ساخت «۳۰۰» واکنشی به گسترش تفکر انقلاب اسلامی است
کد خبر: 1452985
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
نادر طالب‌زاده:

ساخت «۳۰۰» واکنشی به گسترش تفکر انقلاب اسلامی است

گروه هنر: دبیر بخش افق نو جشنواره مقاومت گفت: فیلم‌هایی نظیر «۳۰۰» به این دلیل ساخته می شوند که تفکر انقلاب اسلامی در جهان رو به گسترش است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست نقد و بررسی قسمت دوم فیلم سینمایی «300» با حضور نادر طالب‌زاده، کارگردان سینما و دبیر بخش افق نو جشنواره مقاومت، شب گذشته، 31 شهریورماه، در سینما فلسطین برگزار شد.

این کارشناس سینما در این جلسه که در قالب سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار می‌شد، اظهار کرد: جهان غرب ایران را برای خود یک تهدید می‌داند. این تهدید نیز شکل نظامی ندارد، بلکه به واسطه گسترش فکری که انقلاب دارد، آنها دچار هراس شده‌اند، برای همین ما در سال‌های آینده شاهد هجوم بیشتر سینمای هالیوود به ایران خواهیم بود؛ هجمه‌ای که می‌خواهد به هر طریق ممکن جلوی گسترش روزافزون انقلاب اسلامی را بگیرد.

وی افزود: ایدئولوژی ایران اسلامی امروز در منطقه و جهان حامیان بسیاری دارد. برای همین بعد از 11 سپتامبر آنها سعی می‌کنند به هر طریق ممکن بر چهره انقلاب خدشه‌ای وارد کنند، البته اینکه در کارشان موفق هستند یا خیر، جوابی مشخص دارد و آن نیز خیر است، چون جهان دریافته که بسیاری از تولیدات اینچنین تحت تأثیر حامیان صهیونیستی ساخته می‌شود.

طالب‌زاده ادامه داد: فیلم‌هایی چون «300» ایده‌شان تکراری شده، چون این روزها غرب با راه‌اندازی گروهای تخریب چون داعش، نیازی به دشمن جدید ندارد و می‌تواند به‌راحتی تمرکزشان را به روی فیلم‌هایی با این محوریت متمرکز کنند. این توجه در شرایطی است که خود پرورش‌دهنده چنین گروهک‌هایی هستند.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در جشنواره مقاومت، بخشی تحت عنوان افق نو وجود دارد که در آن با حضور بسیاری از فیلمسازان و اندیشمندان خارجی دلایل ایران‌هراسی غرب به بحث گذاشته می‌شود. میهمانان حاضر در این جلسات عمدتا فیلمسازان مستقل غربی هستند که در مقابل موج هالیوود تسلیم نشده و با کارهای خود، از اهداف آنها سخن می‌گویند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم‌هایی چون «300» پرفروش می‌شوند؟ گفت: فروش این فیلم در گیشه را به هیچ‌وجه نباید دلیلی بر تاثیرگذاری آن دانست، بلکه استفاده این فیلم از فن‌آوری و تکنولوژی سبب شده که این فیلم‌ها فروش خوبی داشته باشند. در ضمن هزینه‌ای که برای این دست آثار می‌شوند، ظاهری جذاب به کار می‌دهند که مخاطب عام را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مطمئن باشید که تأثیرگذاری آن طولانی نخواهد بود.

طالب‌زاده درباره تفکر ناب شیعی چنین توضیح داد: در آلمان آماری استخراج شده که نشان می‌دهد هیچکدام از تروریست‌هایی که دستگیر کرده‌اند، شیعه نیستند. این مسئله نشان می‌دهد که در تفکر انقلاب اسلامی خشونت جایی ندارد، بنابراین با فیلم‌هایی چون «300» نمی‌توانند چهره ایران اسلامی را تخریب کنند.

وی درباره استفاده «300» از المان‌های مذهبی گفت: در این فیلم سعی شده رابطه حکومت خشایارشاه با دین به شکل نزدیکی ترسیم شود. به این معنا که برای حملات خشایارشاه توجهات مذهبی وجود داشته است. این عمل نوعی فریب‌کاری است تا بخواهند به نسل امروز نیز بفهمانند که نباید به سوی تفکر ایران اسلامی گرایش پیدا کنند.

طالب‌زاده متذکر شد: معمولاً در فیلم‌های سینمایی از کلمه شهید استفاده نمی‌شود، اما در این کار چند بار این کلمه استفاده می‌شود که به نوعی می‌خواهند از آن برای خود وجهه حق‌طلبی ترسیم کنند. نکته دیگر اینکه در «300» آنها به نوعی برای خود موضوع کربلا را مصادره کرده‌اند که گروهی کوچک در مقابل لشکری عظیم به مقابله برخاسته است.

وی در پایان درباره عکس‌العمل آینده غرب خاطرنشان کرد: با به وجود آمدن گروه‌هایی چون داعش تمرکز آنها از روی ایران برداشته خواهد شد، اما مسلم بدانید که هیچگاه این دست فیلم‌های تولیدشان متوقف نخواهد شد و هر از گاهی شاهد ساخت چنین کارهایی خواهیم بود.

captcha