امام جواد(ع)؛ پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی/ نقش بی‌بدیل امام(ع) در گسترش معارف اسلام
کد خبر: 1453651
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

امام جواد(ع)؛ پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی/ نقش بی‌بدیل امام(ع) در گسترش معارف اسلام

گروه اندیشه: امام جواد(ع) را پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی می‌نامند؛ امامی که از همان دوران کودکی به‌وسیله علمی که خداوند در دل او قرار داده بود و با عنایت الهی پاسخگوی تمام شبهات وارده به مکتب تشیع بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، نهمین پیشوای شیعیان جهان امام محمد متقی(ع) را به نام جواد‌الائمه(ع) می‌شناسند. امامی که بخشش و جود او زبانزد عصر خود بود و هیچکس از درب منزل آن حضرت دست خالی باز نمی‌گشت.
آن امام همام دارای القاب دیگری چون رضی و متقی نیز است و جزو یکی از امامانی است که در سنین کودکی به دلیل شهادت پدر بزرگوار ایشان حضرت امام رضا(ع) به امامت می‌رسند.
امام جواد(ع) تنها فرزند پسر پیشوای هشتم شیعیان بود و به همین دلیل نور چشم تمام شیعیان از زمان تولد تا زمان شهادت بوده است و حتی امروزه نیز شیعیان هنگام توسل به امام رضا(ع)،‌ آن حضرت را به جوادالائمه‌اش قسم می‌دهند.

شرایط دوران امام جواد(ع)
شرایط دوران امام جواد(ع) شرایط خاصی بود که القائات مختلفی از سوی حکومت مأمون که حاکمی زیرک و هوشیار بود به مکتب تشیع وارد می‌شد. مأمون به وسیله گرد آوردن علما و دانشمندان مکاتب مختلف سعی در ایجاد و تزریق شبهات مختلف در میان مکتب اسلام و تشیع داشت لذا داشتن بنیه علمی قوی و توان انجام مناظرات علمی یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی بود که آن امام همام داشت.
این مسئله به حدی بود که امام جواد(ع) را پرچمدار مبارزه با جریانات انحرافی می‌نامند. امامی که از همان دوران کودکی به وسیله علمی که خداوند در دل او قرار داده بود و با عنایت و الطاف الهی پاسخگوی تمام  القائات و شبهات وارده به مکتب تشیع بود.
حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنویس، رئیس ستاد زکات استان فارس با اشاره به زندگی امام جواد(ع) به خبرنگار ایکنا گفت:  یکی از امامانی که در کم سن و سالی، امامت مسلمین را به عهده گرفتند امام جواد(ع) هستند.
وی اظهار کرد:‌ زمانی که آن حضرت امامت را برعهده گرفتند، اوج اقتدار مأمون یعنی مأمون با شهادت امام رضا(ع) قدرت خود را بر تمام جهان تحمیل کرده بود در نتیجه با توجه به فضای آزادی که برعلیه امامت، تشیع و خلفای عباسی بعد از آن شکل گرفته بود عقاید انحرافی اجازه رشد پیدا کردند.
حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد: علت رشدیابی این افکار و اندیشه‌ها این بود که مأمون می‌خواست با تحریف این اندیشه‌ها و عقاید مردم و جامعه مسلممانان را مشغول کند تا بتواند به کار حکومت و دنیای خود مشغول باشد و کسی مزاحم او نباشد.

امام جواد(ع) پاسخ‌های اغنایی را برای مقابله با افکار منحرف انجام می‌داد
رئیس ستاد زکات استان فارس اضافه کرد: طبیعتاً ائمه اطهار در هر عصری به اقتضای آن زمان با این جریانات مقابله دارند اما امام جواد(ع) بسیار بیشتر  قضیه را حس و درک کرد در نتیجه به تقابل مقابل و متعادل پرداخت یعنی اگر مأمون می‌خواست با گسترش افکار منحرف باشد، امام نیز درصدد پاسخ‌های اغنایی برآمد و این پاسخ‌ها به سران افکار و اندیشه‌های انحرافی موجب شد جلوی بخش زیادی از گسترش افکار غیرشیعی گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: مأمون برای مقابله با افکار علوی و شیعی فضای آن روز جامعه را برای افکار مختلف باز گذاشت ولی امام با توجه به آن حس آسمانی که داشت به مقابله با این افکار پرداخت.

نگاهی به منابع تبیین شرایط دوران و اقدامات امام جواد(ع)
حجت‌الاسلام خوشنویس در ادامه سخنان خود به منابعی که اقدامات سیاسی امام جواد(ع) در آن دوران بیان شده است، اشاره کرد و گفت: مجموعه گفت‌وگوهای امام جواد(ع) در کتاب احتجاجات مرحوم طبرسی نقل شده که می‌توان به این کتاب مراجعه کرده و از هویت این اوضاع مطلع شد.
وی ادامه داد: همچنین کتاب دکتر جعفری به نام حیات فکری و سیاسی امامان شیعه نیز کتاب بسیار خوبی است برای اینکه دوران امام جواد(ع)  را درک کرد و برای کسب اطلاعات تکمیلی نیز می‌توان به کتاب زندگی سیاسی امام جواد(ع) از علامه عسکری مراجعه کرد.

captcha