«تواترالقرآن»؛ اثر ناشناخته شیخ حر عاملی
کد خبر: 3942597
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸

«تواترالقرآن»؛ اثر ناشناخته شیخ حر عاملی

محمدهادی گرامی یادداشتی را درباره کتاب «تواترالقرآن» اثر شیخ حر عاملی به رشته تحریر درآورده و بر تحقیق درباره این اثر ناشناخته تأکید کرده است.

به گزارش ایکنا، محمدهادی گرامی یادداشتی را درباره کتاب «تواترالقرآن» اثر شیخ حر عاملی به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد:

«سال‌ها پیش (حدود سال 82) هنگامی که هنوز ابزارهای پژوهش رایانه‌ای در دسترس نبود و فرصت و فراغتی بود تا در ایام جوانی زیر نظر اساتیدی همچون مرحوم شیخ عبدالحسین حائری در مخزن نسخ خطی کتابخانه مجلس دست‌نوشته‌های مختلف را زیر و رو کنم، به نسخه‌ای به نام «اثبات تواتر قرآن» در یک مجموعه خطی برخوردم. این نسخه همان رساله ناشناخته مرحوم شیخ حر عاملی با عنوان «تواتر القرآن» بود. پس از رونویسی از روی این نسخه بسیار بدخط و مقابله آن با منابع تحقیق ـ که چند سال به طول انجامید و در آن از منابع کتابخانه مرکز طبع و نشر قرآن کریم بهره جستم ـ این کتاب به همت جناب مصطفی آخوندی مالک مجموعه انتشارات تاریخی دارالکتب الإسلامیه به توصیه استادم جناب حسین استادولی به زیور طبع آراسته شد.

بعدها جناب استادولی در یکی از بعدازظهرهایی که به کتابخانه منزلشان در قلهک می‌رفتم، مقدمه تفسیر «مقتبس الانوار» شیخ محمدمؤمن سبزواری را به من نشان دادند و اعلام کردند معاصری که شیخ حر عاملی رساله را در رد وی نگاشته است، یافته‌اند و اون همان صاحب تفسیر مقتبس‌الانوار است. چند سال بعد (حدود سال 91) آقای دکتر فتح‌الله نجارزادگان بدون سابقه آشنایی قبلی، پیغام تلفنی برای بنده گذاشت که موفق شده این کتاب را با یافتن چند نسخه جدیدتر تصحیح و در مجموعه «تراث الشیعة القرآنی» به چاپ برساند؛ گرچه من هنوز موفق نشده‌ام این کار را ببینم اما حتماً باید دیدنی باشد.

اندکی پس از آن پژوهشگاه علوم انسانی ترجمه فارسی این رساله را به قلم مریم سادات عربی منتشر کرد. امیدوارم کسی همت کند و پژوهشی جدی را درباره این رساله و دیالوگ شیخ حر با سبزواری و ارتباط آن با دیدگاه‌های قرآنی جریان اخباریه در عصر صفوی منتشر کند.»

انتهای پیام
captcha