قوه قضائیه نیاز به پوست‌اندازی دارد
کد خبر: 3822958
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

قوه قضائیه نیاز به پوست‌اندازی دارد

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: با سپری شدن ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، قوه قضائیه نیازمند پوست‌اندازی داخلی و بیرونی است.

قوه قضائیه نیاز به پوست‌اندازی داردبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری، رئیس کل دادگستری استان، امروز هفتم تیرماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، گفت: با سپری شدن 40 سال از انقلاب اسلامی، قوه قضائیه نیازمند پوست‌اندازی داخلی و بیرونی است.

وی افزود: در گام اول تحول در قوه قضائیه باید از تراکم شدید پرونده در سیستم قضایی نجات یافت؛ چراکه طبق آمار در کشورهای همسان با ایران مانند ترکیه و آلمان پرونده وارد به سرانه جمعیت ایران ۲/۵ برابر کشور ترکیه و ۴ برابر کشور آلمان است که این نشان می‌دهد وضعیت ایران از حیث ورود پرونده وضعیت خوبی نیست.

حجت‌الاسلام مظفری، بیان کرد: باید کارهایی از قبیل شناسایی نقاط شکل‌گیری پرونده و توجه به علت‌های ایفای نقش در لایه‌های شکل‌گیری جرم و جنایت را احصاء کرد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های جامعه اسلامی اسناد عادی است، تصریح کرد: متاسفانه میزان ورودی پرونده با استناد به اسناد عادی دست و پای تشکیلات قضایی را بسته است.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد پرونده حقوقی به اختلافات اموال و مالکیت مردم اختصاص دارد که مبنای آن‌ها اسناد عادی است؛ چراکه قانون فردی که به اسم سند دارد را مالک می‌شناسد، از این‌رو توجه به اسناد عادی که در آن جعل دیده می‌شود، اطاله زیادی در دادرسی ایجاد می‌کند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی در حادثه تروریستی دفتر مرکز حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، به گفته‌های شهید بهشتی مبنی بر اینکه بزرگترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است، اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی تاکید بر این داشت که این انقلاب، نهضت و مکتب به لحاظ مردمی بودن باید با رای مردم مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه اسلام با آسایش افراد جامعه موافق است اما با زورمداری و زر اندوزی مخالف است، گفت: تعالی معنوی بشر جزو اصول نظام سیاسی اسلامی است، از این‌رو باید وسایل در این راه پاک، متعالی و مشروع باشد.

وی ابراز کرد: توجه به راهکارها و روش‌های حل اختلاف‌های جایگزین بسیار با اهمیت است که البته کشور نیز به این سمت حرکت کرده و یک امر تجربه شده است.

انتهای پیام

captcha