برگزاری آئین نخل‌گردانی در روستای قاسم‌آباد اراک
کد خبر: 1464988
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲

برگزاری آئین نخل‌گردانی در روستای قاسم‌آباد اراک

گروه هنر: آئین نخل‌گردانی همزمان با ماه محرم طی روز هشتم محرم در روستای قاسم‌آباد اراک برپا می‌شود.

غلامعلی قاسمی، مسئول کانون فرهنگی ـ هنری عاشقان ولایت، مسجد امام زمان(عج) روستای قاسم آباد اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در روز تاسوعا و عاشورای حسینی پس از برگزاری مراسم عزاداری حلقه‌های معرفتی برای خواهران و برادران عضو کانون برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حلقه‌های معرفتی آقایان در ساختمان کانون و بانوان در زینبیه روستا برگزار می‌شود، افزود: پس از برگزاری مراسم عزاداری فرصتی برای عزاداران باقی می‌ماند که می‌توان به نحو مطلوب از آن استفاده کرد و برگزاری حلقه‌های معرفتی بهترین راه نهادینه کردن فرهنگ عاشورا بین جوانان است.

قاسمی اظهار کرد:‌ از دیگر برنامه‌های این کانون در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) برگزاری مراسم شیرخوارگان و قرائت هر روز یک صفحه از قرآن کریم و اهدای ثواب آن به روح مطهر شهدای دشت کربلاست.

وی از مراسم سوگواری این روستا به آئین نخل‌گردانی اشاره کرد و گفت: این مراسم همه‌ ساله روز هشتم محرم در روستا برگزار می‌شود که طی آن نخل را به  پارچه‌های نذورات مردمی که از درب منازل همراه با آئین علم‌گردانی جمع‌آوری شده تزئین می‌کنند.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: این پارچه‌ها عموماً مخمل در رنگ‌های سبز، مشکی و سرمه‌ای است و در حین نصب نیز نوای وای وای صد واویلا سر می‌دهند.

captcha