«انتشار جلد هفدهم دایرةالمعارف قرآن کریم»؛ مهم‌ترین عنوان خبر معارفی امروز در رسانه‌ها
کد خبر: 3992884
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸

«انتشار جلد هفدهم دایرةالمعارف قرآن کریم»؛ مهم‌ترین عنوان خبر معارفی امروز در رسانه‌ها

«انتشار جلد هفدهم دایرةالمعارف قرآن کریم» یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه دوم شهریورماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مرور می‌شود:
 
فارس
 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز سه خبر با عناوین «ساعت‌هایی که با دل زائران کوک می‌شوند/ ساعتی با 126 سال قدمت در حرم رضوی+عکس»، «حجت‌الاسلام محمد اسعدی حافظ و پژوهشگر قرآن کریم بدرود حیات گفت» و «ترتیل صفحه 192 قرآن/ خورشید اسلام خاموش شدنی نیست+فیلم، متن و مفاهیم» منتشر کرده است.
 
تسنیم
 
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز هفت خبر با عناوین «ری‌‌شهری کتابش درباره عزل منتظری از سوی امام خمینی را منتشر کرد»، «درباره علامه محمدرضا حکیمی؛ مرد آگاهی و ایمان»، «ماجرای شهادت پیر نبرد صفین و جمل در مجلس ابن‌زیاد»، «علامه محمدرضا حکیمی به روایت استاد سیدهادی خسروشاهی»، «زیست اخلاقی تمام‌عیار به روایت کربلای سال ۶۱ هجری»، «کمیل: گریه برای امام حسین(ع) انسان‌ساز است/ حسینی بودن را باید در عمل اثبات کنیم + فیلم» و «نقدی بر رهیافت عاطفه‌گرایانه به عاشورا / توجه صرف به بُعد عاطفی واقعه، دقت تاریخی را زایل می‌کند» منتشر کرده است. 
 
ایسنا
 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز هفده خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «حجت‌الاسلام ابراهیمی، محدث قزوینی چشم از جهان فروبست» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدموسی ابراهیمی، محدث قزوینی و از چهره‌های علمی و حوزوی استان قزوین و کشور پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. حجت‌الاسلام‌ سیدموسی ابراهیمی فرزند سیدقدیر در سال ۱۳۲۴ در قزوین دیده به جهان گشود و پس از دوران کودکی و اتمام دروس ابتدایی، در سال ۱۳۴۵ وارد حوزه علمیه قزوین شد و نزد اساتید این حوزه تلمذ نمود. وی در جریان مبارزات سیاسی مردم ایران بر ضد حکومت پهلوی، حضوری فعال داشت و بر اثر فشار حکومت پهلوی ناچار به شهر قم هجرت و علوم دینی را در این خطه دنبال کرد؛ این محدث قزوینی دروس مقدماتی را از محضر علمای اعلام شیخ ابراهیم امیری، آیت‌الله سید جلیل زرآبادی و آیت‌الله شیخ حسن شالی فراگرفت. سپس دروس مکاسب و رسائل و کفایه را نزد آیت‌الله شیخ محمد مظفری، آیت‌الله حاج شیخ هادی باریک‌بین و حاج شیخ محمد اویسی کسب فیض کرد.
 
حجت‌الاسلام‌ ابراهیمی در مباحث دینی فعالیت‌های ارزشمندی داشت که حاصل تحقیقات و پژوهش‌های وی به‌صورت کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به جمع‌آوری مجموعه بزرگی از احادیث پیامبر اسلام، از طریق محدثین و مورخین و علما شیعه نقل شده به نام «موسوعة کلمات الرسول الاعظم(ص)» شامل پانزده هزار حدیث از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که در یک مجموعه تحقیقی ۹ جلدی منتشر شده و به همین سبب یک چهره علمی در استان و کشور محسوب می‌شود. این محدث قزوینی فرزند خود را به‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده بود، سیدمهدی ابراهیمی با اینکه دانش‌آموز بود، با رضایت پدر عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد تا از این خاک مقدس دفاع کند و در نهایت به فیض شهادت نائل شد. حجت‌الاسلام‌ سیدموسی ابراهیمی، روز اول شهریورماه ۱۴۰۰ پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.
 
شانزده خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «جلد هفدهم دایره المعارف قرآن کریم منتشر شد»، «اجنه‌ای که در مصیبت عاشورا بر سرشان خاک می‌ریزند»، «نکوداشت علمی و عملی مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد برگزار می‌شود»، «عزاداری کاروان «نسل حسینی» به مناسبت روز پزشک در بیمارستان بقیةالله»، «ویدئو / تشییع پیکر محمدرضا حکیمی در حرم امام رضا»، «تشییع پیکر علامه «محمدرضا حکیمی» - حرم مطهر رضوی»، «آیت‌الله اعرافی تشکیل دفتر ارتباط حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش را مثبت ارزیابی کرد»، «پیام حداد عادل برای درگذشت محمدرضا حکیمی»، ««توبه مقبوله» توفیقی که امام سجاد(ع) به عنوان ضامن عاقبت بخیری معرفی می‌کند»، «مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت»، «دعا زبان گویای صحیفه سجادیه و نسخه درمان مشکلات امروز است»، «تنها ملاک ارزیابی انسان، نه اعمال بلکه احوال او است»، «سیدحسن خمینی: تلاش و زندگی استاد محمد رضا حکیمی همیشه برای همه منشأ توجه و تفکر بود»، «پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا حکیمی»، «پیام تسلیت داوری اردکانی به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی» و «چرا شمر ذهنی روح‌الامین باید ۲۰ شب در میدان ولیعصر دیده شود؟!» هستند.
 
ایرنا
 
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا تا ساعت 16 امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
 
مهر
 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز هفت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «جلد هفدهم دایره المعارف قرآن کریم منتشر شد» می‌خوانیم: جلد هفدهم دایرةالمعارف قرآن کریم در ۵۹۲ صفحه در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تألیف و به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد. «دایرةالمعارف قرآن کریم» نخستین و جامع ترین دایره المعارف قرآنی در جهان اسلام است و یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های قرآنی در حال انجام در سطح کشور می باشد.بیش از ۲۰ سال است که پروژه دایره المعارف قرآن کریم شروع شده و تاکنون ۱۷ جلد از این پروژه منتشر شده است؛ این کار با معیارها، استانداردها و معیارهای شناخته شده دایره المعارفی در کشور، در حال تدوین می باشد که بر اساس حروف الفبا انجام شده و به زبان فارسی است. جلد ۱۷ این دایرةالمعارف از حرف «ص» شروع شده و تا حرف «ط» ادامه دارد؛ بخشی از این مداخل که در جلد ۱۷ دایره المعارف قرآن کریم استفاده شده، اعم از صادق(از اسما و صفات الهی)، صالحان، صبر، صحابه، صلح، صدیقین، صلح، صلوات و... مهمترین مداخلی هستند که در این جلد وجود دارد و جلد مذکور مشتمل بر۶۷  مدخل اصلی و مقاله است.
 
هدف اصلی این دایرةالمعارف، ارائه و آسان‌یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است؛ به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابهِ منبعی مادر و ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند. در جنب این هدف، غرض عمومی تدوین دایرةالمعارف حاضر این است که مخاطبان دانش پژوه در حد مطالعات پایه اسلامی نیز بتوانند از پژوهش های استوار و اصیل قرآنی بهره گیرند. نثر این کتاب به‌صورت دایره المعارفی و معیار است و تلاش شده که مقالات ویژگی جامعیت را داشته باشد و مشتمل بر منابع دسته اول و معتبر بوده و در عین حال، مختصر باشد.پ شایان ذکر است، دایره المعارف قرآن کریم حدود۳۰۰۰  موضوع اعم از معارف، مفاهیم و اعلام قرآن را در بر دارد؛ این اعلام شامل اعلام مصور و اعلام غیر مصور بوده و در بخش‌های فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق، ادیان، فقه و حقوق، اعلام و تاریخ، معارف، مفاهیم و علوم قرآنی در حال انجام است. مهمترین ویژگی‌های دایره المعارف قرآن کریم عبارتند از: نگاه جامع به هر یک از موضوعات و انعکاس همه دیدگاه‌های علمی، استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش مدخل‌ها، استفاده از منابع اصیل و متقن و دست اول، ارائه همه آراء و دیدگاه های مهم و مبنایی در موضوعات قرآنی، برخورداری از نظام ارجاع درون مقاله‌ای و برون مقاله‌ای، بهره‌وری از نثر معیاری در مقالات و اثر برگزیده در موارد متعدد در مجامع علمی و پژوهشی.
 
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «پژوهشگر قرآنی و حافظ قرآن کریم درگذشت»، «ویژه برنامه های قرآنی ماه محرم در بستر فضای مجازی اجرا می‌شود»، «اسامی برگزیدگان مسابقه«زیارت غدیریه» اعلام شد»، «تقدیر شورای عالی قرآن از «‌مجید بنی فاطمه»»، «بررسی جهانی بودن و جاودانگی اسلام از نظر قرآن کریم» و «ابعاد زندگی اصحاب و معاصران امام رضا‌(ع) بررسی می‌شود» هستند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان
 
«ماجرای قرائت قرآن از سوی قاری اهل سنت پس از گریه بر امام حسین + فیلم» عنوان تنها خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری است.
 
میزان
 
پنج خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل «پیکر عالم و متفکر برجسته محمدرضا حکیمی تشییع شد»، ««غوغای غبار» روایت گل‌علی بابایی از سفری که تداعی‌کننده روزهای جبهه است»، «سارا عرفانی: آثار ادبی پیرامون شهدا اغلب سطحی شده‌اند/«شمرون تا کُناردون» روایتی از عشق و ایثار شهید «امیر محمد اژدری»»، «حمایت هشتاد شاعر و نویسنده از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «روز پانزدهم ماه محرم/حضرت «زینب کبری (س)»: ما رأیتُ الّا جمیلاً» است.
انتهای پیام
captcha