خودکفایی در تولید محصولات منجر به «جهش تولید» می‌شود
کد خبر: 3893125
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

خودکفایی در تولید محصولات منجر به «جهش تولید» می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی، گفت: جهش تولید در شرایطی اتفاق می‌افتد که مشکلات مراکز تولیدی ما در داخل کشور حل شود تا بتوانیم بی‌نیاز از دیگر کشورها در تولید محصولات مختلف به خودکفایی برسیم.

خودکفایی در تولید محصولات منجر به «جهش تولید» می‌شودعزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به‌عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: معظم‌له همیشه مواردی که مطرح می‌کنند، نشان از این امر دارد که به استعدادهای کشور در حوزه تولید و ... واقف هستند و کاملاً واقف هستند که این ظرفیت برای جهش تولید در کشورمان وجود دارد.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم، در سال گذشته هم با وجود شرایط تحریم، مشکلات برای واردات و نیز مشکل تأمین ارز در کشور، مشکلی در تأمین نیازهای کشور نداشتیم و اکنون نیز نخواهیم داشت، اما بحث این است که رونق تولید به جهش تولید بینجامد و کشور ضمن خودکفاشدن در همه زمینه‌ها در زمینه تولید نیز سرآمد شود.

جوانپور، گفت: جهش تولید در شرایطی اتفاق می‌افتد که مشکلات مراکز تولیدی ما در داخل کشور حل شود تا بتوانیم بی‌نیاز از دیگر کشورها در تولید محصولات مختلف به خودکفایی برسیم. رسیدن به این مرحله در سایه توسعه و گسترش تولیدات دانش‌بنیان است که تحقق این امر در همکاری متقابل صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد‌ آذربایجان‌شرقی، افزود: یکی از وظایف دانشگاه‌‌ها در کنار همراهی با صنعت در رونق تولید داخلی کشور، فرهنگ‌‌سازی در زمینه توجه به خرید کالای ایرانی است تا دانشگاهیان به‌عنوان قشر تأثیرگذار جامعه، این باور را در راستای تحقق جهش تولید، میان سایر افراد جامعه نیز نهادینه کنند؛ به این ترتیب، زمینه مناسبی برای گسترش حمایت از کالای ایرانی فراهم خواهد شد.

وی درباره توجه به شرکت‌‌های دانش‌بنیان برای توسعه جهش تولید در کشور، گفت: دانشگاه‌‌ها همواره می‌‌توانند کنار تولید حضور داشته باشند تا صنعت کشور از مونتاژ‌محور بودن فاصله بگیرد و به یک صنعت نوآورانه تبدیل شود؛ این نوآوری را شرکت‌‌های دانش‌‌‌بنیان وابسته به دانشگاه‌‌ها می‌‌‌توانند رقم بزنند.

جوانپور تأکید کرد: جهش تولید به این بستگی دارد که ما از کل وابستگی‌های فناورانه خود را رها کنیم و از همه ظرفیت‌های صنعتی و ... برای قطع وابستگی فناورانه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد تبریز، بیان کرد: در این زمینه دانشگاه‌ها بسیار می‌توانند کمک‌کار باشند، در برخی از تولیدات ما هنوز به جهش و فناوری روز دست نیافته‌ایم و دانشگاه‌ها می‌توانند به صنعت در این زمینه کمک کنند و مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و ... در سال جدید روی جهش تولید تمرکز کنند و ارتباط برقرارکردن با شهرک‌های صنعتی بسیار در این زمینه مؤثر خواهد بود.

وی گفت: قطعاً با تشخیص بسیار خوب مقام معظم رهبری که بسیار عالمانه و از روی مطالعه و آشنایی کامل اوضاع کشور، سال جدید را با عنوان جهش تولید نامگذاری کردند، شاهد شکوفایی اقتصادی و جهش تولید خواهیم بود تا به جای صادرات نفت، تولیداتی داشته باشیم که کشورهای منطقه و همسایه‌ها خودشان مجبور به خرید شوند.

جوانپور، بیان کرد: این ظرفیت در ایران وجود دارد و ایران همان‌طور که در علم می‌تواند در منطقه و جهان حرف اول را بزند، در تولید نیز می‌تواند چنین جهشی داشته باشد و انگیزه برای چنین جهشی در مردم ایران و به‌ویژه دانشگاهیان وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: به‌طور قطع بخش فناوری در دانشگاه‌ها بیشترین ظرفیت را داراست و ما باید به سمت بخش فناوری رفته و روی حوزه‌هایی تمرکز کنیم که موجب رشد صنعت ما می‌شوند. دانشگاه‌ها با مطالعات و پژوهش‌های علمی و فناورانه می‌توانند در حوزه‌های مختلف اقتصادی به کمک بخش تولید بیایند.

وی گفت: رونق‌بخشی به تولید و محصولات ایرانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با تقویت زیر ساخت‌های لازم در این بخش به منصه ظهور رسیده است.

انتهای پیام
captcha