خروج اتباع روسی از افغانستان/ تقاضای طالبان از مقامات سابق برای بازگشت به کار
کد خبر: 3993154
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
تحولات افغانستان؛

خروج اتباع روسی از افغانستان/ تقاضای طالبان از مقامات سابق برای بازگشت به کار

روسیه از اعزام چندین هواپیما برای خروج شهروندان خود از افغانستان خبر داد. در عین حال طالبان از ترکیه و دیگر کشورها تقاضای کمک کرده و همچنین از مقامات سابق خواسته است تا به کشور بازگردند و بر تعهد خود به امنیت آن‌ها تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز چهارشنبه چندین هواپیما برای خروج حدود 500 روس و اتباع کشورهای همسایه از افغانستان به این کشور اعزام کرده است.

به گفته همین منبع، عملیات خروج با استفاده از 4 هواپیمای ترابری نظامی به مقصد شهر اولیانوفسک واقع در کرانه رودخانه ولگا انجام می‌شود. این عملیات شامل بیش از 500 تبعه روسیه از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت مشترک (بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان)، ائتلاف نظامی به رهبری مسکو و اوکراینی‌ها است. عملیات امروز نخستین برنامه اعلام شده از سوی روسیه برای خروج اتباع خود از افغانستان است.

از زمان تصرف این کشور توسط طالبان، روسیه موضعی آشتی‌طلبانه در قبال این گروه اتخاذ کرده، با این اعتبار که گروه طالبان نشانه‌های مثبتی برای اعطای آزادی به افغان‌ها و همچنین تقسیم قدرت از خود نشان داده است.

روسیه دفاتر نمایندگی خود در افغانستان را حفظ کرده است در حالی که کشورهای غربی با بالا گرفتن هرج‌ومرج‌ها، اقدام به تخلیه مراکز دیپلماتیک خود از افغانستان کردند. مسکو اعلام کرده است که برای اتباع روسی که مایل به ترک کابل هستند، پروازهایی را ترتیب می‌دهد و آمادگی خود را برای خروج اتباع سایر کشورها اعلام کرد.

روسیه که خواستار گفت‌وگوی ملی در افغانستان است، نگران امنیت جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای میانه است. علاوه بر این مسکو از هجوم پناهندگان نیز هراس دارد چرا که در صورت ورود شبه‌نظامیان به منطقه آسیای میانه، این منطقه می‌تواند بی‌ثبات شود.

تداوم خروج نیروهای غربی

تصمیم روسیه برای خارج کردن اتباع خود در شرایطی است که عملیات خروج نیروهای غربی و افغان‌های همکار آن‌ها از افغانستان ادامه دارد. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرده است که ایالات متحده تا پایان ماه جاری عملیات خروج خود را تکمیل خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده از وزارت دفاع و وزارت خارجه خواسته است که برنامه‌های احتمالی را برای تنظیم برنامه خروج، تدوین کنند و تصریح کرد که ایالات‌متحده تاکنون بیش از 70،000 نفر را از افغانستان خارج کرده است و عملیات خروج را تا پیش از پایان مهلت عقب‌نشینی تکمیل خواهد کرد.

بایدن تأکید کرد که عملیات خروج توسط کشورش برای تخلیه شهروندان کشورهای غربی و افغان‌هایی که با نیروهای خارجی همکاری کرده‌اند، باید به زودی پایان یابد، چرا که خطر حملات احتمالی به فرودگاه کابل از سوی شاخه محلی دولت اسلامی در حال افزایش است.

وی گفت: هر روزی که ما در این کشور هستیم یک روز اضافی است چرا که می‌دانیم شاخه خراسان داعش به دنبال هدف قرار دادن فرودگاه و حمله به نیروهای آمریکایی و متحدانش است.

بریتانیا نیز اعلام کرد که عملیات خروج اتباع خود از افغانستان در چند ساعت آینده تکمیل خواهد شد.

طالبان خواهان بازگشت مقامات سابق افغانستان به این کشور شد

طالبان از مقامات سابق خواسته است تا به سرعت به کار خود بازگردند، چرا که کشور به تخصص آن‌ها نیاز دارد و به امنیت آن‌ها نیز متعهدیم.

اشرف حیدری، اقتصاددان در وزارت دارایی افغانستان تصریح کرده است که طالبان با او تماس گرفته‌اند و به او دستور داده شده است که در زمان سستی اوضاع کشور و خروج خارجی‌ها از کشور به سرکار برگشته و به اداره امور کشور بپردازد.

طالبان خطاب به وی گفته‌اند که نگران نباشید و خود را مخفی نکنید، چرا که کشور پس از خروج بیگانگان به تجربه شما در مدیریت کشور ما نیاز دارند.

سخنگویان طالبان تلاش کردند تا به افغان‌ها اطمینان دهند که این جنبش به دنبال انتقام نیست و به زنان اجازه می‌دهد تا زمانی که شغلشان مطابق با قوانین اسلامی است، کار کنند.

با این حال، گزارش‌های مربوط به بازرسی خانه‌ها، اخراج زنان از مشاغل و مجازات علیه مقامات سابق امنیتی و اقلیت‌های قومی، مردم را به وحشت انداخته است و طالبان متعهد شدند که در مورد این سوءاستفاده‌ها تحقیق کنند.

پیش‌تر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی جنبش اعلام کرده بود که زمان آن فرا رسیده است که مردم برای کشور خود کار کنند. وی افزود که طالبان در تلاش هستند تا مقدماتی را برای بازگشت کارکنان زن دولتی به شغل خود فراهم کنند، اما آن‌ها به دلایل «امنیتی» اکنون باید در خانه بمانند.

 تقاضای طالبان از کشورهای خارجی برای کمک به افغانستان

علاوه بر این، محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، گفت که این جنبش از همه کشورها به ویژه ترکیه می‌خواهد و از آن‌ها می‌خواهد که به افغانستان و مردم آن کمک کنند.

وی افزود که این جنبش 20 سال هدف تبلیغات رسانه‌ها قرار گرفته است و تنها طی سه سال گذشته فرصت ابراز وجود داشته است.

وردک در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی تصریح کرده است که ترکیه کشور مهمی در جهان است و مردم ترکیه مسلمان و برادر هستند و ما دارای روابط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی  هستیم.

وی می‌افزاید که طالبان با دولت ترکیه ارتباط برقرار می‌کنند، و ما می‌خواهیم روابط خوبی و مستحکمی با آن‌ها برقرار کنیم و این روابط را در آینده تحکیم و توسعه دهیم.

وردک در مورد نیاز طالبان به حمایت ترکیه می‌گوید: در این مورد شکی نیست. ما این را می‌خواهیم. مردم ما 40 سال است که در جنگ هستند و به کمک نیاز دارند. ما از همه کشورها، به ویژه ترکیه می‌خواهیم که به مردم ما و کشور ما کمک کنند.

انتهای پیام
captcha