ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی نشانگر عظمت شیعه است
کد خبر: 3959339
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
امام جمعه میشیگان:

ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی نشانگر عظمت شیعه است

امام جمعه میشیگان با تأکید بر اینکه ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی نشانگر عظمت شیعه و اسلام است، گفت: مرام اسلام، پیامبر(ص) و قرآن بر محبت و صلح استوار 400 آیه قرآن در مورد صلح و مهربانی است و آیات قتال هم از روی اضطرار بوده است، این در حالی است که مثلاً در تورات برای 18 گناه مجازات و حکم سنگسار وضع شده است.

ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی نشانگر عظمت شیعه استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی الهی، مدیر دارالحکمه اسلامی و امام جمعه میشیگان آمریکا، در نشست «بعثت؛ پیام‌آور صلح و بهزیستی» که از سوی مؤسسه فهیم قم برگزار شد با اشاره به دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی، گفت: گفتمان ادیان از گذشته کمابیش بوده است؛ امام موسی صدر در لبنان گفتمان میان ادیان را شروع کردند؛ اسقف کاپوچی هم در دیداری که با امام داشتند، چقدر از این دیدار خوشحال شده بودند، البته در 40 ساله انقلاب فرصت‌های زیادی برای گفت‌وگو پیش آمد، ولی به دلایل مختلف از برخی از فرصت‌ها استفاده نشد و در برخی موارد فرصت‌سوزی هم شد؛ گاهی به دلیل برخی مصالح، اصل مصلحت از بین رفت البته نباید تلاش مرحوم خسروشاهی(در گفتمان تقریب بین ادیانی) را که سال گذشته بر اثر کرونا وفات کردند، فراموش کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد ملاقات پاپ اعظم، رهبر کاتولیک‌های جهان که یک میلیارد و 300 میلیون پیرو دارد، خبرسازترین مسائل دنیا در هفته اخیر در جهان باشد؛ این دیدار مورد تأیید و استقبال همه از وزارت خارجه ایران گرفته تا آمریکا و حزب‌الله لبنان و جوامع شیعی در ایران و غیر ایران قرار گرفت، گرچه برخی جهالت‌ها و حسادت‌ها و منفی‌بافی‌ها هم سبب شد تا مواضع منفی گرفته شود؛ برخی همیشه برای فحش دادن به ظلمت آماده هستند، ولی حاضر نیستند برای رفع ظلمت، شمعی روشن کنند.

امام  جمعه میشیگان اضافه کرد: دنیا با حیرت فراوانی به این ملاقات نگاه کرد؛ زیرا پاپ در حد امپراتوری بزرگ مذهبی و اقتصادی است و چه چیزی سبب می‌شود که به سمت شارع‌الرسول در نجف و خانه محقر استیجاری آیت‌الله سیستانی برود؟ در آمریکا، کلیسای کاتولیک بیش از 14 هزار مدرسه، کالج، دبیرستان و دانشگاه و بیش از 600 حوزه علمیه کاتولیک و 950 بیمارستان بزرگ با درآمدهای آن‌چنانی دارد؛ بنابراین چه چیزی سبب می‌شود که وی با این قدرت و نیروی معنوی و اقتصادی به منزل آیت‌الله سیستانی بیاید؛ استمرار اشعه کتاب، عترت، تقوا و تواضع و دینداری آیت‌الله سیستانی است که سبب ایجاد چنین جاذبه‌ای شده است و این مسئله‌ای بی‌نظیر در تاریخ است.

فساد در کلیساهای آمریکا و مواجهه پاپ جدید با آن

وی افزود: در فیلم دوساعته‌ای که از دیدار رهبر کاتولیک‌های گذشته(پاپ بندیکت) و حال رخ داد، پاپ جدید(پاپ فرانسیس) به جرائم کشیش‌ها و فسادهایی که در کلیساهای کاتولیک رخ داده بود معترض بود، سه میلیارد و 200 میلیون دلار جریمه از سوی کلیسای کاتولیک به خانواده‌های که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند پرداخت شد، رهبر فعلی کاتولیک‌ها شدیداً با این فسادها برخورد و حتی پرقدرت‌ترین کاردینال را حذف کرد؛ وی فوق‌العاده جدی و در عین حال در موارد دیگر منعطف است، مثلا به بانوان اجازه داده است تا مقام معاونت و مساعدت پاپ پیش بیایند؛ قبل از وی کلیسا به شدت تضعیف شده و پیروان آنها کمتر شده بود، ولی وی جایگاه کلیسا را احیا کرده است.

الهی با بیان اینکه پاپ جدید معتقد است که کلیسا، بیمارستان روحانی برای درمان بیماران روحی و گناهکاران است، تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی با همه موقعیت مرجعیت و تقوا در توانایی مالی اصلاً قابل مقایسه با دنیای کاتولیک و پاپ نیست، ولی پاپ به دیدار ایشان رفت و ملاقات چندساعته و شاید یکساعته پاپ، توجهات جهانی را به سمت خود جلب کرد.

