رواج پدیده چشم و هم‌چشمی، بار مضاعفی بر اقتصاد خانواده‌ها است
کد خبر: 1453466
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

رواج پدیده چشم و هم‌چشمی، بار مضاعفی بر اقتصاد خانواده‌ها است

گروه اندیشه: امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه شرایط اقتصادی یکی از بهانه‌های مطرح در جدایی زوجین است، گفت: یکی از مواردی که بر استحکام بنیان خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است، سختی و مشقت اقتصادی خانواده نیست بلکه رواج پدیده «چشم و هم‌چشمی» است.

حجت‌الاسلام سید‌یعقوب موسوی، امام جمعه موقت زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با تأکید بر اینکه متأسفانه آمار طلاق در استان زنجان رو به افزایش است، گفت: یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر دامن‌گیر جامعه ما شده است، افزایش آمار طلاق و سست شدن بنیان خانواده‌هاست که باید تدبیری در این رابطه اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که در هنگام ثبت طلاق در دفترخانه‌ها برای جدایی زوجین ارائه می‌شود، بلای خانمان‌سور اعتیاد است که هم ملت و هم دولت موظف هستند تا جلوی این مسئله را بگیرند و اگر این اتفاق نیافتد، در آینده‌ای نه‌چندان دور باعث ایجاد تفرقه و تشتت در بسیاری از خانواده‌ها می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه شرایط اقتصادی نیز یکی از بهانه‌هایی است که برای جدایی زوجین به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی زندگی مشترک مطرح می‌شود، اظهار کرد: یکی از مواردی که در این زمینه بر استحکام بنیان خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است، سختی و مشقت اقتصادی خانواده نیست بلکه رواج پدیده «چشم و هم‌چشمی» است.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: در گذشته زوجین حد و مرزی برای امور اقتصادی زندگی مشترک خود قائل بوده و بر اساس میزان درآمدی که داشتند، خرج و مخارج خود را تعیین می‌کردند اما متأسفانه امروز چشم و هم‌چشمی و مقایسه هزینه‌های زندگی با سایرین سبب شده است تا جو خانواده‌ها متشنج شود.

جوانان کم‌تحمل‌تر از گذشته نشده‌اند

وی با بیان اینکه کاهش قدرت تحمل سختی‌های زندگی از سوی جوانان، دلیل عمده‌ای بر افزایش آمار طلاق در کشور نیست، تصریح کرد: نمی‌توان ادعا کرد که همه جوانان امروز کم‌تحمل‌تر از جوانان دوره‌های گذشته شده‌اند، بلکه مقایسه شرایط زندگی با سایرین و تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده، موجب ایجاد مشکلات در این زمینه می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه زنجان بیان کرد: یکی از دیگر مسائلی که در افزایش آمار طلاق در کشور مؤثر است، کیفیت ظاهر شدن جوانان آماده ازدواج در مجامع عمومی است که در بسیاری از موارد با شأن یک کشور اسلامی سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان یادآور شد: از بین رفتن سایه حیا و حجاب در سطح جامعه، نه‌تنها بر حریم خانواده‌های ایرانی تأثیر خواهد گذاشت، بلکه روابط اجتماعی افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

captcha