سند الگوی پیشرفت در خلأ و با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده است
کد خبر: 3870817
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

سند الگوی پیشرفت در خلأ و با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه سند پیشرفت در خلأ و با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده است، اظهار کرد: ما باید سند را در مقیاس درگیری تمدنی بنویسیم، زیرا در حالت رقابت با تمدن غرب قرار داریم.

سند الگوی پیشرفت در خلا و با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، 21 دی‌ماه در نشست بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و پیشنهادات اصلاحی فرهنگستان، با تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت: ممکن است این تلقی وجود داشته باشد که الگوی پیشرفت، غیر از سند برنامه‌ای است؛ ولی رویکرد ما در این سند، به برنامه نزدیکتر بوده است تا الگو.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی هم که از سوی فرهنگستان ارائه شه، در مقیاس سند بوده است، افزود: بنده معتقدم که الگوی پیشرفت باید معادله حرکتی به ما بدهد که در آن سه مؤلفه جامعیت، توازن و انسجام ملاحظه شود.

میرباقری بیان کرد: همچنین سندنویسی در مقیاس الگوی پیشرفت باید به لحاظ دینی رویکرد حداکثری داشته و در مقیاس تمدنی باشد.

میرباقری با بیان اینکه الگوی پیشرفت باید دینی باشد، افزود: ما ابتدا باید مشخص کنیم که نگاه ما در رویکرد دینی حداقلی است یا حاکثری. همچنین نوع تلقی ما از مفاهیم دینی چیست؟ آیا آن را قابل تحقق در پیشرفت می‌دانیم یا خیر؟ بنابراین مبانی باید معطوف به عمل باشند و در سند فراوری شوند تا سند واجد این مبانی باشد، در حالی که معتقدم مبانی بیشتر نظری هستند و معطوف به عمل نیستند.

وی با بیان اینکه مسئله مستحدثه امروز ما، تمدن غرب است، تصریح کرد: غرب، سبک زندگی و پیشرفت‌های مادی و ... را جمع و تبدیل به تمدن کرده و دین او هم همین تمدن شده است؛ ما با چنین رقیبی مواجه هستیم و الگوی ما هم باید در برابر این تمدن نوشته شود و دین را در  مقیاس تمدنی تدوین و برای عرصه عمل فراوری کنیم.

میرباقری با بیان اینکه این مسئله مستلزم ایجاد انقلاب دینی، نظام دینی، دولت دینی و جامعه و تمدن دینی است، تصریح کرد: برای اینکه این حرکت انقلابی(انقلاب اسلامی) که شروع شده، منجر به تمدن دینی شود، باید همه رویکردهای ما انقلابی باشد؛ یعنی نظام و دولت اسلامی شکل بگیرد.

سند الگوی پیشرفت در خلأ و با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده است

میرباقری تصریح کرد: سند پیشرفت البته باید معطوف به واقعیت باشد و آرمان‌ها را معطوف به واقعیت ترسیم و ظرفیت جامعه را در تحقق آن ملاحظه کنیم.

مدل توسعه غربی در ایران جوابگو نیست

این استاد حوزه با اشاره به اینکه به هیچ وجه الگوهای توسعه غربی در جغرافیای ما قابل تحقق نیست، بیان کرد: وقتی ما سخن از واقع‌بینی در تحقق آرمان‌ها داریم، باید در نگاه به تمدن غرب هم واقع‌بین باشیم و بدانیم که مدل‌های تمدنی غرب برای کشور ما جوابگو نیست، همان طور که قبل از کره جنوبی و .... این مدل‌ها قرار بود در ایران پیاده شود، ولی نتیجه نداد. 

رویکرد مدرنیته اسلامی در سند پیشرفت

وی با بیان اینکه سند پیشرفت در خلأ نوشته شده است، اظهار کرد: ما باید سند را در مقیاس درگیری تمدنی بنویسیم، زیرا در حالت رقابت قرار داریم. همچنین این سند با رویکرد مدرنیته اسلامی نوشته شده است و به نحوی در آن استراتژی فعال در برابر تمدن غرب موجود نیست. 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه کسانی در تدوین سند حضور داشته‌اند که سند را کار علمی می‌دانسته‌اند که قابل دینی شدن نیست، بیان کرد: همین سبب شده تا در سند، ادبیات التقاطی وجود داشته باشد، ولی دست اندرکاران تدوین نباید به علت مخالفت برخی با اسلامی کردن سند، از اصول دست بردارند.

میرباقری با بیان اینکه این سند نقاط قوت زیادی دارد و زحمات فراوانی برای آن کشیده شده است، تصریح کرد: رویکرد سند باید انقلابی و دینی باشد و مقیاس تمدنی در آن لحاظ شود.

رویکرد بین‌المللی در سند

وی افزود: در عین اینکه سند معطوف به جغرافیای کشور نوشته می‌شود، ولی نباید از رقابت تمدنی و عرصه بین‌المللی و تغییر معادلات جهانی و روابط بین‌المللی در آن غفلت شود، همان طور که امام فرمودند ما پیام انقلاب را باید به دنیا صادر کنیم، بنابراین نظام نیازمندی‌های ملی و بین‌المللی باید در سند دیده شود، همان طور که آمریکا سند امنیت ملی خود را معطوف به حضورشان در عرصه جهانی نوشته‌اند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در سند فعلی کمتر شاهد هستیم که این رویکرد بین‌المللی و تغییر معادلات جهانی دیده شود، افزود: سند عمدتاً برنامه‌ای است، لذا باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد تا در مقیاس  تراز اهداف عالی انقلاب اسلامی قرار گیرد. 

انتهای پیام
captcha