فخر روحانی: رأی مردم مشروعیت‌بخش است / جلالی: اولویت مشارکت حداکثری است
کد خبر: 3976300
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
در نشست «بایسته‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان» مطرح شد؛

فخر روحانی: رأی مردم مشروعیت‌بخش است / جلالی: اولویت مشارکت حداکثری است

در نشست «بایسته‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان» که امروز برگزار شد، فخرروحانی، مدرس حوزه و دانشگاه، جایگاه رأی مردم را مشروعیت‌بخشی دانست و جلالی بر مشارکت حداکثری به عنوان اولویت تأکید کرد.

فخرروحانی: رای مردم مشروعیت‌بخش است/ جلالی: اولویت مشارکت حداکثری استبه گزارش ایکنا؛ نشست «بایسته‌های حضور سیاسی اجتماعی بانوان» 18 خرداد‌ماه با حضور فریبا علاسوند، استاد حوزه علمیه خواهران، ماندانا جلالی، مدیرکل تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران کشور و فخرروحانی، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ برتر کشوری برگزار شد.

ماندانا جلالی در این نشست، گفت: این دوره از انتخابات با دوره‌های دیگر تفاوت دارد و حجم زیادی بنا دارند رأی ندهند، لذا رقیب اصلی انتخابات، عدم مشارکت مردم است. رهبری هم امسال جدی‌تر بر این بحث تأکید کردند و اولویت شرکت حداکثری است.

وی افزود: همیشه در ایام انتخابات مردم شور و شوقی داشتند، اما امسال متفاوت است، لذا کنشگری‌های زنانه خواهد توانست امسال نقش متفاوتی بیافریند؛ اگر زنی رأی بدهد و کاندیدای اصلح را هم انتخاب کند، روی دوستان و همسایگانش مؤثر خواهد بود و این توان اقناعی در بانوان بیشتر از مردان است. زنان باید شور انتخاباتی بیافرینند تا چشم دشمنان را به سوزش درآورند.

جلالی بیان کرد: در کارهای تشکیلاتی باید خط فرمان و رهبری وجود داشته باشد و همه از یک فرمانده واحد خط بگیرند؛ در این آشفته بازار، تشکیلاتی که بیشتر خودمان را مطرح می‌کنیم تا تشکیلات را باید از خودگذشتگی کنیم؛ روایت داریم ملعون است کسی ببیند فردی قوی‌تر از او می‌تواند کاری را انجام دهد و میدان به او ندهد.

وی با بیان اینکه ما متأسفانه امسال با دو مشکل روبرو هستیم اظهار کرد: این دو مشکل عبارتند از یکی رأی ندادن و دیگری زدن شبکه‌های تشکیلاتی تبلیغی ناهماهنگ. اهمیت دارد ما الان برنامه و جبهه داشته باشیم؛ باید جدول شمارش معکوس از روز 28 خرداد ماه به سمت امروز برای گروه‌ها درست شود. همچنین مدل محله‌محور یکی از بهترین روش‌ها برای بحث تبلیغ در انتخابات است.

مدیرکل تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: مبلغان خواهر با تشکیل جلسات به مناسبت دهه کرامت و مولودی‌خوانی یا جلساتی که تشکیل می‌شود، فرصت را برای تبلیغ انتخاباتی فراهم کنند و هر خانه‌ای باید ستاد ملت امام حسین(ع) شود. مردم را ترغیب کنیم جلسه بگیرند و مبلغان ما محتوای تبلیغی مناسب در اختیار آنها قرار دهند و فعالیت اقناعی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: فضای مجازی نیز فرصت مناسبی برای ترغیب و تشویق مردم به رأی دادن است. گرچه در پیام‌رسان‌های خارجی به علت مدیریت هوشمند از سوی دشمنان مطالب، مدنظر ما به مخاطبان نمی‌رسد و مهندسی شده به دست مخاطبان خواهد رسید، لذا محور کار باید چهره به چهره باشد.

نقش مردم در تحقق احکام دینی

همچنین مریم فخرروحانی، مدرس حوزه و دانشگاه گفت: به تعبیر شهید مطهری، ما دفاع منطقی از ارزش‌ها را کمتر بلد هستیم، ولی وقتی دیگران آن را زیر سؤال ببرند، سعی می‌کنیم بازبینی کرده و به صورت منطقی و مستدل به سراغ آن ارزش و باور برویم.

