نگاه صرف دولتی موجب توسعه گردشگری نمی‌شود
کد خبر: 3849119
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

نگاه صرف دولتی موجب توسعه گردشگری نمی‌شود

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه گردشگری صنعتی فرابخشی است و بیشتر دستگاه‎ها در آن دخیل هستند، افزود: با نگاه صرف دولتی نمی‎توان قدمی در زمینه توسعه گردشگری برداشت.

نگاه صرف دولتی نمی‎تواند موجب توسعه گردشگری شود

یوسف داداش‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این که گردشگری پاک‎ترین صنعت دنیا بوده و بیشترین ارزش افزوده را دارد، گفت: موقع صحبت در مورد گردشگری متأسفانه همیشه بدون توجه به جایگاه و وضعیت فعلی، خود را با استانداردهای جهانی مقایسه می‎کنیم در حالیکه در کشور ما نگاه اقتصادی به گردشگری موضوع جدیدی است و بهتر است با رفتار احساساتی خود را فریب ندهیم و واقع بین باشیم.

وی ادامه داد: گردشگری صنعتی فرابخشی است و بیشتر دستگاه‎ها در آن دخیل هستند و معتقدم که با نگاه صرف دولتی نمی‎توان قدمی در زمینه توسعه گردشگری برداشت و دولت در این امر فقط باید تسهیل گر باشد و دخالت مستقیم خود را کنترل کند.

گردشگری؛ استراتژی‌ برتر منطقه

داداش زاده، با تاکید بر این که در منطقه آزاد ارس، گردشگری جزو استراتژی‎های برتر منطقه محسوب می‏‌شود، افزود: طبق طرح جامع و مدون در خصوص گردشگری منطقه، ما به عنوان مجری به دنبال تکمیل کننده زنجیره ارزش گردشگری هستیم و با تقسیم کار در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، امور را با همراهی بخش خصوصی انجام می‎دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: بر اساس طرح جامع جلفا، دو مسیر از جلفا تا کلیسای سنت استپانوس و از جلفا تا جنگل‎های ارسباران مشخص شده است. منطقه آزاد ارس بین جنگل‎های ارسباران و کلیسای سنت استپانوس (ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو) قرار دارد و در وسط این مسیر، ژئوپارک ارس مطرح می ‏شود که دومین ژئوپارک خاورمیانه بعد از قشم است و جزوه ژئوپارک‎هایی است که می‎تواند با دیگرکشورها همچون نجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت مشترک ثبت شود. پرونده این طرح هم تا آذرماه فرستاده می‏شود و امیدواریم تا بهار سال آینده به اتمام برسد.

ایجاد پنجره واحد سرمایه گزاری در حوزه توریسم

داداش زاده تعیین بسته‎های تشویقی سرمایه‎گزاری، ایجاد پنجره واحد سرمایه گزاری در حوزه توریسم، فراهم کردن شرایط برای احداث 15 هتل و سپردن امور اقامت و پذیرایی به بخش خصوصی را از دیگر اقدامات مهم منطقه آزاد ارس در زمینه توسعه گردشگری در منطقه دانست.

وی در خصوص معرفی منطقه آزاد ارس در سطح جهانی، گفت: عضویت ارس در سازمان جهانی گردشگری، عضویت در شبکه جهانی جوامع ایمن و تلاش برای عضویت عضویت در شبکه جهانی شهرهای سالم نقش مهمی در معرفی پتانسیل‎های ارس در دنیا دارد و با عضویت در شبکه های جهانی، ارس را به دنیا نشان می‎دهیم.

داداش‌زاده، هم چنین بررسی روحیات جامعه هدف برای سفر به ایران را ضروری دانست و بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم جامعه هدف استان برای توسعه گردشگری از طریق گردشگران ورودی مشخص و دسته‎بندی نشده است. در حال حاضر ایران جزو مقاصد ارزان قیمت محسوب می‏‌شود و تورهای ارمنی و آذری به خاطر وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی به ایران سفر می‎کنند که این امر حداقل کمک می‎کند که اقتصاد را با گردشگری جلو ببریم.

وی افزود: بزرگ‌ترین چالش گردشگری این است که به صورت ساده انگارانه به این صنعت نگاه کنیم و نگاه علمی و تخصصی به آن نداریم و این باعث می‎شود که برنامه‎ها و پیش‌بینی‌ها به درستی انجام نشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، تاکید کرد: برای شروع هر فعالیت نیاز به فرهنگ سازی است و آذربایجان‌شرقی با قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، راه ارتباطی مهم و کلیدی تلقی می‏‌شود که مردمان آن با سفر و شیوه برخورد با خارجی‎ها، بیگانه نیستند و تا زمانی که به حریم خصوصی آنان کسی تعرض نکند، مقاومت بی جا نمی‎کنند.

انتهای پیام
captcha