اقتصاد، عنصر دوم تحکیم بنیان خانواده پس از تقید به مبانی دینی است
کد خبر: 1472828
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

اقتصاد، عنصر دوم تحکیم بنیان خانواده پس از تقید به مبانی دینی است

گروه اجتماعی: معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار زنجان با تأکید بر دغدغه اشتغال موجود در کشور و در سطح استان زنجان، گفت: امروز بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به تحکیم بنیان خانواده، در کنار مبانی دینی و قرآنی، بحث اشتغال سرپرستان خانوار و تأمین اقتصادی خانواده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حمیدرضا شهبازی، معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار زنجان ظهر امروز، 22 آبان در نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده که در سالن همایش پیام مخابرات زنجان برگزار شد، با بیان این‌که تشکیل کارگروه بانوان در آستانه نخستین سفر ریاست جمهور به استان که در مهرماه امسال انجام شد، اقدامی قابل تقدیر بوده است، گفت: طرح موضوعات مرتبط با حوزه بانوان در جلساتی که با حضور دکتر‌روحانی برگزار شد و همچنین استقبال بانوان از این سفر چشم‌گیر بود.
وی در ادامه با اشاره به این‌که جسلات این کارگروه باید به شکلی کاربردی‌تر برگزار شود، ابراز کرد: ضروری است تا پیش از تشکیل جلسات کارگروه، جلسات متعدد کارشناسی مباحث تشکیل شده و برنامه‌ریزی‌های مناسب و عملیاتی برای ارائه در کارگروه امور بانوان و خانواده استان انجام شود.
معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار زنجان با تأکید بر دغدغه اشتغال موجود در کشور و در سطح استان زنجان، تصریح کرد: امروز بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به تحکیم بنیان خانواده، در کنار مبانی و معارف نورانی دینی و قرآنی، بحث اشتغال سرپرستان خانوار و تأمین اقتصادی خانواده است.
شهبازی افزود: اهمیت اشتغال و تأمین اقتصادی خانواده‌ها به حدی است که می‌توان به جرأت بیان کرد که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هم از عدم تأمین این عناصر اساسی نشأت می‌گیرد و باید در این راستا برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

بانک‌ها، زمینه تحکیم بنیان خانواده‌ها را فراهم کنند
وی با تأکید بر این‌که تصمیم‌گیران اقتصادی استان و بانک‌ها باید به این سمت و سو هدایت شوند تا زمینه لازم برای تحکیم بنیان خانواده‌ها فراهم شود، اظهار کرد: فعالیت‌هایی همچون اجرای طرح توانمندسازی، برنامه‌ریزی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، و گسترش خدمات نیز می‌تواند در این راستا مؤثر باشد.
این مقام مسئول با بیان این‌که فروش صنایع دستی تولیدی در خانواده‌ها باید توجیه‌شده باشد، خاطرنشان کرد: تعداد بانوان هنرمندی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند، قابل توجه است و باید حمایت لازم از آنها صورت گیرد.
معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار زنجان در ادامه با اشاره به روند اجرای طرح «گل یاس» توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، عنوان کرد: این طرح باید به شکلی کاربردی‌تر به اجرا درآید و از دیدگاه ما هنوز این طرح اجرایی نشده است.
در ادامه این جلسه، ماهرخ بلوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به این‌‌که شناسایی و جمع‌آوری مستندات مربوط به پیشرو بودن بانوان انقلابی زنجان در سال 1357، در حال انجام است، ابراز کرد: از آن‌جایی که پرداخت به موضوع زنان روستایی در استان‌ها کمتر اتفاق افتاده است، باید وضعیت کمی و کیفی شرایط آنان احصاء شده و نیازمندی و مشکلات آنان شناسایی و رفع شود.
یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به این‌که کارگاه‌های صنایع دستی در سطح کشور در دو گروه شهری و روستایی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: کارگاه‌های شهری بیشتر سفارش‌پذیر هستند و 70 درصد تولیدات صنایع دستی کارگاه‌های روستایی که بانوان نقش عمده را در آنها دارند، تولید می‌شود.

برندسازی در حوزه صنایع دستی زنجان هنوز جای خود را باز نکرده است
وی افزود: در حال حاضر 50 هزار نفر در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که از بین 6890 نفری که کارت شناسایی دریافت کرده‌اند، 5260 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: برندسازی در حوزه صنایع دستی استان هنوز جای خود را باز نکرده است و باید با ایجاد اطمینان در تولید‌کنندگان به این سمت حرکت کرد.
رحمتی، تطبیق با سلیقه مصرف‌کننده را یکی از رازهای ماندگاری صنایع دستی در طول تاریخ دانست و تأکید کرد: در راستای ایجاد بازارچه اشتغال هنرمندان صنایع دستی استان، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و در حال حاضر این روند تنها با نمایشگاه‌های فصلی دنبال می‌شود.
در ادامه این جلسه، عباس قنبری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد زنجان در خصوص روند اجرای طرح حجاب و عفاف «گل یاس» در این دانشگاه، اظهار کرد: ورود دانشگاه آزاد اسلامی زنجان به این حوزه به واسطه یک حس مسئولیت اجتماعی و وظایف شرعی انجام شده و رویکردی آموزشی و تربیتی در این راستا در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این طرح در چهار واحد دانشگاهی زنجان، ابهر، هیدج و خرمدره در حال اجراست و ارزیابی وضع موجود و نگرش به حجاب و عفاف از سوی دانشجویان، از بهمن‌ماه سال گذشته در این واحدها به عنوان مرحله نخست به اجرا درآمده است.

همکاری مطلوب جهاد‌ دانشگاهی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به انتخاب داوطلبان مناسب برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در این دانشگاه‌ها، تصریح کرد: جهاد‌دانشگاهی استان در این زمینه با دانشگاه آزاد زنجان همکاری ویژه‌ای داشته و با برگزاری گفتمان‌های دینی و برپایی نمایشگاه‌های «آب و آئینه» اقدامات ویژه‌ای در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است.
قنبری با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش باید در حوزه حجاب و عفاف سرمایه‌گذاری کند، عنوان کرد: این یک واقعیت است که شاکله شخصیتی فرزندان در مدارس شکل می‌گیرد و تغییر آن در محیط‌های دانشگاهی بسیار دشوار است.
نقی مجتهدی، مدیر‌عامل بنیاد ازدواج کوثر زنجان نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به این‌که این بنیاد در سال 1389 تشکیل شده است، یادآور شد: دلایل این موضوع که در حال حاضر 13 میلیون جوان در سن ازدواج مجرد در کشور زندگی می‌کنند، باید بررسی شود، با نگاهی اجمالی می‌توان گفت که بیش از 50 درصد این دلایل، فرهنگی است.
وی ادامه داد: سالانه 800 هزار ازدواج در سطح کشور ثبت می‌شود ولی آمار طلاق به ویژه در 5 سال ابتدای زندگی بالاست و علت این معضل باید ریشه‌یابی شود.

captcha