مناظره اخلاقی صحنه اثبات توانمندی نامزدهاست / تخریب رقیب؛ نشانه از دست دادن شرط رجل مذهبی
کد خبر: 3973928
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

مناظره اخلاقی صحنه اثبات توانمندی نامزدهاست / تخریب رقیب؛ نشانه از دست دادن شرط رجل مذهبی

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه افرادی که در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی بنای خود را بر بداخلاقی و تخریب می‌گذارند اولین شرط ریاست جمهوری، رجل مذهبی بودن، را از دست داده‌اند، گفت: مناظره‌ها صحنه «اثبات صادقانه توانمندی‌ها» با شناخت از ظرفیت‌های واقعی کشور و منابع مالی موجود است لذا شفافیت مناظره‌ها و صداقت نامزدها دو عاملی است که می‌تواند فضای انتخابات را به سمت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح سوق دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت الگوبرداری مناظره‌های انتخاباتی از مفهوم قرآنی «جدال احسن» گفت: از آموزه‌های خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) همین آیه شریفه «و جادلهم بالتی هی احسن» است؛ به عبارتی گفت‌وگو، بحث و مناظره افراد با یکدیگر مبتنی بر اخلاق‌ اسلامی باشد. عدم رعایت اخلاق اسلامی در گفتار و تبلیغات، مباحث حاشیه‌ای و غالبا غیراخلاقی را برجسته می‌کند و اینها نه مردم را اقناع می‌کند و نه مسیر روشنی برای آینده مشخص می‌کند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: به اعتقاد من افرادی که در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی بنای خود را بر بداخلاقی و تخریب می‌گذارند اولین شرط ریاست جمهوری را از دست داده‌اند. به عبارتی افرادی که به چارچوب‌های اخلاق و ادب پایبند نیستند، رجل مذهبی نیستند لذا صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارند. رئیس‌جمهور مقام دوم کشور است و بایستی هم الگوی اخلاقی برای مدیران و جامعه باشد و هم در صحنه‌های بین‌المللی به لحاظ اخلاقی و رفتاری به مراتب برتر از مقامات سایر کشورها باشد.

رفتار و گفتار نامزدها باید مؤید رجل مذهبی بودن باشد

ابراهیمی اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه»؛ پیامبر(ص) الگوی همه جهانیان است و این در سایر سلسله مراتب هم جاری و ساری است و هر کسی مدعی رجل مذهبی بودن است باید در مسیر پیامبر(ص) قدم بگذارد زیرا فردی که مصداق رجل مذهبی شناخته می‌شود یعنی پایبند اصول دینی و اخلاقی است و این باید در رفتار و گفتارش نمود داشته باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) با رعایت ادب و اخلاق با همه مردم، حتی دشمنان، رفتار می‌کرد و کسی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی نامزد ریاست جمهوری شود طبیعی است که باید رفتار و گفتارش برگرفته از سیره نبوی بوده و الگوی نیکی برای جامعه باشد و مردم او را به عنوان فردی بشناسند که وعده خلاف نمی‌دهد، دیگران را تخریب نمی‌کند و صادقانه با مردم سخن می‌گوید.

نقش مناظره‌ اخلاق‌مدار در انتخاب اصلح توسط مردم

وی ابراز کرد: رسیدن به مقام ریاست جمهوری وقتی ارزشمند است که براساس مقدمات مشروع حاصل شود؛ رسیدن به مناصب و مقامات با مقدمات حرام، غصب است و افراد فردای قیامت باید پاسخگوی این اقدامات نامشروع خود باشند. امام علی(ع) می‌فرمایند مقامات و مسئولیت‌ها امانت در دست شماست و اگر کسی که با اسباب حرام به این سمت‌ها برسد خیانت کرده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره تأثیر اخلاقی بودن فضای انتخابات و مناظره‌ها در تسهیل فرآیند انتخاب اصلح برای مردم گفت: باید گفت سخنان و عمل افراد در مناظره‌‌ها جامعه را به این شناخت و آگاهی می‌رساند که کدام یک از افراد از صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری برخوردارند و هرکس در فضای رقابت با رفتار و گفتار اخلاقی برنامه خود را به مردم ارائه کرد و پایبندی ببیشتری به آموزه‌های دینی نشان داد دارای درجات بالاتری از رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن است و چنین فردی مصداق گزینه اصلح است.

مناظره‌های زنده، با چارچوب دقیق

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره اظهارنظرهای مختلف درخصوص برگزاری زنده یا ضبط‌شده مناظرات با توجه به تجربه تلخ مناظره‌های انتخاباتی پیشین گفت: به اعتقاد من شفافیت در انتخابات شرط موفقیت است. چون اگر رقابت‌های انتخاباتی برپایه شفافیت نباشد مردم نمی‌توانند به شناخت مطلوبی از توانایی و کارآیی نامزدها برسند و لذا مناظره‌ها حتما باید به صورت زنده برگزار شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: در عین حال برای اینکه مناظره‌ها مبتنی بر چارچوب‌های اخلاقی باشد ناظران و مجریان برگزاری انتخابات باید چارچوب‌های دقیق و روشنی را برای نامزدها مشخص کنند تا نامزدها مجاز نباشند از محدوده سؤالات و بحث‌ها خارج شوند و به طرح مسائل حاشیه‌ای بپردازند یا به بداخلاقی در مقابل رقبا دامن بزنند و در صورت نادیده گرفتن این چارچوب‌ها با برخورد جدی مواجه شوند.

امروز صداقت مسئولان گمشده مردم است

وی تصریح کرد: در واقع چارچوب‌های مناظره باید به نحوی تعیین شود که نامزدها به جای تخریب دیگران خود را اثبات کنند و قدرت مدیریتی و اقتصادی و سیاسی خود را به نمایش بگذارند و امروز صداقت مسئولان گمشده مردم است. امام علی(ع) می‌فرمایند: «وقتی صداقت ما برای خدا ثابت شد خداوند بر ما نصرت نازل کرد و بر دشمنان ما نکبت.» لذا اصلا جایز نیست در مجموعه رفتارهای انسانی از جمله رقابت‌های انتخاباتی زندگی شخصی دیگران افشا کرد زیرا این مسائل، جزو محرمات است که حق ورود به آن نداریم.

ابراهیمی با بیان اینکه مناظره‌ها صحنه «اثبات صادقانه توانمندی‌ها» با شناخت از ظرفیت‌های واقعی کشور و منابع مالی موجود است، گفت: نامزدها باید صادقانه با مردم سخن بگویند و وعده دهند تا مردم فردای انتخابات با خلف وعده مسئولان بی‌اعتماد نشوند. براین مبنا شفافیت مناظره‌ها و صداقت نامزدها دو عاملی است که می‌تواند فضای انتخابات را به سمت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح؛ به مثابه دو هدف اصلی برگزاری انتخابات، سوق دهد.

انتهای پیام
captcha