رویکرد قرآن به فرهنگ کار و اشتغال
کد خبر: 3586660
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

رویکرد قرآن به فرهنگ کار و اشتغال

گروه اجتماعی: کار از دیدگاه قرآن با سرنوشت پیوند مستقیم دارد و از سوی دیگر تلاش برای کار و کسب حلال، چیزی است که قرآن کریم همواره مسلمانان را به آن تشویق کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، آنچه در آیات قرآنی دیده می‌شود آن است که منطق قرآن، منطق تاکید بر کار و اشتغال بدون در نظر گرفتن جنسیت خاص است.
کار از دیدگاه قرآن با سرنوشت پیوند مستقیم دارد و از سوی دیگر تلاش برای کار و کسب حلال آن چیزی است که قرآن کریم همواره مسلمانان را به کار تشویق کرده است.
از منظر اسلام کار نه تنها به عنوان تامين زندگی و استقلال اقتصادی و رهايی از وابستگي به بيگانگان ضروری است بلکه به عنوان بهترين عبادت و مقدس­ ترين جهاد مورد تاکيد و سفارش قرار گرفته است.
کار از عوامل مهم ایجاد و حفظ سلامت جسمانی انسان است

حجتالاسلام سعید مرادپور امام جمعه اسکو، در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: "کار"، یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ سلامت جسمانی انسان است و در نتیجه به صورت غیرمستقیم، ضامن پیش گیری از بسیاری از بیماری‌های روحی و اخلاقی خواهد بود، بنابراین، برای آنان که خواهان بدنی سالم هستند، کار، تحرک و فعالیت، در حکم نسخه‌ای شفابخش خواهد بود.

وی، افزود: با توجه به نقش کار و عمل در اعتلای حیات اقتصادی و اجتماعی فرهنگی جامعه، کوشش برای ارتقای فرهنگ کار و زدودن عوامل مزاحم و باز‌دارنده یک ضرورت اعتقادی ملی است.
وی، با استناد به آیه 61 سوره هود خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم:" اوست(خدا) كه شما را در زمين پديد آورد و از شما خواست كه زمين را آباد كنيد.".
حجتالاسلام مرادپور با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) ادامه داد: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است.
امام جمعه اسکو یادآور شد: با داشتن جسم سالم، زمینه برای روح و عقلی سالم نیز آماده می شود، همان گونه که در مقابل، جسم بیمار و ناسالم، می‌تواند بستری برای بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی و روانی باشد.

وی استعداد انسان را در موفقیت کار دخیل دانست و افزود: کار و رشته‌ای موفقیت آمیز است که مطابق با ذوق و استعداد انسان باشد.

حجت‌الاسلام مرادپور  تاکید کرد: قرآن کریم، در آیات منور خود، با صدای رسا، در طول تاریخ اسلام به عالم و آدم اعلام کرده است که ای انسان‌ها بدانید برای آدمی جز آنچه خود انجام داده، نخواهد بود یعنی بقای وجود و هستی آدمی"بودن" او، حیات مادی و معنوی، دنیوی و اُخروی او، شخصیت و هویت او و بلکه همه چیز او منوط و وابسته به "کار و تلاش” اوست و لاغیر و "هرکس کوشش کند، فقط برای شخص خود کوشش کرده است” و "به سوی خود اوست و خدا البته بی نیاز است".

فرهنگ کار می‌تواند زمینه مناسب را برای احساس تعهد فراهم سازد
حجت‌الاسلام صمدناصری امام جمعه خسروشهر، در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: فرهنگ کار می‌تواند زمینه مناسب برای سخت‌کوشی، خلاقیت و ابتکارات، نوآوری‌ها و احساس تعهد و مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کار کشور فراهم سازد.
وی، افزود: اگر هر فرد مسلمانی اولویت خویش را در تامین شغل برای خویش قرار دهد؛ دیگر فردی بیکار نخواهد بود و تولید کشور اسلامی رونق می‌پذیرد.
وی با استناد به آیه 286 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم:" خداوند، هر کسی را به اندازه توانایی او تکلیف نموده است".
حجت‌الاسلام ناصری با اشاره به فرموده امام علی(ع) ادامه داد: مولای متقیان حضرت علی(ع) می فرمایند: کارکنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید، آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید. همانا شما را پایانی است؛ پس خود را به آن پایان یعنی بهشت رسانید".   
امام جمعه خسروشهر یادآور شد: کار عبارت است از تلاش و کوشش انسان‌ها برای آماده کردن زاد و توشه آخرت در دوران زندگی در دنیای مادی. کار و تلاش اقتصادی علاوه بر نقش مثبت بر تعالی شخصیت انسان و کسب درآمد، توسعه و پیشرفت جامعه را در بردارد.
وی افزود: اهميت کار در مکتب اسلام به حدی است که بعد از وجوب نماز که ستون دين اسلام است به کار اشاره شده است.
حجت‌الاسلام ناصری کار را کیمیا دانست و تاکید کرد: کار، فرد را از بيکاری و تنبلی جدا کرده و انگيزه سعی و کوشش را در آدمی زنده می‌­سازد و باعث تربيت اخلاقی و پرورش شخصيت فرد می شود، می‌توان گفت که  کار کيمياست و مس وجود انسان را به طلا تبديل می نمايد. انسان مجاهد با دوری از بيکاری فاسدکننده، خود را به تعالی اخلاقی و جهاد معنوی نزديک می­سازد.

captcha