سختی‌ها را به جان خرید و کارآفرین زادگاهش شد
کد خبر: 3957274
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷

سختی‌ها را به جان خرید و کارآفرین زادگاهش شد

19 سال پیش زمانی که یونس غلامی به همراه خانواده به علت نبود درآمد و شغل به تهران مهاجرت کرد فکرش را نمی‌کرد، روزی به زادگاهش برگردد و برای جوانان روستا اشتغالزایی کند.

رد پیشنهاد کار در تهران و تبذیل به کارآفرین در زادگاهش

19 سال پیش زمانی که یونس غلامی به همراه خانواده و به علت نبود درآمد و شغل به تهران مهاجرت کرد فکرش را نمی‌کرد روزی پس از آموختن مهارت کفش‌دوزی در تهران به زادگاهش شهرستان چارایماق بر می‌گردد و این بار به‌عنوان کارآفرین برای جوانان روستای خود اشتغال ایجاد می‌کند.

وی اکنون با شور و علاقه وصف‌ناشدنی و خوشحالی ناشی از ایجاد اشتغال برای جوانان روستای خود قدم در راهی گذاشته است که خوشحالی چندین خانواده را به‌دنبال دارد و هم‌اکنون جوانان را با مهارت کفش‌دوزی در مدل‌ها و سایزهای مختلف آشنا می‌کند. با وی همکلام شده‌ایم تا از روزهایی سخن بگوید که به تهران مهاجرت کرده و چگونگی بازگشت خود به روستا را برایمان توصیف کند.

این جوان کارآفرین در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در سال 80 نوجوانی 14یا 15 ساله بودم که دیدم به‌دلیل فقر و بیکاری در روستا و نداشتن شغل مناسب برای جوانان، بسیاری از خانواده‌های روستایی در پی یافتن شغل و کسب درآمد به تهران و شهرستان‌های اطراف آن مهاجرت می‌کردند. ما نیز از این وضعیت مستثنی نبودیم، بنابراین من نیز به همراه خانواده در همان سال به شهرستان رباط کریم استان تهران مهاجرت کردم.

وی گفت: در رباط کریم در یک کارگاه کفاشی کارگری می‌کردم، کم کم پستایی‌دوزی را یاد گرفتم، هر روز در کارم پیشرفت کرده و جزئیات و ریزه‌کاری‌های کفاشی را یاد می‌گرفتم. بعد از اینکه در کارم مهارت‌های لازم را آموختم یک چرخ برای این کار خریدم و برای خودم کار کردم.

غلامی با اشاره به اینکه پیشنهادهای کاری مختلفی برای شرکت‌های تولید کفش داشت، افزود: بعد از کسب مهارت‌های لازم چند پیشنهاد شغلی داشتم، شرکت‌های تولید‌کننده کفش گفتند در سوله‌ای که همه تجهیزات و چرخ‌های آن فراهم است برای ما کار کنید. درآمد کافی و حقوق‌هایی نیز پیشنهاد کردند ولی من چون طعم فقر و بیکاری جوانان روستایی را چشیده بودم و می‌دانستم آنها با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند پیشنهادهای آنان را قبول نکرده و گفتم در شهرستان خودمان جوانان بیکار زیاد است به شهر خودمان بازگشته و برای آنان اشتغال ایجاد می‌کنم.

این کارآفرین چارایماقی ادامه داد: در سال 91 به چارایماق برگشته و به‌طور موقت سه سال با اتوبوس و نیسان کار کردم؛ در سال 93 کارگاه تولید رویه کفش ورزشی را از تهران به شهرستان انتقال دادم و این کارگاه را راه‌اندازی کردم.

وی در طی این سال‌ها با روحیه جهادی خود قدم در راهی گذاشته است که می‌خواهد چرخ‌های اقتصاد مقاومتی را بچرخاند و بدون وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی گام بزرگی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد، علاقه‌ای که به این حرفه دارد سبب شده است همچنان در این راه ثابت قدم بوده و در جهت آموزش و به‌کارگیری جوانان روستا و شهرستان به تولید رویه کفش ورزشی اقدام کند.

