«دید وسیع» و «جهانی بودن مخاطبین» پیامبر(ص) مورد توجه علما باشد
کد خبر: 3858515
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار استادان ترکیه‌ای:

«دید وسیع» و «جهانی بودن مخاطبین» پیامبر(ص) مورد توجه علما باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله جوادی آملی در دیدار استادان ترکیه‌ای گفت: «دید وسیع» و «جهانی بودن مخاطبین» پیامبر اکرم(ص)، مورد توجه علمای اسلام باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصطفی، جمعی از استادان برجسته علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه که به دعوت جامعةالمصطفی به ایران سفر کرده‌اند، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار، آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ایام ولادت رسول گرامی اسلام(ص) بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) که رحمة للعالمین هستند، هرگاه با شخصی صحبت می‌فرمودند، تمام‌رخ در برابر او می‌ایستادند و سخن خود را می‌فرمودند و سخن او را می‌شنیدند. مخاطب رسول‌الله(ص) جامعه جهانی است و نه چند کشور محدود.
وی ادامه داد: در سوره مبارکه مدثر، سه بار کلمه «بشر» آمده است؛ بار اول حرف دشمنان را نقل می‌کند که می‌گفتند -معاذالله- این کتاب وحی نیست؛ «إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ»، ولی بار دوم و سوم می‌فرماید: «إِلَّا ذِکْرَی لِلْبَشَرِ» و «نَذِیرًا لِلْبَشَرِ»، یعنی این کتاب برای همه انسان‌های جهان و مخاطب آن جهانی است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این ایام که متعلق به وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) است، لازم است دو نکته برای علمای اسلام یادآوری شود: اول، «دید وسیع» آن حضرت و دوم، «جهانی بودن مخاطبین» حضرت(ص). در نتیجه، وظیفه علمای اسلام این است که جهانی فکر کنند و جهانی حرف بزنند. پیام «لِیُظْهِرَهُ عَلَی‌الدِّینِ کُلِّهِ» این است که خداوند این مسئولیت را به ما داده است تا دیگر مکاتب جهان را بررسی کنیم و آن‌ها را در برابر میزان الهی ارزیابی نموده، این کتاب را قیّم بر همه مکاتب جهان بدانیم و آن را به جهانیان معرفی کنیم تا رسالت خود را انجام داده باشیم.
آیت‌الله جوادی آملی اذعان کرد: طبق بیان قرآن، انسان در رویارویی با مرگ، مرگ را می‌میراند، نه اینکه بمیرد، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. در مصاف با مرگ، او بدن ما را می‌گیرد و ما جان خود را از او می‌گیریم و به ابدیت می‌رسیم و تا ابد می‌مانیم؛ از این رو، اگر ما موجودی جاودانه و ابدی هستیم، باید علمی بیاموزیم که ماندنی و ابدی باشد و آن، علم توحید، نبوت، وحیانیت، ولایت و حقیقت معاد است. ارزش هرکس به علم اوست و ارزش علم، به معلوم است. کسی که قرآن‌شناس و وحی‌شناس باشد، به اندازه قرآن هم می‌ارزد.
وی در توصیه به استادان دانشگاه کشور‌های اسلامی، به ویژه ترکیه، ابراز کرد: استادان باید علم دینی را در دانشگاه‌ها ترویج کنند. وجود نمازخانه و نماز جماعت، دانشگاه را اسلامی نمی‌کند، آنچه دانشگاه را اسلامی می‌کند، علم دینی است و منظور از علم دینی، انحصار در تفسیر، روایات و حدیث نیست.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: اکنون در دانشگاه‌ها لاشه علم تدریس می‌شود؛ برای نمونه، در رشته زمین‌شناسی می‌گویند زمین چنین بوده است، اکنون در این حالت است و پیش‌بینی می‌شود در آینده چنین شود! این، لاشه علم زمین‌شناسی است. آنچه این علم را زنده می‌کند، این است که بگوییم چه کسی زمین را آفرید، چرا آفرید و وظیفه ما در قبال او چیست؟! این مسائل، دینی بودن معلومِ علم را تأمین می‌کند. درباره علوم دیگر نیز همین‌گونه است.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید من هر چه خلق کردم، به مثابه آینه است؛ شب و روز آیت من هستند. اگر کسی این نظم را ببیند، ولی خدا را با چشم دل نبیند، کور است؛ «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لایبصرون». دانشگاه وقتی اسلامی می‌شود که کل این نظام را این‌گونه بحث کند و نتیجه این می‌شود که جامعه به تبع آن اسلامی می‌شود.
یادآور می‌شود، در ابتدای این دیدار، گزارشی از روند شکل‌گیری و تقویت گفتگو‌های علمای ترکیه و حوزه علمیه قم ارائه شد.

انتهای پیام
captcha