مروری بر تحولات افغانستان؛ از تردیدها درباره ادعاهای طالبان تا انفجار خونین فرودگاه کابل
کد خبر: 3993261
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴

مروری بر تحولات افغانستان؛ از تردیدها درباره ادعاهای طالبان تا انفجار خونین فرودگاه کابل

در حالی‌که طالبان اعلام کرده است دولتی فراگیر در کابل تشکیل خواهد داد، مقامات مختلف کشورهای جهان درباره درستی این ادعا‌ها تردید دارند و موضع‌گیری خود درباره طالبان را مشروط به رفتار این گروه دانسته‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه هنوز موضع خود در قبال طالبان را مشخص نکرده است و نحوه برخورد این گروه را با مردم افغانستان و دیپلمات‌های روسی زیرنظر دارد.

پسکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که مسکو به صلح و ثبات در افغانستان علاقه دارد و به احتمال زیاد تماس‌های خود با واشنگتن را در مورد تحولات در این کشور ادامه خواهد داد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و امامعلی رحمان، همتای تاجیکی او نیز درباره تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی کاخ الیزه منتشر شده، آمده است که ماکرون و رحمان در 13 اکتبر در فرانسه دیدار خواهند کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان روز چهارشنبه گفت که کشورش دولت افغانستان را که شامل همه کشورها و نماینده همه اقوام نباشد، نمی‌پذیرد و طالبان را متهم کرد که به وعده فراگیر بودن خود عمل نکرده است.

تداوم خروج نیروهای غربی از کابل و حادثه هواپیمای ایتالیایی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده است که این پیمان در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های خروج در جهان، روزانه 20 هزار نفر را با 80 هواپیما از افغانستان خارج می‌کند، با این حال امروز یک هواپیمای ترابری نظامی ایتالیایی حامل 98 غیرنظامی افغان در حین بلند شدن از فرودگاه کابل در پایتخت افغانستان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

آژانس اطلاعاتی ایتالیا هدف قرار گرفتن یک هواپیمای ترابری نظامی سی 130، نیروی هوایی این کشور را هنگام بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی کابل تائید کرد. با این حال منابع خبری اعلام کرده‌اند که خلبان این هواپیما توانست با مهارت از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری کند و مسافران را به سلامت به پایگاه هوایی السالم در کویت انتقال دهد.

بازداشت خانگی حامد کرزای و عبدالله عبدالله

به گزارش سی ان ان، گروه طالبان اقداماتی را علیه حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی انجام داده است.

این شبکه امروز، پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه تأیید کرد که طالبان سلاح‌های تیم امنیتی محافظ کرزای را گرفته و خودروهای او را توقیف کردند.

کرزای و عبدالله بلندپایه‌ترین مقامات در دولت سابق افغانستان هستند که پس از کنترل طالبان بر شهر کابل و فرار اشرف غنی از کشور، مذاکرات خود را با این گروه آغاز کردند.

انفجار در فرودگاه کابل

الجزیره به نقل از منابع بیمارستانی در کابل اعلام کرده است دو انفجار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل 40 کشته و دست‌کم 110 زخمی برجای گذاشته و پنتاگون نیز کشته شدن شماری از سربازان آمریکایی را تائید کرده است.

فاکس نیوز تأیید کرد که در حمله تروریستی عصر امروز در فرودگاه کابل چهار تفنگدار دریایی آمریکایی کشته و سه نفر زخمی شدند.

تردیدها درباره ادعاهای طالبان/ حادثه برای یک هواپیمای ایتالیایی

وزارت خارجه آمریکا از شهروندان خود خواسته است که از رفتن به فرودگاه کابل اجتناب کنند و در حال حاضر از ورودی‌های آن دور بمانند.

 طالبان این انفجار را یک اقدام تروریستی خوانده و داعش را مسئول آن معرفی کرده است، برخی از منابع خبری نیز اعلام کرده‌اند که داعش مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته است.

به دنبال وقوع ۲ انفجار مهیب نزدیک فرودگاه کابل در افغانستان، منابع رسانه‌ای و کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، آلمان، سوئد، انگلیس و آمریکا به این حادثه واکنش نشان دادند.

انتهای پیام
captcha