او حالا 17 سال است در این کار تجربه آموخته، مهارت کسب کرده و در چارایماق با راه‌اندازی کارگاه تولید رویه کفش ورزشی زمینه اشتغال 40 نفر از جوانان شهرستان را به‌صورت مستقیم و 40 تا 50 نفر را نیز به‌صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

غلامی انتظار دارد حمایت‌های بیشتری از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه صورت گیرد، تا او بتواند برای 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند، به‌طوری که می‌گوید: با توجه به اینکه این کارگاه به‌صورت دوخت‌ودوز بوده و مرحله به مرحله است، آن‌را جزو مشاغل تولیدی محسوب نمی‌کنند، لذا هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت و نهادهای دیگر صورت نگرفته است در حالی که این ظرفیت و قابلیت در من و کارگاه وجود دارد که بتوانم با دریافت وام‌های حمایتی ظرفیت تولید را افزایش داده و برای 500 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کنم.

وی با اشاره به درآمد حاصل از این شغل نیز گفت: درآمد حاصل از این نوع مشاغل به مدیریت و نحوه انجام کارها بستگی دارد و خدا را شکر درآمدی که از این کارگاه به‌وجود می‌آید می‌تواند جوابگوی مخارج بنده و همکارانم در تولیدی باشد.

این کارآفرین، مهم‌ترین هدف خود از ایجاد کارگاه تولیدی را جلوگیری از مهاجرت جوانان به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ اعلام کرد و افزود: از طریق آشنایان و دوستانی که در این کار در شهر تهران مشغول بودند بنده هم بعد از یاد گرفتن این حرفه دوست داشتم در منطقه خودمان کارگاه ایجاد کنم و از مهاجرت جوانان بیکار که به تهران و قم می‌رفتند جلوگیری کنم. مهاجرت به شهرهای بزرگ باعث ایجاد مشکلات خانوادگی، حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری می‌شود و بهتر است با ایجاد کارگاه‌های تولیدی و امکانات برای جوانان از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کارآموزان سرمایه اولیه برای شروع کار ندارند، یادآور شد: در شهرستان‌های کوچک یکی از مشکلات و چالش‌های عمده نداشتن سرمایه اولیه است. با توجه به کمبود سرمایه اولیه کارآموزانی که این حرفه را یاد می‌گیرند و می‌خواهند این کار را در کنار خانواده و با سرمایه خودشان شروع کنند در واقع به علت کمبود امکانات و نبود نهاد حمایت‌کننده نمی‌توانند این کار را ادامه دهند.

غلامی ادامه داد: مشکل دومی که با آن دست به گریبان هستیم موضوع حمل و نقل است، به‌علت دوری شهرستان چارایماق از مرکز استان و بازار مصرف همچون پاساژها علی‌رغم هزینه‌های بالا در بحث فروش به سختی می‌توانیم محصول را به بازار برسانیم و این موضوع باعث اتلاف وقت و سرمایه می‌شود.

وی رضایت از کار را مهم‌ترین عامل پیشرفت معرفی کرد و افزود: علاقه به انجام کار باعث می‌شود انسان سختی‌ها را به جان بخرد. همان‌طور که من از کارم راضی بوده و برای سرپا نگه داشتن آن فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ام و باید خلاصه بگویم اگر علاقه به شغل خودم نداشتم با وجود تمام مشکلات موجود قادر به طی این مسیر نبودم.

این کارآفرین جوان، ایجاد اشتغال برای جوانان را یکی از مطالبات به حق جوانان ذکر کرد و افزود: امیدوارم مسئولان به نسل جوان بهای بیشتری بدهند. افراد دلسوز منطقه که برای تولید، اشتغال و آبادانی این شهرستان تلاش می‌کنند امیدوارم با حمایت و پشتیبانی خود بسترهای رشد و توسعه شهرستان را فراهم کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: امروز بر همه ما تکلیف است در هر عرصه‌ای که می‌توانیم به تولید کشورمان کمک کنیم؛ باید قدم پیش بگذاریم و با توجه به اینکه چندین سال است رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تأکید دارند بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم.

غلامی درباره ورود جوانان به دنیای کسب و کار، گفت: اولین گام در ورود به کسب و کار جدید، آشنایی با فرایندهای تولید، انواع مواد اولیه و نحوه تهیه آن و البته شناخت تجهیزات مورد نیاز است. در کنار آن طراحی مناسب و موردپسند بودن طرح‌ها نیز توسط مشتری اصل مهم و اساسی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: تمرکز بر تبلیغات هوشمندانه و بازاریابی نیز از گام‌های دیگر موفقیت در این زمینه است؛ باید در نظر داشت تولید، بدون ارتباط مؤثر با بازار از طریق تغییر طراحی و همچنین تبلیغات، اگر شکست نخورد، سود چندانی هم نخواهد داشت. بنابراین، باید با توجه به سلایق و نیازهای بازار مصرف حرکت کرد.

انتهای پیام
captcha