هشدار تونس نسبت به عواقب حمایت آمریکا از شهرک‌‌سازی اسرائیل
کد خبر: 3858348
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

هشدار تونس نسبت به عواقب حمایت آمریکا از شهرک‌‌سازی اسرائیل

گروه بین‌الملل ــ وزارت خارجه تونس تصریح کرد که قانونی دانستن ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری از سوی آمریکا باعث شدت گرفتن تنش موجود در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، وزارت خارجه تونس طی بیانیه‌ای نسبت به عواقب قانونی‌دانستن ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن از سوی ایالات متحده آمریکا هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم تنش موجود در منطقه را افزایش خواهد داد. مشروعیت بخشیدن به ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی تحت اشغال به هر دلیل و علتی، از منظر قانونی بی‌اعتبار بوده و نقض صریح مبانی حقوق بین‌المللی است.»

وزارت خارجه تونس بر ادامه حمایت قاطعانه از مبارزه به حق مردم فلسطین برای احقاق حقوقشان تأکید کرد و از جامعه بین‌المللی خواست با این گونه موضع‌گیری‌ها که مغایر با مبانی حقوقی است، مخالفت کند.

یادآور می‌شود، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد که واشنگتن واحدهای یهودی‌نشین احداث شده از سوی اسرائیل در کرانه باختری را دیگر غیرقانونی نمی‌بیند.

در همین راستا محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین به تصمیم مذکور واکنش نشان داد و گفت که آمریکا با اتخاذ این تصمیم قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

حدود 250 شهرک غیرقانونی در کرانه باختری که سال 1967 از سوی اسرائیل اشغال شد، قرار دارد. در این شهرک‌ها بیش از 400 هزار یهودی زندگی می‌کنند. طبق مبانی حقوق بین‌المللی تمام شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین اشغالی فلسطین غیرقانونی هستند.

انتهای پیام
captcha