وی با بیان اینکه انتخابات هم فرایندی است که یک بار در آن وضع خود را بازبینی می‌کنیم، اظهار کرد: این سؤال وجود دارد که رأی مردم چقدر مؤثر است؟، آیا بدون رأی مردم، ولی فقیه، ولی فقیه نیست؟ مطمئناً از بعد دینی ولی فقیه، ولی فقیه است، ولی باید با رأی مردم همراه باشد تا محقق شود.

استاد حوزه بیان کرد: خداوند احکام فقهی را در چند مرحله جعل کرده است؛ در مسائل تکوینی فرموده است «کن فیکون» اما در تشریع، مرحله‌بندی مطرح است؛ این مسئله ضرورت کار فرهنگی را نشان می‌دهد؛ یعنی کار ضربتی جواب نمی‌دهد. در تشریع، خدا پیامبر را می‌فرستد که در 40 سالگی به بعثت می‌رسد و 23 سال هم به نبوت می‌پردازد و مردم را دعوت می‌کند و در نهایت احکام تشریع می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر عقل بشر، حکم خدا را دریافت نکند، فعل الهی تحقق نمی‌یابد، اگر خداوند دستوری بدهد و بشر به آن ایمان بیاورد، آن حکم منجز شده و بر بشر تعلق گرفته است؛ پیامبران متعددی آمدند و مردم را به دین دعوت کردند، اما آنها نپذیرفتند. امام علی(ع) بعد از وفات پیامبر، چون مردم استقبال نکردند، امامت محقق نشد و خلیفه را مردم تعیین کردند تا اینکه در نهایت سراغ امام آمدند و امام فرمودند که اگر حضور مردم و درخواست آنها نبود، افسار شتر خلافت را روی دوش آن می‌انداختم.

رأی مردم مشروعیت‌بخش است

فخرروحانی تصریح کرد: پس حضور مردم مؤثر است و مشروعیت‌بخش نظام است؛ برخی معتقدند که رأی مردم تعارف است و نقشی در تحقق ولایت ولی فقیه ندارد؛ خداوند در اصول اجازه تعیین روش به مردم را نداده، اما در فروع داده است، مثلاً اصل حجاب واجب است، ولی اینکه برای این پوشش چادر عربی باشد یا غیر آن برعهده مردم است. امام خمینی اصل حکومت اسلامی را ضروری می‌دانند، ولی شکل آن را جمهوری اسلامی قرار دادند. پس ادعای اینکه رأی مردم اثر ندارد، درست نیست.

وی اضافه کرد: خدا قوانین فردی و اجتماعی برای بشر قرار داده است و وقتی اینها محقق می‌شود که حکومت، اسلامی باشد، اما کدام شکل حکومت که تعیین این شکل بر دوش مردم است. برخی می‌گویند مردمسالاری شرک است، در حالی که قانون اساسی به جد به مردمسالاری قائل است. آیات قرآن هم مؤید نقش مردم بر سرنوشت خویش است و دین، بیعت حتی خانم‌ها را پذیرفته است. در سیره امام علی هم تأکید بر این مسئله هست. اگر به رأی مردم نیاز نیست، چرا حضرت زهرا به خانه انصار و مهاجر رفت تا آنها را اقناع کند؛ بنابراین حضور مردم در پای صندوق مشروعیت‌بخش است.

ناکارآمدی دولت‌ها ربطی به ناکارآمدی نظام ندارد

فخرروحانی با بیان اینکه برخی می‌گویند ما می‌خواهیم نسبت به اصل نظام رفراندوم کنیم؛ تصریح کرد: اولاً کدام کشور هست که چنین کاری بکند، هشت ماه تمام شنبه‌های اعتراضی در فرانسه وجود داشت، ولی کسی ایرادی به شکل حکومت نگرفت و هیچ حکومتی در عالم چنین کاری نمی‌کند. ضمن اینکه مشروعیت نظام ما صرفاً از طریق انتخابات و رفراندوم نیست؛ همین که این همه در تشییع سردار سلیمانی حضور دارند، نشانه کارآمدی نظام و مقبولیت آن است؛ ما در اصل نظام مشکل نداریم، اما باید کارآمدی دولت‌ها را جدا کنیم.

وی در خاتمه به بخش‌هایی از وصیتنامه سردار سلیمانی پرداخت و گفت: ایشان گفت که ایران، قرارگاه حسین بن علی(ع) است؛ سربازی که 40 سال پوتین به پا دارد، می‌گوید جمهوری اسلامی حرم است و اگر این حرم ماند، سایر حرم‌ها باقی خواهد ماند. به دور از هر اختلاف، خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله است و والله اگر این خیمه آسیب دید، بیت الله الحرام و کاظمین و سایر حرم‌ها هم آسیب خواهند دید.

انتهای پیام
captcha