فاطمه قنبری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران، در گفتوگو با ایکنا، ضمن اشاره به رابطه نزدیک و عجینشده آموزش و پژوهش با یکدیگر، اظهار کرد: دو موضوع آموزش و پژوهش به شدت به یکدیگر نزدیک و مرتبط هستند. دروس تخصصی طلاب میتواند به نحو پژوهشمحور تدریس شود و این توانایی را در طلبه به وجود آورد که در پایان دوره بتواند به نگارش مقاله علمی بپردازد.
وی افزود: در باب توسعه پژوهش در بدنه حوزه عوامل متعددی دخیل است، به طوری که میتوان به تقویت اساتید راهنمای قوی، وجود گروههای علمی در مدارس علمیه جهت ارتقای بنیه علمی مدارس و امکان مراجعه طلاب به آنان، ایجاد کتابخانههای تخصصی در مراکز استان و تقویت کتابخانههای مدارس با منابع تخصصی مکتوب و نرم افزاری، ایجاد کتابخانه مجازی مرکزی در مرکز مدیریت و ایجاد دسترسی به کل طلاب برای استفاده از منابع اشاره کرد.
نویسنده کتاب تاریخ تفسیر و مفسران» به چالشهای پیش روی پژوهش و پایاننامهنویسی طلاب اشاره کرد و گفت: نبود تسلط طلاب بر فرایند روشی تدوین رساله، مشکل در کشف و انتخاب موضوع پایاننامه، آشنایی اندک طلاب با روش طرح نامه نگاری، کمبود اساتید راهنمای در دسترس و مسلط به امور روشی و محتوایی، زمان بر بودن تصویب موضوعات و طرحها در کارگروهها و محدودیت منابع علمی برای نگارش رساله در استانها از جمله این چالشهاست.
وی در پایان تأکید کرد: طی سالهای اخیر هفته پژوهش شاهد برگزاری مراسم و آییننامههایی در خصوص تکریم از پژوهش و پژوهشگران هستیم، ولی آنچه این مراسم را هدفمندتر میکنند برگزاری کارگاههای طرحنامهنگاری، رسالهنویسی و آموزش نرمافزارهای علوم اسلامی، ارائه لینک و آموزش استفاده از کتابخانههای مهم مجازی به طلاب و انتشار مجلههای علمی در حوزهها و تشویق طلاب به ارائه مقالات است.
لازم به ذکر است؛ استاد فاطمه قنبری بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دروس متعدد حوزه و دانشگاه، أخذ رتبه در جشنوارههای علمی، راهنمایی و مشاوره دهها پایاننامه و رساله علمی در مقاطع تحصیلی سطح دو، سه و چهار و داوری بیش از ۱۰۰ اثر در این عرصه و ارائه مشاوره پژوهشی موفق در به ثمر نشستن پژوهشهای پایانی طلاب را در کارنامه خود دارد. وی علاوه بر عضویت و اثرگذاری در کارگروه ها، کمیسیونها و شوراهای متعدد علمی مدارس و مؤسسات آموزش عالی حوزوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و جامعه الزهراء (س) در تربیت و آموزش اساتید متعدد به عنوان برون داد حوزههای علمیه خواهران ایفای نقش نموده اند.
انتهای پیام