جدایی پژوهش از آموزش باعث ضعف بنیه تحقیقاتی طلاب می‌شود
کد خبر: 3940731
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران:

جدایی پژوهش از آموزش باعث ضعف بنیه تحقیقاتی طلاب می‌شود

محقق و پژوهشگر ممتاز حوزه علمیه خواهران گفت: پژوهش باید در بدنه نظام آموزشی اشراب شده و امری جدا تلقی نشود؛ جدایی پژوهش از آموزش باعث ضعف بنیه پژوهشی طلاب شده است.

فاطمه قنبری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به رابطه نزدیک و عجین‌شده آموزش و پژوهش با یکدیگر، اظهار کرد: دو موضوع آموزش و پژوهش به شدت به یکدیگر نزدیک و مرتبط هستند. دروس تخصصی طلاب می‌تواند به نحو پژوهش‌محور تدریس شود و این توانایی را در طلبه به وجود آورد که در پایان دوره بتواند به نگارش مقاله علمی بپردازد.

وی افزود: در باب توسعه پژوهش در بدنه حوزه عوامل متعددی دخیل است، به طوری که می‌توان به تقویت اساتید راهنمای قوی، وجود گروه‌های علمی در مدارس علمیه جهت ارتقای بنیه علمی مدارس و امکان مراجعه طلاب به آنان، ایجاد کتابخانه‌های تخصصی در مراکز استان و تقویت کتابخانه‌های مدارس با منابع تخصصی مکتوب و نرم افزاری، ایجاد کتابخانه مجازی مرکزی در مرکز مدیریت و ایجاد دسترسی به کل طلاب برای استفاده از منابع اشاره کرد.

چالش‌های پایان‌نامه‌نویسی طلاب

نویسنده کتاب تاریخ تفسیر و مفسران» به چالش‌های پیش روی پژوهش و پایان‌نامه‌نویسی طلاب اشاره کرد و گفت: نبود تسلط طلاب بر فرایند روشی تدوین رساله، مشکل در کشف و انتخاب موضوع پایان‌نامه، آشنایی اندک طلاب با روش طرح نامه نگاری، کمبود اساتید راهنمای در دسترس و مسلط به امور روشی و محتوایی، زمان بر بودن تصویب موضوعات و طرح‌ها در کارگروه‌ها و محدودیت منابع علمی برای نگارش رساله در استان‌ها از جمله این چالش‌هاست.

وی در پایان تأکید کرد: طی سال‌های اخیر هفته پژوهش شاهد برگزاری مراسم و آیین‌نامه‌هایی در خصوص تکریم از پژوهش و پژوهشگران هستیم، ولی آنچه این مراسم را هدفمند‌تر می‌کنند برگزاری کارگاه‌های طرحنامه‌نگاری، رساله‌نویسی و آموزش نرم‌افزار‌های علوم اسلامی، ارائه لینک و آموزش استفاده از کتابخانه‌های مهم مجازی به طلاب و انتشار مجله‌های علمی در حوزه‌ها و تشویق طلاب به ارائه مقالات است.

لازم به ذکر است؛ استاد فاطمه قنبری بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دروس متعدد حوزه و دانشگاه، أخذ رتبه در جشنواره‌های علمی، راهنمایی و مشاوره ده‌ها پایان‌نامه و رساله علمی در مقاطع تحصیلی سطح دو، سه و چهار و داوری بیش از ۱۰۰ اثر در این عرصه و ارائه مشاوره پژوهشی موفق در به ثمر نشستن پژوهش‌های پایانی طلاب را در کارنامه خود دارد. وی علاوه بر عضویت و اثرگذاری در کارگروه ها، کمیسیون‌ها و شورا‌های متعدد علمی مدارس و مؤسسات آموزش عالی حوزوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهراء (س) در تربیت و آموزش اساتید متعدد به عنوان برون داد حوزه‌های علمیه خواهران ایفای نقش نموده اند.

انتهای پیام
captcha