اعتدال در مصرف؛ از اصول نخستین اقتصاد اسلامی
کد خبر: 3767011
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

اعتدال در مصرف؛ از اصول نخستین اقتصاد اسلامی

گروه اجتماعی - استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اعتدال در مصرف و میانه‌روی و صرفه‌جویی به معنای مصرف درست و متناسب، اصلی اساسی و از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مؤمنان برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر باید آن را درنظر گیرند.

اعتدال در مصرف؛ از اصول نخستین اقتصاد اسلامی

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: از نظر اسلام و قرآن، اعتدال در مصرف و میانه‌روی و صرفه‌جویی به معنای مصرف درست و متناسب، اصلی اساسی و از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مؤمنان برای دست یابی به کمال شخصی و جمعی و امت اسلامی برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر باید آن را در نظام اقتصادی خویش درنظر گیرند.
وی قرآن را کتاب راهنمایی آدمی به سوی کمال دانست و افزود: قرآن کتاب هدایت و راهنمایی آدمی به سوی کمال است و به مساله اقتصادی که ارتباط تنگاتنگی با مساله آسایش و آرامش دارد، توجه داشته و برای این که انسان در مسیر کمالی حرکت کند، به مساله اقتصاد و روش‌های مناسب و درست کسب درآمد و هزینه‌های آن نیز پرداخته است.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی با استناد به آیه 141 سوره انعام خاطرنشان کرد: و او آن خدایی است که برای شما بستان‌ها از درختان داربستی و درختان آزاد و درختان خرما و زراعت‌ها که میوه و دانه‌های گوناگون آرند و زیتون و انار و میوه‌های مشابه و نامشابه آفرید. شما هم از آن میوه ها هر گاه برسد تناول کنید و حق آن را زکات فقیران را در روز درو و جمع آوری آن بدهید و اسراف نکنید که خدا مسرفان را دوست نمی دارد.
وی ادامه داد: شخص لازم است تا در حد نیاز و برآورد آن، چیزی را مصرف نماید و کم مصرف کردن نمی‌تواند نیاز وی را برآورده سازد، مگر آن که در مساله نیاز به نیازهای اساسی و نیازهای غیراساسی و یا نیازهای لازم و غیر لازم توجه داده شود، در این صورت می توان گفت که مصرف چیزی باید در حد برآورد نیازهای اساسی و لازم باشد.
استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، یادآور شد: صرفه جویی به معنای مصرف درست و مناسب چیزی است که در اختیار شخص قرار دارد و در ازای آن کار و یا هزینه ای پرداخت شده است.
وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: زياده روی و اسراف مکن زيرا بخشش اسراف کار مورد ستايش نيست و تنگدستی او هم مورد ترحم واقع نمی شود.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن نگاه قرآن به مسئله اقتصادی تاکید کرد: نگاه قرآن به مسئله اقتصادی نگاهی در راستای بهره وری مناسب و درست از امکانات و وسایلی است که خداوند در اختیار بشر به طور مستقیم و یا با تولید و کار قرار داده است، از این رو از مردم می خواهد که هر چیزی را درست و به شکل مناسب آن مورد استفاده قرار داده و از اسراف و تبذیر و عدم بهره مندی از آن خودداری ورزند.

انتهای پیام

captcha