رقابت‌های غلط مانع ازدواج آسان می‌شود
کد خبر: 3832408
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

رقابت‌های غلط مانع ازدواج آسان می‌شود

گروه اجتماعی ــ معاون قرآن و عترت اداره‌کل ‌ارشاد ‌اردبیل گفت: متأسفانه در جامعه امروزی ‌روزبه‌روز بر تشریفات، سنگینی مهریه‌ها، اسراف‌ها و تجمل‌گرایی‌ها افزوده می‌شود که تحمل آن برای عموم افراد ‌دشوار و چه بسا برای بعضی غیرممکن است و البته جوانان باید تابوی تشریفات، تجمل‌گرایی و هر آنچه مانع ازدواج آسان می‌گردد را بشکنند.

قرآن؛ بهترین برنامه زناشوییمهدی طاهری، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، درباره ازدواج بیان کرد: قرآن کریم که چراغ فروزان هدایت انسان است، نسخه شفابخش همه آلام بشری و داروی مؤثر تمامی درد‌ها و تأمین‌کننده همه نیاز‌های مادی و معنوی آدمیان است. کتاب مبینی است که خود روشن و نیز روشنگر دیگران است و ناب‌ترین آیین عبادی و اخلاقی و عالی‌ترین قانون و عادلانه‌ترین حقوق فردی و اجتماعی را ارائه کرده است و در ازدواج، این امر بس حساس بشری نیز انسان را رها نکرده و با ریزبینی تمام، به زیر و بم برنامه نگریسته و بهترین برنامه زناشویی را از آغاز تا انجام آن تشریح کرده است.

طاهری ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج گفت: در آیات و روایات متعدد بر اهمیت این مساله تاکید فراوانی شده است.

اهمیت ازدواج در آیات و روایات
وی در ادامه افزود: براساس آیه ۳۲ سوره نور «وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَالصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ امائِکمْ انْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»(مردان و زنان بی همسر و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید؛ اگر تنگدست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز می‌سازد، خداوند گشایش دهنده‌ای آگاه است)، ازدواج از چنان ضرورت و اهمیتی برخوردار است که هیچ چیز، حتّی تهیدستی نمی‌تواند مانع انجام آن شود.

طاهری تصریح کرد: علاوه بر آیات قرآن کریم، روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد چنان که از پیامبر اکرم‏(ص) نقل شده است: هر کس ازدواج کند، به درستى که از نصف دینش پاسدارى کرده است. یا اینکه ایشان فرموده‌اند: ما بُنِیَ فی الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى اللّه ِ عزّوجلّ، وأعَزَّ مِنَ التَّزویجِ؛ هیچ بنایى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است.

معاون قرآن وعترت اداره‌کل ارشاد استان اردبیل اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در جای دیگر فرموده‌اند: در‌های رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می‌شود: ۱- موقع بارش باران ۲- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‌نگرد ۳- هنگام گشوده شدن در کعبه ۴- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی.

طاهری با توجه به اهمیت خاص مسئله ازدواج در قرآن کریم و کلام ائمه معصوم(ع) گفت: متأسفانه در جامعه امروزی ما روز بروز بر تشریفات، سنگینی مهریه‌ها، اسراف‌ها و تجمل‌گرایی‌ها افزوده می‌شود که تحمل پی‌آمد‌های آن برای عموم افراد جامعه دشوار و چه بسا برای بعضی غیر ممکن است و پدر و مادران هم هیچ توجهی به این امر مهم نمی‌کنند. بلکه بعضی از پدران و مادران با رقابت‎های غلط، فرزندان خود به ویژه دختران جوان خود را به سوی بدبختی سوق می‎دهند و البته جوانان باید تابوی تشریفات، تجمل‌گرایی و هر آنچه مانع ازدواج آسان می‌گردد را بشکنند.

دولت تسهیل‌گر ازدواج باشد
وی افزود: جای بسی تأسف است که پرده‌های ضخیم غفلت و نادانی چشم و گوش و دل برخی افراد ظاهربین را چنان بسته است که همه ارزش‌ها و سعادت و عاقبت و عافیت و راحتی فرزندان خود را در سایه پول، تجمل و ژست و خوش‌تیپ بودن و حسن قیافه می‌جویند. شگفتا که اینان راه شقاوت می‌پویند و دولت هم می‌تواند در این امر با ارائه خدماتی تسهیل‌گر ازدواج جوانان کشور ما باشد.

معاون قرآن وعترت فرهنگ وارشاد اسلامی اردبیل تصریح کرد: ما بهترین راه و روش زندگی را در کلام و عمل پیامبر(ص) و خاندان پاکش می‌یابیم و احکام اسلام را روشن‌ترین آینه زندگی سعادتمند می‌بینیم، پس بهتر آن است که به آیین اسلام روی‌آوریم و سیره رهبران آسمانی آن را سرمشق زندگی خود سازیم تا شاید از فتنه‌های روزگار در امان باشیم.

انتهای پیام

captcha