فردگرایی در سبک زندگی اسلامی جایی ندارد
کد خبر: 3719703
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

فردگرایی در سبک زندگی اسلامی جایی ندارد

گروه اجتماعی - در حالی سبک زندگی امروزه دستخوش تغییرات عمده شده است که سبک زندگی دینی و قرآنی نه تنها فردگرایی را تأیید نمی‌کند بلکه در قرآن کریم به جمع‌گرایی و انجام کار‌ها به صورت جمعی و مشارکت همه جانبه در امور تأکید و تصریح شده است.

فردگرایی در سبک زندگی اسلامی جایی ندارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، این روزها با گسترش تجهیزات ارتباطی به نظر می‌رسد انسان‌ها به همدیگر نزدیک شده‌اند در حالی که وقتی به عمق موضوع می‌اندیشیم مشاهده می‌شود درسایه گسترش ارتباطات و ابزارهای ارتباطی نه تنها انسان‌ها به یکدیگر نزدیک نشده‌اند بلکه روز به روز از همدیگر فاصله می گیرند.

افزایش فاصله‌ها به حدی گسترش یافته است که زمان گفت وگو در خانواده‌ها به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.

اگر پیش از این خانواده‌ها برای احوالپرسی از همدیگر به خانه‌های هم رفت و آمد کرده و از نزدیک حال و هوای هم را  پیگیر بودند یا بعدها که با آمدن تلفن تماس تلفنی رواج یافت امروز می بینیم  با رواج گسترده تلفن همراه هوشمند در شبکه های مجازی از حال همدیگر خبر می گیریم ‌و خیلی وقت ها نیز به جای ما انسان ها  استیکرها هستند که سلام علیک کرده و جویای احوال هستند.

در حالی سبک زندگی امروزه دستخوش تغییرات عمده شده است که سبک زندگی دینی و قرآنی نه تنها فرد گرایی را تایید نمی‌کند بلکه در قرآن کریم به جمع گرایی و انجام کارها به صورت جمعی و مشارکت همه جانبه در امور تاکید و تصریح شده است.

سبک زندگی اسلامی و دینی  تفاوت زیربنایی با سبک زندگی غربی و اروپایی دارد، چرا که تمدن اسلامی سبک زندگی منطبق با آیات و روایات ائمه معصومین و قران کریم را در سراسر دنیا رواج می دهد.

سبک زندگی غربی باورهای فردگرایانه خود را در بین جوامع منتشر می‌کند و با انواع تجهیزات ارتباطی در صدد است انسان‌ها را نسبت به همدیگر و نوع زندگی و حتی نیازهای مادی،معنوی و معرفتی آنها بی اهمیت جلوه داده و فرهنگ خود را در جوامع گسترش دهد.

علی احمدی، استاد دانشگاه در مورد تفاوت‌های بنیادی سبک زندگی دینی،اسلامی سبک زندگی غربی می گوید: دین اسلام به عنوان یک دین کامل و آسمانی همیشه مورد توجه بوده و کارهای مشارکت گرایی را در اولویت خود قرار داده است  و در آموزه‌های دینی نیز براین اصل تاکید و تصریح شده است در عوض دشمنان و افراد مغرض آموزه های دینی را مغایر با زندگی مصرفی و تجملاتی خود می دانند.

وی افزود: در سبک زندگی دینی و اسلامی صله ارحام به شدت مورد تاکید قرار گرفته و ارتباط با خویشاوندان ‌و اقوام یکی از اصول اساسی این نوع سبک زندگی است.

همچنین توصیه به نمازهای جماعت و حرکت‌های گروهی و اینکه خداوند توصیه می‌کند با جماعت کارهای خود را انجام دهید  که دست خدا با جماعت است نمونه‌هایی از دستورالعمل هایی است که در مقابل رهبانیت و فرد گرایی سبک زندگی غربی می توان به آن اشاره کرد.

این استاد دانشگاه بروز رفتارهای مصرف گرایانه، تجملاتی و پیروی از انواع مدهای رایج که هر روز تازه تر و متنوع می شود را نوعی از سبک زندگی تجملاتی غربی دانست و افزود: در این نوع زندگی انسان ارزش‌های وجودی خود را در تامین مادیات و تجملات  می‌داند و اگر فرد سبک زندگی واحدی برای خود انتخاب نکند و در طول زندگی نحوه  زندگی خود را مدام تغییر دهد در نتیجه دچار تعارضات عمده می شود.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای غرب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است اضافه کرد: موفقیت‌های فیزیکی رخ داده در دنیای غرب افراد را مرعوب خود کرده و فکر می کنند سبک زندگی آنها مطلوبتر و خیلی بهتر است در حالی که این گونه نیست.

احمدی با اشاره به تفاوت سبک زندگی اسلامی در بین گروه‌های مختلف اسلامی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی در کشور ما ایران با توجه به وجود اقوام و قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف با سبک زندگی اسلامی در سایر کشورهای اسلامی تا حدودی متفاوت از همدیگر است ولی به گونه ای نیست که تفاوت ماهوی و بسیار زیادی داشته باشد چرا که آموزه‌های دینی و اسلامی با توجه به پشتوانه دینی و آسمانی آن اصول کلی دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از تفاوت سبک زندگی اسلام با زندگی غربی در تعریف آنها از آزادی انسان است، به نوعی می‌توان گفت در نگاه آنها آزادی اصل است و از انجا که نگاه فردی به انسان دارند تا آنجا به انسان حق آزادی قائل هستند که بتواند تمام لذت های دنیوی را تجربه کند و در حوزه اخلاق نیز هر آن چیزی که فرد را به بایدها و نباید ها محدود کند مخالف حق آزادی فردی آن است.

این استاد دانشگاه در ادامه نقش تعلیم و تربیت دینی و اسلامی را در سبک زندگی اسلامی بسیار مهم دانست و گفت: اگر خانواده ها موفق شوند که در تمام عرصه‌های زندگی خود خانواده، سیاست و تمام اصول زندگی خود و اطرافیان را بر مبنای اصل تعلیم و تربیت تبیین شود در آن صورت افراد موفق می شوند که سبک زندگی دینی و اسلامی خود را محقق سازند.

انتهای پیام

captcha