از محکومیت گسترده انفجار کابل تا نگرانی نسبت به حملات بیشتر داعش
کد خبر: 3993322
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
آخرین تحولات افغانستان/

از محکومیت گسترده انفجار کابل تا نگرانی نسبت به حملات بیشتر داعش

در پی انفجار تروریستی روز گذشته در اطراف فرودگاه کابل که به کشته و زخمی شدن دهها غیرنظامی منجر شد، سازمان همکاری اسلامی و چند کشور عربی این اقدام تروریستی را محکوم کردند.  

آماده// محکومیت انفجار کابل از سوی سازمان همکاری اسلامی و چند کشور عربی
به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای حملات تروریستی به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل، پایتخت افغانستان را به شدت محکوم و تأکید کرد که موضع این سازمان در برابر همه انواع تروریسم قاطعانه است.

در این بیانیه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان بر افزایش تلاش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأکید شده است.
 
محکومیت انفجار کابل از سوی کشورهای عربی
 
وزارت امور خارجه قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای انفجار تروریستی در اطراف فرودگاه کابل را به شدت محکوم کرد و افزود: ما حمله نفرت انگیز تروریستی به فرودگاه کابل را به شدت محکوم کرده و به خانواده جان باختگان این حادثه تروریستی تسلیت می‌گوییم. همچنین برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی داریم.
 
از سوی دیگر وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار تروریستی در اطراف فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان را به شدت محکوم می‌کند.
 
این وزارتخانه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان و دعا به منظور شفای عاجل برای مجروحان این حادثه تروریستی بر افزایش تلاش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرده است.
 
وزارت خارجه عربستان نیز ضمن محکوم کردن دو انفجار کابل اعلام کرد: عربستان امیدوار است که صلح و ثبات در افغانستان به زودی برقرار شود.
همچنین در این بیانیه، عربستان بر حمایت و همبستگی با مردم افغانستان تأکید کرده است.
 
وزارت خارجه امارات هم طی بیانیه‌ای انفجارهای رخ داده در اطراف فرودگاه کابل محکوم کرده و آن را «جنایت فجیع» دانست.
 
در این بیانیه همچنین آمده است: امارات تحولات افغانستان را دنبال کرده و بر برقراری صلح در این کشور تأکید می‌کند.
 
وزارت امور خارجه کویت نیز ضمن محکوم کردن حمله اخیر تروریست‌ها در اطراف کابل اعلام کرد: ما بر افزایش تلاش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأکید می‌کنیم.
 
اردوغان: انفجارهای کابل نشان داد داعش چقدر خطرناک است

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) انفجارهای تروریستی روز گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل را محکوم کرد.
 
اردوغان طی سخنرانی پیش از سفر به کشور «بوسنی و هرزگوین» درباره حملات داعش در پایتخت افغانستان گفت: «ما به عنوان کشور ترکیه، آن فاجعه تمام عیار و آن حمله تروریستی را که دیروز در کابل رخ داد محکوم می‌کنیم».
 
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره توضیح داد: «این واقعیت که داعش چنین اقدامی را در میانه روند [خروج نظامیان خارجی از افغانستان] انجام داد، نشان می‌دهد که چه سازمان تروریستی خطرناکی برای منطقه و جهان است».
 
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تخلیه نظامیان کشورش از افغانستان ادامه دارد، افزود: «اولویت ما خارج کردن شهروندانمان است که می‌خواهند این کشور را ترک کنند. این روند را در اسرع وقت تکمیل خواهیم کرد».
 
نگرانی سنتکام از حملات بیشتر داعش به آمریکایی‌ها در افغانستان
 
بعد از انفجارهای روز گذشته در کابل که ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان را به کام مرگ کشاند، نیروهای واشنگتن در فرودگاه کابل خود را برای حملات بیشتر گروه تروریستی داعش آماده می‌کنند.
 
«فرانک کنث مک‌کنزی»، رئیس سازمان نیروهای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) امروز (جمعه) گفت فرماندهان نظامیان آمریکایی در افغانستان نگران حملات بیشتر داعش به فرودگاه کابل، از جمله حملاتی به شکل پرتاب راکت یا خودروهای بمب‌گذاری شده، هستند.
 
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مک‌کنزی با بیان اینکه نظامیان آمریکایی در کابل باید هر کاری می‌توانند برای آماده‌شدن جهت مقابله با این حملات انجام دهند، توضیح داد که واشنگتن اطلاعاتی را درباره داعش در اختیار گروه طالبان قرار داده‌اند و باور دارد که طالبان حتی تعدادی از حملات را خنثی کرده است.
 
وال استریت ژورنال: تلفات انفجارهای کابل به 103 نفر رسید
 
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که دست‌کم ۱۰۳ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان در انفجارهای شب گذشته (پنجشنبه) در فرودگاه کابل کشته شدند.
 
شبکه بی بی سی نیز به نقل از یکی از مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان گزارش کرد که تعداد قربانیان انفجارهای کابل به ۱۰۳ نفر رسیده است.
 
نیروهای خارجی تا 30 آگوست از افغانستان خارج می شوند
 
یک مقام ناتو گفت که نیروهای خارجی قصد دارند شهروندان و کارمندان سفارت‌هایشان در افغانستان را تا 30 آگوست 2021 از این کشور خارج  کنند. 
 
این مقام ناتو تأکید کرد که طالبان برای تأمین امنیت هر چه بیشتر فرودگاه کابل، نیروهای بیشتری را در ورودی‌های آن مستقر خواهد کرد.
 
این مقام ادامه داد که طالبان پس از آنکه در هفته‌های اخیر به هزاران نفر اجازه داد زندان‌های افغانستان را ترک کنند، باید درباره شبکه گروه تروریستی داعش در کابل تحقیق کند.
 
همزمان یکی از مسئولان طالبان گفت که این گروه در اطراف فرودگاه‌های افغانستان برج‌های مراقبت نصب خواهد کرد.
 
این مسئول ادامه داد، در انفجار دیروز فرودگاه کابل 28 نفر از 60 مقتول، از اعضای طالبان بودند.
 
والس: انگلیس وارد مراحل نهایی خروج از افغانستان شده است
 
پس از دو انفجار مرگبار عصر روز گذشته (پنجشنبه) در ورودی‌های فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در «کابل» پایتخت افغانستان، «بن والس» وزیر دفاع بریتانیا امروز (جمعه) اعلام کرد که انگلیس وارد مراحل پایانی خروج از افغانستان شده است و افراد بیشتری برای ترک افغانستان به فرودگاه فراخوانده نمی‌شوند.
 
وی در این خصوص توضیح داد: «بسیار جای تأسف است که همه نتوانسته‌اند در این فرایند، (از افغانستان) خارج شوند».
 
وزیر دفاع انگلیس ادامه داد که مراکز انجام فرایند خروج در هتل «بارون» مقابل فرودگاه کابل تعطیل شده است.
 
گفتنی است دیروز پنجشنبه 4 شهریور، دو انفجار جداگانه در منطقه نزدیک فرودگاه بین‌المللی کابل که عملیات خروج شهروندان از آن صورت می‌گیرد، رخ داد که به گفته سرهنگ بیل اوربان، سخنگوی نیروهای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در این حمله تروریستی 13 نفر و زخمی‌ها 18 نفر بوده است.
 
گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته و خبرگزاری این گروه تروریستی (اعماق) در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود به این جنایت اعتراف کرده است.
انتهای پیام
captcha