت کنند.

احسان شاکری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه متأسفانه در چالش‌های دیپلماسی منطقه خاورمیانه عزم و اراده جدی برای رفع چالش‌ها وجود ندارد، گفت: اغلب در این‌گونه مذاکرات طرف‎ صاحب نفوذ و پرقدرت با هدف تضعیف کشور دیگر در مذاکرات حاضر می‌شود؛ لذا می‌توان گفت مقاومت که مبنای ارزشی برای ملت‌ها دارد تنها گزینه برای چنین کشورهایی است.
وی گفت‌وگو و مذاکره را ابزار دیپلماسی کشورها برای رسیدن به اهداف مشترک دانست و افزود: جوامع بر اساس منافع خویش از این ابزار بهره می‌برند، اما کشورهای اسلامی به این باور رسیده‌اند که به‌جای مذاکرات بی‌نتیجه باید مقاومت کنند.
شاکری عنصر مقاومت را شاکله پیروزی جوامع اسلامی و به‌خصوص پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنگ 33 روزه لبنان، سوریه، مصر و... دانست و ادامه داد: در این نوع مقاومت که عزم ملی و مشارکت همگانی را می‌طلبد، بهره‌مندی از افکار و اصول مقاومت تحت درایت رهبری مقتدر نتیجه‌بخش است؛ چنانچه سران حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه به این نتیجه رسیدند که جنگ کلاسیک تنها نمی‎تواند جوابگو باشد، بلکه از طریق جنگ‌های نامنظم چریکی و استفاده از افکار شهید چمران در این زمینه به موفقیت دست یافتند.

ایران در پافشاری ملت‌های مسلمان بر موضع مقاومت تأثیر بسیاری دارد

وی همچنین نقش ایران را از لحاظ حمایت‎های اقتصادی، معنوی و فکری و حتی بالا بردن توان روحی و اعتقادی ملت‌های مسلمان برای پافشاری بر موضع مقاومت مؤثر دانست و افزود: همانطور که غرب همیشه حامی اسرائیل بوده در مواقع بحران کشورهای اسلامی هم باید چنین کشورهایی برای رفع نابسامانی منطقه تلاش کنند.
استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه اسرائیل در حمله به غزه از نظر داخلی و خارجی چندین هدف را دنبال می‌کند، اظهار کرد: از لحاظ داخلی براساس اعلام نظر نتانیاهو و با توجه به اینکه رژیم جعلی اسرائیل با رکود اقتصادی مواجه است و اعضای حزب راستگرای این کشور بر این امر دامن می‌‎زنند درصدد فرافکنی افکار مردم اقدام به حمله کرده است و برای مشوش کردن افکار دیگر جوامع، گروه‌های تروریستی و ضداسلامی همچون داعش را در عراق و سوریه به خدمت گرفته است.

هدف اسرائیل مبارزه با جریان‌های اسلامی است

وی ایجاد اختلاف و شکاف بین خود فلسطینیان، منحرف کردن افکار عمومی و جریان‎های حماس و جبنش مقاومت اسلامی را از دیگر اهداف اسرائیل در این جنگ عنوان کرد و گفت: اسرائیل جریان‌های اسلامی را برزگترین معضل برای امنیت خود می‌داند، لذا درصدد اختلاف‌افکنی و راه‌اندازی جنگ داخلی در فلسطین است.
شاکری اظهار کرد: اسرائیل با کشت و کشتار، ترور، تخریب زیرساخت‎ها و فکر تضعیف مقاومت برای رسیدن به نتیجه تلاش می‎کند، در حالی‌که با این اعمال ذهن ملت‎های آزاده با دیدن آوارگی مردم مظلوم فلسطین و کشتن کودکان بی‎گناه و معصوم جریحه‌دار و از اسرائیل غاصب بیزار است.
این استاد علوم سیاسی تأکید کرد: اسرائیل با نقض حقوق بشر و وحشی‎گری‌‎هایی که هیچ کشور آگاه و آزاده‎ای آن را نمی‌پذیرد، راهی به‌سوی قهقرا و نابودی در پیش گرفته که به‌طور یقیین با مقاومت مردم غزه و فلسطین بر اعتقادات راستین خود، این امر هرچه زودتر محقق می‌شود.

captcha