افتخار پاپ از ملاقات با آیت‌الله سیستانی

امام جمعه میشیگان تصریح کرد: وی در بازگشت به آمریکا مصاحبه‌ای با سی ان ان داشت و وقتی خبرنگار از او پرسید دیدار شما با آیت‌الله سیستانی برای تغافل از جایگاه رهبر ایران بود، گفت که چنین قصدی نداشته و این رسالت جهانی بود و من مناسک ایمانی و معنوی بر گردن خودم حس می‌کردم که باید به عراق بروم. در خلال این مناسک معنوی به شخصیتی بزرگ، صاحب حکمت و مردی از مردان خدا برخورد کردم؛  این ملاقات از نظر معنوی برای من مفید و او نور بود. به هر حال این مهم است که پاپ بگوید من از ملاقات با یک مرجع شیعی احساس افتخار می‌کنم.

الهی با بیان اینکه گفتمان ادیان مسئله بسیار مهمی است که بنده هم به سهم خود و به عنوان موضوعی مورد علاقه دنبال کرده‌ام، افزود: برای ایجاد صلح باید گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و جوامع وجود داشته باشد؛ نوع عمده جنگ‌ها جنایتکارانه و ظالمانه است و حداقل کار ما صحبت برای صلح است؛ البته جنگ‌طلبان دنبال گفت‌وگو نیستند، ولی رسالت ما صلح‌طلبی است.

اقراء؛ نخستین معجزه پیامبر(ص)

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مبعث، گفت: برای مردم آن روز دستور اقراء دستور مهمی بود و به نظر بنده اولین معجزه بعثت همین تعبیر قرآنی اقراء باسم ربک؛ یعنی خواندن با مبدأ توحید و به نام خدای فرد و صمد و حی و قیوم بود.

وی افزود: این گرایش توحیدی نه تنها تهدید عقیدتی بلکه تهدید اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بود و هر کسی که این دستور را اطاعت کرد، مانند سمیه و یاسر و بلال و ... بهای سنگینی را پرداختند و تا جایی پیش رفت که ثروتمندترین بانوی جهان اسلام، یعنی خدیجه و امام علی(ع) در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار گرفتند که مشابه آن را امروز به صورت ظالمانه مردم ایران و در دوره ترامپ متکبر تحمل کردند تا جای که این تحریم به حرم رضوی هم اصابت کرد؛ امروز برخی شیعیان که مایل هستند به مشهد زیارت کنند با سؤال و جواب مأموران فرودگاه‌های آمریکا مواجه می‌شوند، در حالی که این مکان، حرمی مقدس در قبل و بعد از انقلاب بوده است.

نامه به بایدن

الهی افزود: شورای علمای میشیگان بعد از انتخاب بایدن، نامه دسته‌جمعی نوشته و اولین بند درخواست ما لغو تحریم‌های اقتصادی در ایران بود که شنیدیم که این نامه به بایدن رسیده است، گرچه این مسئله دال بر این نیست که بلافاصله تحریم‌ها لغو شود.

امام جمعه میشیگان با بیان اینکه پیامبر(ص) با صبر و شکیبایی و منشور صلح و اخلاق مبعوث شد، گفت: آرمسترانگ در کتابش با عنوان«محمد(ص)؛ پیامبر زمانه» نوشته است که مبارزه محمد او را مقاوم و مجاهد و در عین حال معتدل کرد؛ او دنبال جهاد بود و نه جنگ؛ او فقط یک مصلح اجتماعی نبود بلکه معتقد به انقلاب درونی و روحی بود؛ دنبال قدرت نبود و دنبال رسالت بود؛ جالب است برخی روشنفکران دینی ما به عکس پیامبر(ص) را خشونت‌طلب معرفی کردند، ولی این روشنفکر غیرمسلمان پیامبر(ص) را صلح‌طلب معرفی کرده است.

محمد(ص)؛ پیامبر صلح و آشتی

الهی تصریح کرد: پیام محمد وحدت‌گرایانه و صلح و آشتی و نه جنگ و خونریزی بود؛ حضرت محمد(ص) با وجود سنگینی بار رسالت همواره لبخند می‌زد و روحیه شاد داشت و همیشه از فقرا و مساکین پشتیبانی می‌کرد؛ هر چه می‌کرد در جهت تحقق اهداف اخلاقی بود؛ «مایکل هارت» هم که ساکن نیویورک بود و چند سال قبل فوت کرد، در کتابش صد نفر از پرنفوذترین انسان‌های تاریخ بشر را معرفی کرده و در آن که حتی عیسی هست پیامبر اعظم(ص) را به عنوان اولین شخص معرفی کرده است و تعبیر زیبایی دارد که «خیلی‌ها تعجب کردند که چطور من مسیحی پیامبر اسلام(ص) را به عنوان اولین رهبر بانفوذ تاریخ بشر معرفی کردم، ولی این اغراق و مبالغه نیست؛ زیرا محمد هم در دیانت و هم زندگی اجتماعی و مادی به صورت فوق‌العاده موفق شد و نفوذ داشت»؛ همچنین «هوان کلن» هم در کتابش آورده است که داستان پیامبر(ص) نشان می‌دهد که چطور در اسلام اصالت با صلح است و جنگ حالت استثنایی است.

رئیس مؤسسه الحکمه با اشاره به ماجرای سیل سنگین مکه و بازسازی مکه تا نصب حجرالاسود، اضافه کرد: نصب این سنگ جدال بزرگی میان قبائل آن زمان ایجاد کرد؛ زیرا هر کدام تلاش کردند تا افتخار نصب را برای خود قرار دهند و با حضور حضرت محمد(ص) و قراردادن سنگ در پارچه‌ای بزرگ از یک دعوای قبیلگی جلوگیری کردند و سنگ را در نهایت با دستان مبارکشان نصب کردند. نام دین او اسلام، یعنی تسلیم در برابر خدا و صلح در برابر آدمیان بود.

تکرار 400 باره شمشیر در تورات و نبود حتی یکبار در قرآن 

الهی تصریح کرد: در آمریکا بعد از 11 سپتامبر موج اسلام‌ستیزی اوج گرفت و بعد هم که سرطان داعش در منطقه خاورمیانه شروع شد، تبلیغات زیادی صورت گرفت که اسلام دین شمشیر است؛ بنده در گفت‌و‌گوهای ادیان تأکید کردم که کلمه شمشیر حتی یکبار هم در قرآن نیامده، در حالی که در عهدین بیش از 400 بار واژه شمشیر تکرار شده است؛ قرآن با تصریح فرموده است که هیچ اجباری در دین و دعوت به اسلام وجود ندارد؛ قرآن حتی دعوت به سوی خدا را بر مبنای جدال احسن، موعظه و حکمت قرار داده است که مؤدبانه‌ترین طریق و راه است.

امام جمعه میشیگان بیان کرد: این قرآنی است که با صراحت اعلام فرمود: «لکم دینکم ولی دین»؛ جبر و فشار و جنگی به خاطر دین در کار نیست. البته مسئولیت‌های اخروی قضیه و اینکه کسی با عناد و لجاجت پیام حق را رد کنند، بر گردن آنان در قیامت خواهد بود، ولی در دنیا مجوزی وجود ندارد که پیامبر(ص) بخواهد با کراهت و اجبار افراد را به دین خدا دعوت کند. البته جهاد در قرآن حدود 40 بار مطرح است، ولی حتی در لغت عربی جهاد ضرورتاً به معنای حرب و قتال و خونریزی نیست گرچه برخی مواقع ممکن است درگیری‌های مسلحانه باشد و صحبت از جهاد فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و ... است.

وی افزود: در تاریخ اسلام اموی‌ها و عباسی‌ها از جهاد برای توجیه جرائم جنگی و ارهاب و اعمال تروریستی استفاده کردند مشکل کسانی است که خود را به اسلام منتسب کرده‌اند نه مشکل دین اسلام؛ البته آیاتی در قرآن برای قتال و حرب هست، ولی اگر به شأن نزول آنها توجه شود، نوعاً این جنگ‌ها و حرب‌ها جنبه دفاعی داشته است که از جمله در آیه 92 بقره به آن اشاره شده است:«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»؛ این قانون، قانونی عقلانی است که باید انسان در برابر ظلم و تجاوز و کسانی که به جنگ با شما آمده‌اند بایستید و البته در همین‌جا هم نباید تعدی کنید.

400 آیه با محور رحمت و محبت

امام جمعه میشیگان با بیان اینکه اگر ما هم نتوانسته‌ایم مانند یهودیان و مسیحیان نماینده خوبی برای اسلام باشیم ربطی به ادیان اسمانی ندارد، تصریح کرد: برخی با جهالت و یا اغراض سیاسی گفتند حدود 400 آیه در قرآن را که دعوت به منطق و محبت و رحمت است، مورد تغافل قرار دادند و فقط تعدادی از آیات را که برای جلوگیری از تجاوز و ظلم مشرکان دستور به قتال داده ملاک قرار داده و اسلام را متهم به خشونت می‌کنند، آیاتی را که مربوط به زمان و مکان خاص و تحت زعامت و رهبری پیامبر(ص) بوده برای هر زمان و مکان و آن هم تحت رهبری کسانی مانند ابوبکر بغدادی مورد قضاوت قرار داده و بر آن فتوا می‌دهند و نام آن را آیه سیف می‌دانند که اصلاً در قرآن وجود ندارد.

مجازات سنگسار در تورات

الهی با بیان اینکه آیات قتال و جهاد در قرآن تدافعی و یا برای جلوگیری از تهدیدات بسیار خطرناک دشمنان علیه اسلام بوده است، اظهار کرد: در تورات برای 18 جرم و معاصی کبیره مجازات سنگسار بیان شده است، در حالی که در قرآن چنین حکمی وجود ندارد و اگر مواردی مانند زنای محصنه هست براساس روایت است و آن هم مشروط به شهادت چهار شاهد عادل است که در عمل رخ نمی‌دهد؛ در آئین یهود حتی بیان شده که اگر زنی ازدواج کرد، ولی باکره نبود حق دارند او را سنگسار کنند یا اگر جوانی به سخن پدرش گوش نکرد می‌توانند او را سنگسار کنند.

انتهای پیام
captcha