بیمارستانی 60 میلیاردی بدون نمازخانه/ اشکال در ساخت یا کم‌لطفی ناظران؟
کد خبر: 3525445
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
بررسی وضعیت نمازخانه‌ها/ 6

بیمارستانی 60 میلیاردی بدون نمازخانه/ اشکال در ساخت یا کم‌لطفی ناظران؟

گروه اجتماعی: بیمارستان حشمتیه سبزوار یکی از مجهزترین و زیباترین بیمارستان‌های سبزوار است که بعد از حدود یک قرن در مرکز شهرستان سبزوار مجددا از نو ساخته و افتتاح شد، در ادامه بررسی وضعیت نمازخانه‌های اماکن مختلف در خراسان رضوی این بار به سراغ نمازخانه این بیمارستان رفتیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار، یکی از مجهزترین و جدیدترین بیمارستان‌های این شهرستان به شمار می‌رود که بعد از قریب به یک قرن از زمان ساخت اولیه آن از نو بازسازی شد و 17 بهمن 1394 از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور کشورمان و با حضور محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
این بیمارستان با آخرین تکنولوژی‌های نوین روز و تجهیزات جدید به خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف به مردم می‌پردازد. در ادامه بررسی وضعیت نمازخانه‌های اماکن مختلف در خراسان رضوی این بار به سراغ نمازخانه این بیمارستان رفتیم.
بیمارستانی 60 میلیاردی بدون نمازخانه/ اشکال در ساخت یا کم‌لطفی ناظران؟
آنچه در ذهن داریم این است که بیمارستانی با این زیبایی و وسعت که در هشت طبقه ساخته شده است، باید دارای نمازخانه بسیار زیبا و وسیع باشد تا پذیرای حدود 400 کارمند و پرسنل و جوابگوی مراجعان 245 تختخواب بیمارستانی برای اقامه نماز باشد.
فضای کم نمازخانه بیمارستان حشمتیه سبزوار، اشکال در ساخت یا کم لطفی ناظران
تابلوی راهنمای بیمارستان، نمازخانه را در طبقه منهای یک نشان می دهد، از پله‌ها پایین می‌روم، در انتهای این طبقه، جلوی اطاقی حدود سه در چهار که به شکل مثلثی است، نوشته‌اند نمازخانه و با فرش‌های سجاده‌ای مفروش کرده‌اند.
بیمارستانی 60 میلیاردی بدون نمازخانه/ اشکال در ساخت یا کم‌لطفی ناظران؟
آنچه را دیدیم برایمان غیر قابل تصور بود و همه معادلات ذهنی‌مان را به هم زد؛ دوباره مسیر رفته را به امید اینکه اشتباهی آمده‌ایم، برمی‌گردیم و سراغ نمازخانه را گرفته و سؤال می‌کنیم، آیا در این بیمارستان نمازخانه دیگری وجود دارد؟ نگهبان یکی از قسمت‌ها بیان می‌کند که در طبقات دو و سه نیز نمازخانه‌های دیگری برای استفاده مراجعان و پرسنل ساخته‌ شده است.
بیمارستانی 60 میلیاردی بدون نمازخانه/ اشکال در ساخت یا کم‌لطفی ناظران؟
از پله‌ها بالا رفته و از نزدیک نمازخانه مربوطه را مشاهده‌ می‌کنیم؛ نمازخانه‌ای با ابعاد حدود چهار مترمربع که از فضای کنار سالن با طراحی و نمای شکیل دینی جداسازی شده و مکملی است برای کمبود فضای نمازخانه که آن را می‌توان کار قابل تحسینی بیان کرد، ولی افسوس که در ساخت بنای طبقات، پیش‌بینی نمازخانه نشده و هیچ بنایی برای این منظور وجود ندارد. 
این نمازخانه‌های موقت که در طبقات دو و سه قرار گرفته‌اند، به دلیل عدم پیش‌بینی و ساخت نمازخانه در این ساختمان هشت طبقه‌ای، به صورت موقت از سالن جداسازی شده‌اند تا فعلا مشکل عدم اختصاص فضای کافی و لازم را برای نمازخانه مرتفع کنند و هر لحظه ممکن است با تغییر دیدگاه و یا تغییر نظر مدیریتی تغییر و یا حذف شوند.
قسمتی از فضاها در ساخت پیش‌بینی نشده است
دکتر محمد نعمت‌شاهی، رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه سبزوار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه قسمتی از فضاهای لازم از ابتدا در ساخت بیمارستان دیده نشده بود، تصریح کرد: فضای نمازخانه یکی از این فضاها است.
وی با عنوان اینکه اسکلت‌بندی و زیربنای ساختمان در طراحی و ساخت بسته شده و اجازه کار برای توسعه نداریم، عنوان کرد: با استفاده از قابلیت‌هایی که در طبقات داشتیم با طراحی‌های انجام شده به صورت شکیل و زیبا قسمتی را برای اقامه نماز در طبقات دو و سه اختصاص دادیم.
فضای کم نمازخانه بیمارستان حشمتیه سبزوار، اشکال در ساخت یا کم لطفی ناظران
رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه سبزوار افزود: در آینده ان‌شاءالله با فضایی که در اختیار بیمارستان قرار خواهد گرفت، نمازخانه این بیمارستان نیز توسعه داده خواهد شد.
می‌توان گفت بیش از 60 میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال صرف ساخت این بیمارستان شده است اما هیچ هزینه‌ و پیش‌بینی برای محل عبادت چند صد نفری در آن اختصاص نیافته و از اطاق مثلثی شکل در طبقه منهای یک می‌توان نتیجه گرفت که این مکان نیز برای نمازخانه نبوده و از روی ناچاری آن را برای برگزاری نماز اختصاص داده‌اند؛ مکانی که قطعا بسیاری از مراجعان و حتی پرسنل به دلیل کمبود جا برای برگزاری نماز جماعت بیش از 10 نفر از آن استفاده نخواهند کرد.
فضای کم نمازخانه بیمارستان حشمتیه سبزوار، اشکال در ساخت یا کم لطفی ناظران
با توجه به اینکه در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم، نیاز است تا مسئولان وزارت بهداشت تأملی کنند و از ابتدا به فکر ساخت نمازخانه در طراحی و ساخت بیمارستان‌ها باشند.
مطلب بعدی اینکه اگر مهندسان ما با نگاهی اسلامی به فکر ساخت و ساز باشند و نقشه‌هایی بکشند که محل عبادت و بندگی خدا در آن در اولویت قرار بگیرد، هیچوقت شاهد چنین مشکلاتی پس از افتتاح یک پروژه نخواهیم بود.
و نکته آخر اینکه بیمارستان حشمتیه تکمیل و افتتاح شده و به گفته مسئولان هیچ راه توسعه‌ای فعلا در آن وجود ندارد، باید این امر برای مسئولان، برنامه‌ریزان و ناظرانی که به کرّات از طرح‌ها طی چندین سال بازدید می‌کنند مدنظر باشد تا مشکلات طراحی در زمان ساخت برطرف شود و کار به جایی نرسد که بعد از افتتاح پروژه به فکر چاره بیفتند.
علی‌اکبر ملکی
captcha