انتخابات؛ امتحان الهی
کد خبر: 3974130
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

انتخابات؛ امتحان الهی

حضور حداكثری در انتخابات و همچنين انتخاب فرد اصلح از تأكيدات مهم مقام معظم رهبری در انتخابات است كه اهميت و حساسيت انتخاب فرد اصلح كمتر از اهميت مشاركت حداكثری مردم در انتخابات نيست، زيرا دشمنان انقلاب اسلامی هيچ كاری جز سياه‎نمايی، ايجاد اختلاف و القای بدبينی در جامعه ندارند كه حضور فرد اصلح می‌‎تواند به حل اين مشكلات كمك كند.

انتخابات؛ امتحان الهی

حضور حداكثری در انتخابات و همچنين انتخاب فرد اصلح از تأكيدات مهم مقام معظم رهبری در انتخابات است كه اهميت و حساسيت انتخاب فرد اصلح كمتر از اهميت مشاركت حداكثری مردم در انتخابات نيست، زيرا دشمنان انقلاب اسلامی هيچ كاری جز سياه‎نمايی، ايجاد اختلاف و القای بدبينی در جامعه ندارند كه حضور فرد اصلح می‎تواند به حل اين مشكلات كمك كند.

خداوند انسان را به بهترین صورت و تركیب و كیفیت و موقعیت آفرید و جهان را برای او قرار داد. حال انسان برای به ثمر رسیدن و نتیجه بخش شدن و رسیدن به تكامل و هدف خلقت بر سر دو راهی انتخاب حق یا باطل، خدا یا شیطان و هوای نفس، دنیا یا آخرت، بهشت یا دوزخ، راه یا بیراهه است و ارزش انسان به انتخاب اوست و برای این انتخاب آزاد است و هیچ اكراه و اجباری بر او نیست.

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: فردی كه منصب مهمی را عهده‌دار می‌شود بايد متقی و خداترس باشد تا اين جايگاه را جولانگاه منافع شخصی، حزبی، گروهی و فاميلی نكند و اين مقام را وسيله‌ای برای رسيدن به رحمت الهی و خدمت خالصانه به خلق خدا بداند و در اين جهت گام بردارد.

وی، افزود: از آن جایی که در تحلیل قرآنی و اسلامی حق و تکلیف، ناظر به یکدیگر است و هر جایی حقی ثابت شده تکلیف و مسئولیتی نیز درکنار آن اثبات شده و یا هر جایی تکلیف و مسئولیتی را به عنوان وظیفه بیان کرده حقی را در ضمن آن دیده است، می‌توان گفت که اگر انتخابات یک حق طبیعی و عقلانی و عقلایی است همچنین یک تکلیف و مسئولیت انسانی نیز می‌باشد و کسی نمی‌تواند از آن شانه خالی کند.

وی با استناد به آیه 13 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: كريم‌ترين و بزرگوارترين شما نزد خداوند متعال باتقواترين شماست!.

ناصری، یادآور شد: در فرهنگ قرآن، انتخاب و انتخاب گری از جایگاهی خاص برخوردار است و درباره شیوه برگزیدن انبیاء و برخی اقوام همچون بنی اسرائیل و آل عمران سخن به میان آمده است.

امام جمعه خسرشاه، افزود: ورود به عرصه انتخاب گری باید برای رضای الهی باشد نه جز آن و با تسلیم در برابر خواست خدا همراه باشد.

وی از ضرورت شناخت اصلح گفت و تاکید کرد: با تحقیقات صحیح،‌ در صدد شناخت اصلح باشیم‌ و ببینیم چه کسی شایسته‌تر است. باید نهایت دقت را به کار بریم تا در بین کاندیداها، آن کسی را که صلاحیتش بیشتر است، برگزینیم. باید اوصاف رئیس‌جمهور خوب را مرور کنیم و سپس آنرا با کاندیداها تطبیق دهیم و بهترین فرد را بشناسیم و به او رأی دهیم.

تاثیر هر انتخاب در زندگی فردی و اجتماعی

در ادامه حجت‌الاسلام علی انتظاری، استاد حوزه و دانشگاه، نیز اظهار کرد: هر انتخابی می‌تواند تاثیرات شگرف و بزرگی در زندگی فردی و اجتماعی به جا گذارد و از این رو تبیین و تحلیل مساله انتخابات به عنوان یک عمل سرنوشت ساز اجتماعی بر اساس آموزه‌های وحیانی قرآنی ضرورتی است که نمی توان از آن چشم پوشید؛ زیرا دانستن و شناخت نگرش قرآن به این مسئله به معنای شناخت حقوق و مسئولیت‌های انسان از نگاه خداوند و پروردگار هستی است.

وی افزود: قرآن به عنوان کتاب زندگی بشر در کنار توجه به امور فردی و ترسیم راه‌های رسیدن به سعادت و کمال، به جنبه‌های اجتماعی این مهم نیز توجه دارد، چراکه بخشی از این تعالی و کمال در گروی جامعه ای صالح و حضور مسئولانی آراسته به صفات اخلاقی است.

انتظاری با استناد به آیه 29 سوره هود «وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ» خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای قوم من! به خاطر اين دعوت اجر و پاداشي از شما نمي‌طلبم! اجر من تنها بر خداست.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) می فرمایند: آفت و بلای کارها ناتوانی کارگزاران است.

وی یادآور شد: هنگام انتخاب باید به داشتن لیاقت منتخبان توجه داشت چراکه برخورداری از اهلیت و صلاحیت جایگاهی ویژه در قرآن دارد.

انتظاری افزود: ریشه انتخابات همانند دیگر امور اختیاری که در آن اراده و اختیار شخص نقش کلیدی و اساسی دارد، مسئولیتی در حوزه خلافت الهی است.

این استاد حوزه، انتخابات را یک امتخان الهی دانست و تاکید کرد: انتخابات و انتخاب اصلح یک امتحان الهی است. اگر با چشمان باز و آگاهانه در پای صندوق‌های رای حضور پیدا نکنیم، تکلیف خود را درست انجام نداده‌ایم. اصل شرکت در انتخابات، انجام یک واجب است، اما واجب دوم این است که برای پست ریاست جمهوری، اصلح و شایسته‌ترین را انتخاب کنیم.

انتهای پیام
captcha