رمضان و چگونگی میزبانی خداوند از بندگان
کد خبر: 3894825
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
آیت‌الله‌العظمی مدرسی:

رمضان و چگونگی میزبانی خداوند از بندگان

مرجع معظم تقلید شیعیان در کربلای معلی گفت: در هر ضیافتی پذیرایی است و پذیرایی خداوند از ما بندگان ضعیف و فقیر در این ماه پربرکت رمضان بر اساس آنچه که از آیات سوره بقره استفاده می‌شود در سه موضوع قرآن، روزه و دعا بیان شده است.

جلسه اول تفسیر آیت الله العظمی مدرسیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در اولین جلسه تفسیر و تدبر سوره مبارکه ابراهیم در ماه مبارک رمضان که به‌صورت ضبط تلویزیونی از دفتر کربلای معلی معظم‌له پخش شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان، مردم را بشارت دادند و فرمودند «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَهِ اللَّهِ»؛ ماه مبارک رمضان ماهی است که شما همگی برای ضیافت خدا فراخوانده شده‌اید.


این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به چگونگی میزبانی خداوند از بندگانش در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در هر ضیافتی پذیرایی است و پذیرایی خداوند از ما بندگان ضعیف و فقیر در این ماه پربرکت بر اساس آنچه که از آیات سوره بقره استفاده می‌شود در سه موضوع قرآن، روزه و دعا بیان شده است.


وی ادامه داد: خداوند در آیه 185 سوره مبارکه بقره این‌چنین فرموده است «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ...» ماه رمضان همان ماه است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است، كتابى كه مردم را راهبر و متضمن دلايل آشكار هدايت و ميزان تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درک كند بايد آن را روزه بدارد. و در ادامه در آیه 186 می‌فرماید «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ...» و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند بگو من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى‌‏كنم. پس قرآن، روزه گرفتن و روزه‌داری و استجابت دعا، سه چیزی است که خداوند به وسیله آن در این ماه از بندگان خود پذیرایی می‌کند.


آیت‌الله‌العظمی مدرسی با اشاره به سنت برگزاری جلسات تفسیر و تدبر قرآن در ماه مبارک رمضان، گفت: بنا به سنت هر ساله که در خدمت برادران و خواهران مؤمن در ماه مبارک رمضان سر مائده‎ای از موائد قرآن می‌نشینیم و بهره‎ای از آیات قرآن بر اساس تدبر نصیب ما می‌شود، امسال هم سعی داریم در سوره مبارکه ابراهیم تدبرات و تأملاتی داشته باشیم و ان‌شاءالله بتوانیم بهره خوبی از این سوره کریمه در این ماه ضیافت‌الله ببریم.


مفسر تفسیر هدایت درباره شخصیت حضرت ابراهیم(ع)، گفت: حضرت ابراهیم(ع) شخصی است که نماد بت‌شکنی جهان است و به تنهایی امتی بود، آنجا که قرآن در آیه 120 سوره نحل می‌فرماید «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ به راستى ابراهيم پيشوايى مطيع خدا و حق‏‌گراى بود و از مشركان نبود.»


وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) شخصی بود که بدن را برای سوختن در آتش محیا کرد، بچه را برای کشته شدن در راه خدا آماده کرد، زن و فرزندش را برای اقامه نماز به صحرایی بی‌کشت و زرغ برد، قرآن در آیه 37 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ؛ پروردگارا من يكى از فرزندانم را در دره‌‌اى بى‏ كشت نزد خانه محترم تو سكونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند.»


آیت‌الله‌العظمی مدرسی، خدایی شدن انسان را یکی از محورهای موضوعی سوره ابراهیم دانست و گفت: حضرت ابراهیم(ع) کسی بود که تمام وجودش در راه خدا بود و یک انسان خدایی بود. در بحث‎های آینده عرض می‌کنیم که یکی از محورهای اساسی سوره ابراهیم این است که چگونه انسان، انسانی خدایی و «صِبْغَهَ اللَّهِ» شود و همچنین بوی الهی در او تجلی کند.


مفسر تفسیر هدایت گفت: سؤالی که درباره محورهای مطرح شده در سوره‌های قرآن پیش می‌آید، این است که غالباً برخی این چنین تصور دارند که موضوعات تمام آیات تکراری است و همان توحید و وعده به آخرت است که در هر سوره‌ای تکرار می‌شود. اما باید یک حقیقت را بدانید که آیات قرآن، آیات متشابهات است، به این معنا که قرآن حقایق واحده را از راه‌های مختلف و بر مبنای تجلیات مختلف آن حقایق را بیان می‌کند و به ما متذکر می‌شود که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.


وی ادامه داد: اینکه قرآن در سوره‌های مختلف همان حقایق را بازگو می‌کند، برای این است که اولاً از بُعدهای مختلف تجلیات آن را بیان می‌کند، دوماً اینکه ما بشر بتوانیم یک ولادت جدیدی برای خود ترمیم کنیم و در شخصیت خود تحولی ایجاد کنیم، که این حقایق را نه تنها باور کنیم، بلکه آن را وجدان کنیم تا این حقایق در حقیقت ما اثر عمیق بگذارد. شاید به این دلیل باشد که قرآن می‌فرماید آیات قرآن متشابه همان حقیقت است و از یک زاویه جدید و تجلی جدید بیان می‎شود.


آیت‌الله‌العظمی مدرسی در پایان سخنان خود گفت: این بحث مقدماتی بود برای ورود به سوره ابراهیم که در آینده بحث‎هایی پیرامون سوره ابراهیم بیان خواهد شد. هدف ما در این ماه مبارک رمضان این است که تحول حقیقی در ما شکل بگیرد و ما نزدیک‎تر به خدا شویم و تحول خدایی در ما ایجاد شود، که ان‌شاءالله خواهد شد.


امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha