«جدال احسن»؛ نقد برنامه است نه تخریب شخصیت / بدون توجه به اخلاق، انتخابات ما با آمریکا تفاوتی ندارد
کد خبر: 3970643
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
حجت‌الاسلام رهبر:

«جدال احسن»؛ نقد برنامه است نه تخریب شخصیت / بدون توجه به اخلاق، انتخابات ما با آمریکا تفاوتی ندارد

امام جمعه اصفهان با اشاره به تأکید قرآن کریم بر جدال احسن با مخالفان گفت: جدال احسن بدین معناست که در عین حال که دلایل و سخنان دیگری را نقد و رد می‌کنید اما این‌ کار با بهترین ادبیات و رفتار انجام شود؛ نقد سخن و رفتار نه بی‌احترامی به شخصیت.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه اخلاق‌مداری در رقابت‌های انتخاباتی و تبعات اقدامات غیراخلاقی از سوی نامزدهای انتخابات گفت: بدترین اتفاق در رقابت‌های انتخاباتی، همین بداخلاقی‌ها و تهمت‌زنی‌هاست به ویژه اینکه این اتفاق پیش چشم میلیون‌ها انسان انجام می‌شود. به اعتقاد من باید چارچوب‌ها و قالب‌هایی را در رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما، برای نامزدها در نظر گرفت و یا از افراد تعهد گرفت که در صورت مبادرت به سخنان و رفتارهای غیراخلاقی و تخریبی علیه رقبا، امکان حضور آن نامزد در رسانه فراهم نشود.

وی افزود: این اتفاقات تنها در داخل کشور نیز منعکس نمی‌شود و خارج از کشور هم رقابت‌های انتخاباتی ما را به نظاره می‌نشینند و قضاوت می‌کنند لذا وقوع این بداخلاقی‌ها وجهه خوبی برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ندارد و مایه ناامیدی مردم از بهبود وضعیت می‌شود.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به تأثیر نامطلوب این بداخلاقی‌ها بر اعتماد مردم گفت: برخلاف برخی تصورات این بداخلاقی‌ها و هیجان‌سازی‌های کاذب نمی‌تواند مشارکت مردم را بالا ببرد زیرا مردم ما هوشیار هستند و به افراد با ادب و با فرهنگ علاقه دارند و انتظار ندارند نامزدها مقابل چشم میلیون‌ها بیننده به راحتی آبرو و حیثیت یکدیگر را ببرند و در تهمت‌زنی با هم رقابت کنند.

مردم از نامزدها برنامه می‌خواهند نه جنجال

امام جمعه اصفهان ابراز کرد: انتظار مردم از نامزدهای انتخابات این است که برنامه عملی خود را برای حل مشکلات کشور ارائه دهند تا مردم هم به افراد براساس برنامه رأی می‌دهند. در واقع مردم می‌گویند کسی که مدعی اداره کشور است چگونه با بداخلاقی و منش غیراسلامی قادر است این کار را انجام دهد. وقتی فردی نمی‌تواند گفتار و رفتار خود را در حین رقابت کنترل و مدیریت کند و به راحتی عصبانی می شود، تهمت می‌زند و افشاگری می‌کند وقتی به قدرت برسد چه اطمینانی می‌توان داشت که با آرامش و طمأنینه کشور را مدیریت کند و کشور را دچار التهاب نکند.

وی یادآور شد: اگر در انتخابات آمریکا، که ما آن را ابرجنایتکار و مظهر فساد اخلاقی می‌دانیم، این رقابت‌های غیراخلاقی صورت گیرد، نکته عجیبی نیست اما اگر مدعی هستیم با آنها فرق داریم نباید این بداخلاقی‌ها در انتخابات ما انجام شود و لذا حتما باید چارچوب‌‌های سفت و سختی از سوی شورای نگهبان و قوه قضاییه برای تبلیغات انتخاباتی و مناظرات در جهت حفظ سلامت فضای انتخابات و رعایت اخلاق اسلامی و آبرو و حیثیت افراد در نظر گرفته شود و از نامزدها یک تعهد الزامی گرفته شود که شئون اخلاقی و جمهوری اسلامی را حفظ می‌کنند. این باعث می‌شود افراد فقط نقاط قوت خود را بیان کنند و به تبیین برنامه‌های خود بپردازند.

«جدال احسن» را در انتخابات عملی کنیم

حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به مفهوم قرآنی «جدال احسن» به عنوان الگوی رقابت صحیح اخلاقی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «ادْعُ إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‌اى‌] كه نيكوتر است مجادله نماى)؛ این آیه تأکیدی است بر اینکه با مخالفان باید با بهترین شکل صحبت کرد.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: درست است که این آیه درباره نحوه دعوت پیامبران است اما می‌توان این الگو را در رقابت‌های سیاسی و مناظرات علمی و سیاسی نیز به کار گرفت. در واقع جدال احسن بدین معناست که در عین حال که دلایل، سخنان و برنامه دیگری را نقد و رد می‌کنید اما این‌ کار با بهترین ادبیات و رفتار انجام شود؛ نقد سخن و رفتار نه بی‌احترامی به شخصیت.

حجت‌الاسلام رهبر در پایان اظهار کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به کسانی که به معاویه دشنام می‌دادند، فرمودند من دوست ندام شما دشنام بدهید. به عبارتی حتی امام علی(ع) در عین حال که رفتارها و اقدامات معاویه را زیر سؤال می‌بردند و مذموم می‌دانستند اما از دشنام دان به او برحذر می‌داشتند. پس در انتخابات نیز که رقبا همه برادران دینی هم هستند و صحنه جدال و جنگ نیست به طریق اولی باید بر رعایت اصول و ارزش‌های اخلاقی پافشاری و از توهین کردن به هم پرهیز کرد تا یک رقابت سیاسی و انتخابات الگو را داشته باشیم که سال‌های بعد همه از آن به نیکی یاد کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha