مشارکت مردم از اصول قطعی و تحریف‌ناپذیر اندیشه امام (ره) است
کد خبر: 3975303
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
نجفقلی حبیبی:

مشارکت مردم از اصول قطعی و تحریف‌ناپذیر اندیشه امام (ره) است

رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مسئله مشارکت و حضور مردم برای مدیریت کشور یکی از اصول قطعی، مسلم و تحریف‌ناپذیر امام خمینی(ره) است، گفت: امام(ره) همواره براین مسئله تأکید می‌کردند که اگر مردم کنار بروند جمهوری اسلامی نیز مانند حکومت طاغوتی شاه ‌شده ولذا معتقد بودند آنچه به جمهوری اسلامی معنا می‌دهد مشارکت حداکثری مردم است.

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره جایگاه مردم در اندیشه امام(ره) و تأکید همیشگی ایشان بر مسئله مشارکت حداکثری مردم گفت: امام خمینی(ره) حکومت را برای مردم می‌دانست و زمانی که در پاریس بودند در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباه نوع حکومت آینده فرمودند: حکومت ما جمهوری اسلامی است و جمهوری یعنی مردم اداره کشور را برعهده دارند و براساس رأی و خواست مردم است و چون اکثر این مردم مسلمان هستند، محتوای این حکومت اسلامی است.

خط بطلان امام (ره) بر اندیشه حذف مردم از صحنه 

وی افزود: عده‌ای تصور می‌کردند وقتی امام(ره) حکومت را تشکیل دهند، دیگر خبری از جمهوریت و رأی مردم نیست و تنها عده‌ای از بزرگان تصمیم می‌گیرند و کشور را اداره می‌کنند. اما امام(ره) خط بطلانی بر این عقیده کشید و با تأکید بر نقش مردم در عمل هم این اعتقاد را اجرایی کردند و تا آخرین روزی که در قید حیات بودند، بر این امر پافشاری و اصرار داشتند و حتی با برخی بزرگان کشور درباره جایگاه مردم بحث می‌کردند، چون نمی‌خواستند هیچگاه از اهمیت مشارکت مردم کاسته شود.

حبیبی اظهار کرد: مسئله حضور مردم در حکومت از طرق مختلف در تمام نوشته‌ها و گفته‌های امام(ره) وجود دارد و این عقیده در قانون اساسی هم متبلور شد و اداره همه امور کشور از سوی مردم و از طریق انتخابات و رأی مردم انجام می‌شود و حتی انتخاب رهبری نیز از سوی مردم است.

امام(ره) می‌دانست حذف مردم به تکرار تجربه شکست مشروطه می‌انجامد

رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مسئله مشارکت و حضور مردم برای مدیریت کشور یکی از اصول قطعی، مسلم و تحریف‌ناپذیر امام خمینی(ره) است، گفت: امام(ره) همواره بر این مسئله تأکید می‌کردند که اگر مردم کنار بروند جمهوری اسلامی نیز مانند حکومت طاغوتی شاه ‌شده و تجربه مشروطه در کشور تکرار می‌شود.

وی بیان کرد: در مشروطه مردم به تدریج کنار زده شدند و متولیان امر بدون دخالت مردم تصمیم می‌گرفتند و با اینکه انتخابات برگزار می‌شد، اما همه می‌دانستند یک انتخابات ظاهری و نمایشی است و در نهایت تداوم این رویه منجر به شکست مشروطه و سر برآوردن استبداد پهلوی شد.

معنایابی جمهوری اسلامی با مشارکت حداکثری

این استاد برجسته فلسفه بیان کرد: امام خمینی(ره) نیز براساس چنین تجربه‌ای، معتقد بودند مردم باید به طور واقعی در انتخابات حضور داشته باشند و اداره کشور نیز به طور واقعی براساس اراده و خواست مردم باشد. بنابراین از نگاه امام (ره) انتخابات مسئله بسیار مهمی برای نظام جمهوری اسلامی است و مشارکت حداکثری مردم است که به آن معنا می‌دهد.

حبیبی تصریح کرد: لذا مشارکت حداکثری در انتخابات یک امر اساسی برای کشور است که البته لوازمی دارد و مهمترین آن فراهم شدن زمینه رقابت جدی بین نامزدهاست. بایستی افراد شایسته مملکت به خوبی شناسایی شوند و در صحنه حاضر شوند تا مردم با اشتیاق در انتخابات حاضر شوند و رقابت معنادار شکل بگیرد.

نباید اجازه داد مشارکت پایین به یک رویه و عادت تبدیل شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: خواست امام (ره) از ابتدای انقلاب این بود که تنها رأی مردم در انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان رهبری نافذ باشد و امیدواریم مردم از بین نامزدهای موجود فرد اصلح را انتخاب کنند و باز هم مشارکت خود را داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: نباید اجازه داد مشارکت پایین، که در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد، به یک عادت و رویه در سایر انتخابات‌ها تبدیل شود چون این اتفاق برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک است و امروز وظیفه همه رسانه‌ها و مسئولان این است که زمینه مشارکت حداکثری مردم؛ به مثابه خواست و تأکید همیشگی امام(ره)، را فراهم کنند.

 

انتهای پیام
captcha