به گزارش ایکنا، خبرگزاری آناتولی به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نوشت که محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، درباره پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده «خوشنویسی اسلامی» در میراث فرهنگی نامملوس جهانی یونسکو، گفت: ایران اعتراض رسمی خود را نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده «خوشنویسی اسلامی» در اجلاس سال ۲۰۲۱ به یونسکو ارائه داد.
وی اظهار کرد: عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت اسلامی است که این امر مورد اعتراض رسمی ایران قرار گرفته است. چرا که صفت اسلامی نمیتواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آنکه منشأ خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست.
وی همچنین از تلاش کشورش برای «ثبت هنر خوشنویسی در یونسکو» خبر داد و افزود: ایران نیز برای سال ۲۰۲۱، پرونده خوشنویسی خود را در چهارچوب فهرست اقدامات خوب پاسداری برای یونسکو ارسال کرده است.
گفتنی است، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اوایل آوریل امسال از پیشنهاد یک اثر ملی و سه اثر بین المللی از سوی ترکیه برای ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو در اجلاس سال ۲۰۲۱ خبر داده بود.
بر این اساس، «خوشنویسی؛ هنر زیبانویسی اسلامی» به عنوان اثری ملی و دو اثر «فرهنگ چای؛ هویت، مهمان نوازی و نماد تاثیرگذاری اجتماعی» و «هنر ساخت و اجرای بالابان» به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان و «سنت نقل حکایتهای ملانصرالدین» به شکل مشترک با آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان از سوی ترکیه برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو ارائه شدهاند.
ترکیه هم اکنون با ثبت ۱۸ اثر در فهرست میراث ناملموس یونسکو در میان پنج کشور نخست دارای بیشترین آثار ثبت شده از این نوع در یونسکو است.
هنر خوشنویسی در ترکیه علیرغم تغییر حروف الفبای نوشتاری از حروف عربی به لاتین در سال ۱۹۲۸ همچنان از رونق قابل توجهی برخوردار بوده است. به طوری که اساتید خط ایرانی نیز با اشاره به این موضوع ترکیه را به عنوان یکی از کشورهای مهم خوشنویسی در جهان اسلام توصیف میکنند. طی سالهای اخیر شهر استانبول به یکی از مراکز اصلی اشتغال و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویس از ایران و دیگر کشورهای منطقه تبدیل شده است.
در این زمینه علیرضا تلجنگانی از اساتید خوشنویسی برجسته شهر شیراز ایران که از ۳۷ سال پیش در این زمینه فعالیت میکند، پاییز سال گذشته در حاشیه نمایشگاهی از آثار دهها هنرمند ایرانی در استانبول در گفتگو با خبرنگار آناتولی گفته بود: خوشنویسی ترکیه همواره از سطح بالایی برخوردار بوده است. به ویژه در خط ثلث که سرآمد است و در زمینه خط نسخ شیوه عثمانی شیوه رایج در کشورهای اسلامی است.
انتهای پیام