دومين دادگاه عامل كشتار هشت‌هزار مسلمان بوسنی برگزار شد
کد خبر: 2364939
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

دومين دادگاه عامل كشتار هشت‌هزار مسلمان بوسنی برگزار شد

گروه بين‌الملل: راتكو ملاديچ، فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی در سال‌های 1992 تا 1995، به اتهام جنايت قتل‌عام مسلمانان در شهر سربرنيتسا برای دومين‌بار، ديروز، نوزدهم تيرماه، در دادگاه جنايی بين‌المللی يوگسلاوی سابق در لاهه پای ميز محاكمه رفت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی«lepoint»، در حالی‌كه تنها دو روز به سالگرد كشتار مسلمانان سربرنيتسا توسط ارتش صرب باقی مانده است، دادگاه جنايی بين‌المللی يوگسلاوی سابق در لاهه، دومين جلسه رسيدگی به اتهامات راتكو ملاديچ را برگزار كرد.
در اين جلسه، دادگاه لاهه به شهادت «الودين پاسيچ»، نخستين شاهد عينی جنايات راتكو ملاديچ گوش داد. اين مسلمان 34 ساله كه در زمان كشتار شهروندان سربرنيتسا فقط 14 سال داشت، ديروز در دادگاه، مشاهدات خود را از كشتار بيش از 150 نفر از اهالی روستای «گرابوبچا» توسط نيروهای صرب به فرماندهی ملاديچ تشريح كرد.
پاسيچ طی سخنانی در دادگاه لاهه عنوان كرد: قبل از جنگ همه‌چيز عادی بود و شهروندان مسلمان، كروات و صرب به خوبی در كنار هم زندگی می‌كردند و به عقايد هم احترام می‌گذاشتند.
وی افزود: تا اينكه جنگ آغاز شد و يازدهم ژوئيه 1992 بود كه ارتش صرب حدود نيمه‌شب به روستا نزديك شد. همه اهالی روستا ترسيده بودند و از زنان و كودكان می‌خواستند كه ساكت باشند. ولی چند دقيقه بعد صدای گلوله‌های پياپی سكوت روستا را درهم شكست و من كه در آن زمان فقط 14 سال داشتم توانستم همراه با تعدادی از زنان و كودكان ديگر از روستا فرار كنم.
اين مسلمان اهل سربرنيتسا تصريح كرد: پشت درختان مخفی شديم ولی ارتش صرب دنبالمان بود و ما همچنان به فرار ادامه داديم تا اين‌كه به يك رودخانه رسيديم. اطراف رودخانه پر از مين و مواد منفجره بود و حدود ده نفر بر اثر انفجار مين‌ها كشته شدند.
وی ادامه داد: كمی بعد تقريبا اكثر اهالی روستا توسط ارتش صرب دستگير شدند و نظامی‌ها مسلمانان را به سمت يك مدرسه بردند. مردان در طبقه اول مدرسه و زنان و كودكان در طبقه همكف زندانی شدند كه من هم جزو آنان بودم. صبح همان روز، همه زنان و كودكان را سوار يك اتوبوس كردند و من كسی را ديدم كه از طبقه دوم مدرسه برايم دست تكان می‌داد. نظاميان صرب پس از رفتن ما، همه مردان را قتل‌عام كرده بودند.
به دستور ملاديچ بيش از 8 هزار نفر از ساكنان شهر مسلمان‌نشين سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين امروزی، توسط نيروهای ارتش جمهوری صربستان قتل‌عام شدند. اين كشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترين نسل‌كشی در اروپا به‌شمار می‌آيد. كشف اجساد از گورهای دسته‌جمعی در اطراف سربرنيتسا ادامه دارد. تا كنون از حدود شصت گور دسته‌جمعی كشف شده، هويت ۲۵۰۰ جسد توسط آزمايش دی‌ان‌اِی معين شده‌است.
پيش از اين كشتار، سازمان ملل متحد سربرنيتسا را منطقهٔ «حفاظت‌شدهٔ امن» اعلام كرده‌ بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان كه برای ايجاد امنيت در اين منطقه مستقر شده بودند در جريان كشتار واكنشی نشان ندادند.
ملاديچ سال‌ها به جرم محاصره سارايوو و قتل‌عام مسلمانان بوسنيايی در سربرنيتسا از سوی دادگاه بين‌المللی جرائم جنگی لاهه تحت تعقيب بود تا اين‌كه در ۲۶ می ۲۰۱۱ در لازارووی صربستان دستگير شد.
ملاديچ كه اكنون 70 سال سن دارد، در دادگاه جنايی بين‌المللی يوگسلاوی سابق در لاهه به جرم نسل‌كشی، كشتار، ترور و جنايت عليه بشريت محاكمه می‌شود.
captcha