ناملایماتی که بانوان محجبه جهان تجربه کردند
کد خبر: 3883737
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

ناملایماتی که بانوان محجبه جهان تجربه کردند

نگاهی به آنچه در جهان می‌گذرد، گویای آن است که بسیاری از بانوان محجبه ساکن در کشورهای مختلف جهان به دلیل داشتن پوشش حجاب، مورد ناملایمات متعدد از اهانت و ضرب و شتم گرفته تا محرومیت از حقوق مختلف هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ می‌توانید تصور کنید فقط به خاطر حجاب و پوششی که دارید، شما را مورد ضرب و شتم قرار دهند، آزار و اذیت کنند، از کار اخراج کنند و حتی شما را به قتل برسانند؟ متأسفانه امروزه در سراسر جهان صدها زن در معرض تعصبات دینی قرار دارند.

بسیاری از افراد شاید تصور کنند که موضوع اسلام‌هراسی به طور غیرطبیعی بزرگنمایی شده است و نیز تصور کنند که تبعیض دینی مدت‌ها پیش حل شده است، ولی فقط اقدام تروریستی در نیوزیلند را به یاد بیاورید. 50 نفر کشته و 40 نفر مجروح شدند، فقط به خاطر اینکه مسلمان بودند و در مسجد نماز می‌خواندند. در سال 2019 علاوه بر این اقدام تروریستی، حملات متعدد دیگری نیز علیه مسلمانان انجام شده است. قربانیان اصلی در چنین حملاتی اکثراً زنان مسلمان و محجبه بوده‌اند.

نمونه‌ها و مصادیقی از زنان مسلمان که به خاطر داشتن حجاب مورد تبعیض، حمله و خشونت قرار گرفته‌اند در ادامه بیان می‌شود:

حمله به دختر محجبه باردار در استرالیا

در 22 نوامبر سال 2019، بانوی 31 ساله‌ای به نام رانا الاسمار در حالی که با دوستانش در رستوران محلی نشسته بود، از سوی فرد 43 ساله‌ای به نام استیپ لازینا مورد حمله قرار گرفت. استیپ هنگام حمله، شعارهای نژادپرستانه سر می‌داد. وی حدود 14 ضربه به ناحیه سر زن مسلمان باردار وارد کرده بود.

محرومیت دختر محجبه از شرکت در مسابقه دو

خانم 16 ساله آمریکایی به نام الکساندریا ابوکرم که در مسابقه دو مدرسه شهر اوگایا شرکت کرده بود، پس از آن که 5 کیلومتر دوید، مطلع شد که وی را از این مسابقه محروم کرده‌اند. در پاسخ به دلیل محرومیت از شرکت در مسابقه به وی گفته شد، برای شرکت در مسابقه با کلاه مذهبی به مجوز ویژه‌ای نیاز است.

آلکساندریا از شنیدن این پاسخ شگفت‌زده شد، چون در طول دو سال شرکت در این مسابقات اولین‌بار بود که با چنین استدلال، قانون و قاعده‌ای روبه‌رو شده بود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری CNN به این مسئله اعتراض کرد و گفت: شرکت در مسابقه و پس از آن به خاطر حجابی که دوستش داری از مسابقه محروم کردن، دهشتناک‎ترین برخورد از طرف میزبانان و برگزارکنندگان است. چرا به خاطر مسابقه یا سرگرمی خود، بخشی از دین خود را قربانی کنیم؟

در همین راستا، در منطقه ایلینگ شهر لندن، به دو خانم محجبه حمله کردند. دنده یکی از خانم‌ها شکسته شد.

در 23 اوت سال 2019 دو خانم در سنین 30 و 60 ساله در مترو نارت ایلینگ لندن مورد حمله وحشتناک قرار گرفتند. به آنها حمله شد و هر دو مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. هر دو در بیمارستان بستری شدند. دنده خانم محجبه‌ای که مسن‌تر بود، شکسته شده بود و خانم جوان نیز در تمام بدنش کبودی داشت و احساس درد می‌کرد.

اهانت به دختر محجبه در اتوبوسی در بروکلین

خانمی یک دختر نوجوان را در اتوبوس مورد اهانت قرار داد. وی دختر محجبه را تحقیر کرد و آبی را که در دست داشت بر سر وی ریخت. این خانم قبل از آن که آب دهان خود را بیرون بیندازد و آب را بر سر دختر محجبه مسلمان بریزد، فریاد می‌زد: «چه کهنه‌ای را بر سر پوشیده‌ای. به کشورت برگرد.»

مشکلات دختر مسلمان سوری در آلمان

آمال، دندانپزشک حرفه‌ای اهل سوریه است. وی به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارد و در حال یادگیری زبان آلمانی است. با همسر و دخترش در آلمان زندگی می‌کند. آنها وضعیت پناهندگی دارند، در آپارتمان دو خوابه زندگی می‌کنند و ماهانه از دولت آلمان 500 یورو کمک مالی دریافت می‌کنند.

آمال سپاسگزار دولت آلمان است، ولی می‌خواهد خودش به‌طور مستقل کار کند و بر دوش دولت سنگینی نکند. وی خیلی تلاش می‌کند در درمانگاه‌های دندانپزشکی استخدام شود، ولی تمام تلاش‌های وی در این زمینه بی‌نتیجه است. او را براساس رزومه‌اش به مصاحبه دعوت می‌کنند، ولی پس از رؤیت وی در مصاحبه، به خاطر حجابش به او پاسخ رد می‌دهند.

آمال می‌گوید: به نظر من دلیل اصلی جواب رد که از آنان می‌گیرم، داشتن حجاب است. آنها از من دوری می‌کنند. کما اینکه در یکی از مصاحبه‌ها از من پرسیدند، چنانچه شما را استخدام کنیم، تمایل داری حجابت را کنار بگذاری؟ و من قبول نکردم.

آمال سندی در دست ندارد تا براساس آن بتواند در دادگاه ادعای خود را درباره عدم به‌کارگیری و جذب به دلیل داشتن حجاب را اثبات کند. وی احساس می‌کند تمام پاسخ‌های رد به تقاضای کار به خاطر پوشش اسلامی حجاب است.

این دختر مسلمان سوری درباره دوران سخت و دشوار رسیدن به آلمان گفت: ما به کشور آلمان پس از مواجهه با مشکلات متعدد آمده‌ایم. همسرم از دریای خطرناک و قایق‌های زیادی عبور کرد. وی را حتی در ایتالیا دستگیر کردند. من مجبور بودم در بازداشتگاه‌های لبنان بدون همسرم باشم، ولی آلمان به ما خانه داد و کمک کرد. اینک می‌خواهیم زندگی شایسته‌ای را در این کشور بگذرانیم.

در سال 2016 آزمایش تجربی که توسط داریس وایهیلباومیر، رئیس انستیتو تحقیقات امور زنان دانشگاه ایاگانیس کیپلر در شهر لینس اتریش انجام شد، نشان داد که زن‌هایی که نام ترکی دارند و محجبه هستند، مجبور می‌شوند نسبت به زن‌هایی که نام آلمانی دارند و بدون حجاب هم هستند، رزومه‎های خود را 5-4 بار بیشتر بفرستند. تحقیقات نشان داد که در آلمان تبعیض نسبت به خانم‌های مهاجر وجود دارد و اگر آنها حجاب داشته باشند سطح تبعیض به مراتب افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
captcha