عزم جدی حوزه‌های علمیه برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3984383
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

عزم جدی حوزه‌های علمیه برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر عزم جدی حوزه‌های علمیه برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی، افزود: ما و شما آنگاه که پا در حوزه نهادیم با خدا، مولا و شهدا عهد بستیم تا از همه وجود خود برای آرمان‌های انقلاب بگذریم.

عزم جدی حوزه‌های علمیه جهت تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز، 25 تیرماه در مراسم تکریم و معارفه مدیران حوزه‌های علمیه برادران و خواهران آذربایجان‌شرقی، گفت: بیش از ده هزار گروه جهادی در کنار رسالت حوزوی خود در صحنه‌های مختلف از جمله مقابله با بیماری کرونا به یاری مردم شتافته اند.

وی با تأکید بر عزم جدی حوزه‌های علمیه برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی، افزود: علمای آذربایجان‌شرقی در قرون گذشته رسالت خود را در تمدن‌سازی به نحو عالی به انجام رسانده‌اند و تربیت و پرورش چندین علامه بزرگ در این خطه گواهی بر این ادعا است.

آیت‌الله اعرافی خطاب به روحانیت استان آذربایجان‌شرقی گفت: ما و شما آنگاه که پا در حوزه نهادیم با خدای خودمان و مولا و شهدا عهد بستیم تا بر سر آرمان‌ها بایستیم و از همه وجود خود برای آرمان‌های بزرگ بگذریم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام باقر(ع) هستیم، تصریح کرد: حوزه‌های ما در تاریخ هزار و چند صدساله از امامین صادقین(ع) الهام گرفته‌اند؛ این دو امام از منظر معرفتی جایگاه بسیار رفیع و به دلیل شرایطی که پیش آمد، جایگاه نخست در گنجینه معارف اسلامی را دارند. مسند امام باقر و امام صادق(ع) در آثار مختلفی جمع‌آوری شده است؛ این دو امام در پایان قرن اول هجری و آغاز قرن دوم در کوران حوادث و در یک پیچ تاریخی گنج عظیمی را برای اسلام، امت اسلام و شیعیان به‌جای گذاشته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر تعداد بسیار احادیث گردآوری شده از امام باقر(ع) افزود: در مسندی که جمع‌آوری شده تعداد این احادیث بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار عدد و بیش از ۴۰ هزار حدیث، روایت، احتجاج و مناظره و وصیت از سوی امام صادق(ع) در دست ما موجود است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: مجموعه احادیث شیعه در حدود ۱۵۰ هزار عدد تخمین زده می‌شود که در کتب و مجامع حدیثی نقل شده‌اند؛ بیش از نیمی از کل گنجینه احادیث ما از این دو امام است. حجم بیش از ۵۰ درصد احادیث شیعه، کیفیت شمول احادیث این دو امام که همه ابواب کلامی، فقهی و تفسیری را در بر گرفته و پرورش هزاران شاگرد در عرصه‌های مختلف تخصصی معارف الهی و غیر معارف الهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نگین ارزشمند صادقین است.

وی با تأکید بر پاسخگویی مقابل نیازهای دینی عصر حاضر از سوی حوزویان بیان کرد: هیچ عذری از بنده و شما قبول نیست و همه ما باید دست در دست یکدیگر، قله‌های علم، معرفت، اخلاق و بصیرت را به تناسب انقلاب اسلامی فتح و به دنیا معرفی کنیم. پیشرفت کمّیِ به دست آمده در حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی باید با پیشرفت کیفی تکمیل گردد تا مولد آدم‌های بزرگ برای نظام و جامعه اسلامی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن بیان اهمیت گسترش کمی و پاسخگویی به صد کارکرد روحانیت افزود: در کنار همه این‌ها ما باید آن قله‌ها را فراموش نکنیم. باید به صد کار کرد روحانیت در آموزش و پرورش، مساجد، دانشگاه‌ها، روستاها و نهادهای مختلف بپردازیم و پاسخ دهیم. دوران امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت است؛ امروز ۹۰ درصد جامعه ما دارای سواد هستند که این به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی به دست آمده است.

یادآوری می‌شود که در پایان این مراسم حجت‌الاسلام روشن‌تن و حجت‌الاسلام محمدی به عنوان مدیران حوزه‌های علمیه برادران و خواهران آذربایجان‌شرقی معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha