طراحان لباس و زیورآلات از نمادهای زیبای سوره شمس بهره‌مند شوند
کد خبر: 3876462
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی:

طراحان لباس و زیورآلات از نمادهای زیبای سوره شمس بهره‌مند شوند

گروه جامعه ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دومین هکاتون طراحی لباس و زیورآلات گفت:‌ سوره مبارکه شمس مملو از نمادهای زیبایی است که می‌تواند مورد توجه طراحان لباس و زیورآلات قرار گیرد.

سوره شمس مبنای طراحی مد و لباس قرار گرفتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین هکاتون طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره مبارکه شمس، امروز، 15 بهمن‌ماه، در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز به کارکرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین روز از این رویداد که از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی در حال برگزاری است، طی سخنانی با اشاره به اهمیت سوره مبارکه شمس در قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند در این سوره به هفت رکن قسم خورده است که اساس نظام خلقت را شکل می‌دهد. از جمله این موارد، روز و شب‌‌ است. خداوند در یکی از آیات شب را پوشش روز می‌داند و در واقع آن را به لباس روز تشبیه کرده است.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: پوشش وسیله‌ای برای خیر رساندن و همزمان آسیب رساندن است؛ بر همین اساس در طراحی پوشش و لباس باید مراقبت کرد که به دنبال خیر رساندن باشیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: از دیگر مواردی که خداوند به آن قسم یاد کرده، نفس انسان است؛ نفسی که تصفیه شده و انسان را به مراقبت از آن فرا می‌خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه در نظام خلقت طراحی انسان به صورت قرینه است، گفت: اهمیت نظام قرینه‌سازی در طراحی پوشش و زیورآلات نیز مهم است؛ پوشش‌هایی که نظام قرینه را رعایت نکنند، چندان پسندیده نیستند.

اهمیت نظام قرینه‌سازی در طراحی پوشش و زیورآلات نیز مهم است؛ پوشش‌هایی که نظام قرینه را رعایت نکنند، چندان پسندیده نیستند

وی با بیان اینکه نفس حقیقت انسان است، گفت: این نفس می‌تواند انسان‌ها را دفن کرده و یا آنها را به اوج برساند. خداوند انسان را در بهترین زمان آفریده و آن گاه به خود آفرین گفت، چرا که انسان کامل‌ترین موجود است که اختیار دارد و صرفاً براساس غرایز عمل نمی‌کند. انسان بین دو بعد حیوانی و انسانی مخیر شده است؛ چنانچه تنها به بعد حیوانی بپردازد، به اسفل السافلین  که پایین‌ترین جایگاه برای موجودات است سقوط می‌کند و چنانچه، بعد روحانی و انسانی خود را ارتقا دهد، تا اعلی عليين اوج می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تأکید کرد: پوشش برای انسان می‌تواند عامل سقوط یا صعود باشد. پوشش خوب، زیبا و مناسب در دین مورد تأکید قرار گرفته است، در واقع اسلام پوشش را برای حفظ و صیانت در اجتماع مدنظر دارد.

وی در ادامه با اشاره به سوره شمس و اهمیت آن در طراحی لباس و زیورآلات، اظهار کرد: این سوره ما را به نظام قرینه‌سازی، زیباسازی، توجه به ابعاد انسانی و پاکی‌ها هدایت می‌کند. این سوره مملو از نمادهای زیبایی است که می‌تواند مورد توجه طراحان لباس و زیورآلات قرار گیرد.

رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی نیز با اشاره به برگزاری دومین هکاتون طراحی لباس و زیورآلات، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته مفاهیم را تغییر داده و سعی کردیم الگوهای جدیدی را برای هکاتون دوم در پیش گیریم.

وی افزود: سال گذشته سوره کوثر محور هکاتون لباس و زیورآلات بود اما امسال سوره شمس به لحاظ فضاسازی شکل و فرمت مورد توجه قرار گرفته است. هدف این هکاتون ارائه محصول  خلاقانه در حوزه مد و لباس است.

وی با بیان اینکه برای شرکت در این دوره 150 نفر ثبت نام کرده‌اند، افزود: شرکت‌کنندگان در این هکاتون طرح‌های خود را ارائه داده و ما هم به دنبال این هستیم که ایده‌ها را ثبت کنیم  و برای آنها شناسنامه صادر شود تا طرح‌ها با حضور منتورها توسعه پیدا کنند. ضمن اینکه کارگاه‌های آموزشی برای نحوه ورود به بازار کار نیز در هکاتون برگزار می‌شود.

وی ابزار امیدواری کرد که این هکاتون طراحی مد و لباس براساس مفاهیم قرآنی راه خود را به صورت ملی و بین‌المللی ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha