نخبگان الگویی برای عموم مردم باشند
کد خبر: 4021669
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

نخبگان الگویی برای عموم مردم باشند

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید برمبنای گفتمان علمی نخبگان برگزار شود، اضافه کرد: نخبگان باید الگویی برای مردم عادی باشند چراکه اگر نخبگان نتوانند در کنار یکدیگر تعامل داشته و به بحث و گفت‌وگو بپردازند، نمی‌توانیم از مردم عادی انتظاری داشته باشیم.

حجت الاسلام علیزاده، معاون فرهنگی دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سعید علیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، امروز، 27 آذرماه، در جلسه «کرسی‌ آزاداندیشی اساتید و دانشجویان در دانشگاه تبریز»، با بیان اینکه باید قبول کرد که بحث کرسی‌های آزاداندیشی تاکنون زمین مانده و حقش ادا نشده‌ است، گفت: البته به‌صورت شکلی و مبتنی بر آیین‌نامه‌های ابلاغی به دانشگاه‌ها کارهایی انجام‌ شده است و باید از اساتیدی که پیشتاز این بحث بودند بدون این‌که الگویی داشته باشند، تشکر کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه اهداف عالی و بلندی که وجود داشت، محقق نشده‌ است و باید در این جلسات ضمن داشتن صراحت گفتار، حقایق و واقعیت‌ها را کتمان نکرده و محافظه‌کاری را کنار بگذاریم چراکه اگر عده‌ای پیدا نشود که برای برگزاری این جلسات سینه خود را سپر کند، عده‌ای دیگر خواهند بود که به‌ظاهر و به‌صورت صوری این کار را انجام خواهند داد؛ لذا یک‌بار برای همیشه باید اساتید، دانشجویان و کسانی که دست‌اندرکار این کرسی‌ها هستند، پیش‌قدم شده و جلو بیایند و الگویی را بدون افراط و تفریط ارائه دهند.

علیزاده، در خصوص تفاوت عقب ماندگی و عقب مانده شدگی گفت: بعضی‌ها معتقد هستند که ما از کشورهای پیشرفته دنیا عقب‌مانده هستیم اما من معتقد هستم که ما از فرهنگ ایرانی- اسلامی، قانون اساسی، ارزش‌های دینی، اجتماعی و سیاسی و در نهایت از رهبری و ولایت عقب مانده‌ایم اما همواره سنگ طرف‌داری و عشق به رهبر را به سینه می‌زنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، کرسی‌های آزاد اندیشی را عاملی برای رشد، تعالی و پیشرفت جامعه می‌دانند، افزود: یکی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب این است که آیا بودجه و سرانه‌ فرهنگی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، تنها متعلق به قشر خاصی است که در تشکل‌ها حضور دارند؟ و ایشان معتقد هستند که باید سایر اقشار نیز درگیر موضوعات شوند؛ همچنین ایشان تاکید دارند که متولیان آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان را از همان دوران ابتدایی آغاز تربیت علمی افراد، آنها را انسان‌هایی آزاداندیش، آزادی‌خواه و عدالت‌طلب تربیت کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به دانشجویان تاکید می‌کنند که کرسی‌های آزاداندیشی را هرچه بهتر برگزار کنند چراکه برگزاری بهتر و بیشتر کرسی‌های آزاداندیشی موجب مشارکت سایر دانشجویان نیز می‌شود.

علیزاده، با بیان اینکه دانشجویان هر تشکل باید دانشجویان دیگری مانند خود را در تشکلی که در آن حضور دارند تربیت و تکثیر کنند، تاکید کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی ابتدا باید موضوع آزاداندیشی مورد بحث و نقد قرار گیرد؛ به‌طوریکه رهبر انقلاب نیز تاکید دارند که «آزاداندیشی سوای ولنگاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است» و همچنین آزاداندیشی به این معنی نیست که ما میدان را به دشمنانی دهیم که هیچ رحمی به دین، فرهنگ و نظام ما ندارند بلکه آزاداندیشی عبارت است از ایجاد زمینه برای تشخیص حق از باطل.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید برمبنای گفتمان علمی نخبگان برگزار شود، اضافه کرد: نخبگان باید الگویی برای مردم عادی باشند چراکه اگر نخبگان نتوانند در کنار یکدیگر تعامل داشته و به بحث و گفت‌وگو بپردازند، نمی‌توانیم از مردم عادی انتظاری داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از مشکلات ما مطرح کردن موضوعات تخصصی در میان عامه مردم است؛ همان‌طور که اخیراً یکی از ائمه جمعه موضوعی تخصصی را در تریبون عمومی مطرح می‌کند و به این توجه نمی‌کند که این‌موضوع در آن جمع موضوعیت دارد یا خیر و همین بحث باعث ایجاد اختلاف بین طرف‌داران و مخالفان می‌شود که متاسفانه بعد از کش‌وقوس‌های فراوان نخبگان و متخصصین وارد عمل می‌شوند درحالی‌که دیگر دیر شده‌ است و مردم نسبت ‌به این‌ موضوع بدبین شده‌اند.

علیزاده، با تاکید بر اینکه در فضای حاشیه‌ای و اختلافی حرف و گفته‌ نخبگان شنیده نمی‌شود، اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکید دارند که تکلیف آزاداندیشی، تعامل و تضارب آراء در همین کرسی‌ها باید مشخص شود همان‌طور که مرحوم آیت‌الله بهجت تاکید داشته‌اند که تکلیف حضور قلب نماز در خود نماز باید مشخص شود و هر چقدر همایش، سخنرانی و برنامه‌های فرهنگی در این خصوص برگزار کنیم بازهم نمی‌توان بحث حضور قلب نماز را بجز در هنگام نماز مشخص کرد؛ لذا یک قالب باید بتواند از ارزش‌های خود دفاع کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: وقتی‌که در کرسی‌های آزاد اندیشی ابرهای علمی به یکدیگر برخورد می‌کنند، باران علمی ایجاد می‌شود اما بعضی از افراد هستند که به دلیل تنبلی و عدم رغبت برای انجام کارهای پرهزینه، معتقد هستند نباید آب از آب تکان بخورد و مخالف برگزاری کارهای پر سر و صدا هستند؛ در حالی‌که ارزشمندترین کارها این است که ما کارهای پرسروصدا را بدون حواشی و با سروصدای کم انجام دهیم تا حقایق مشخص شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب تأکید می‌کنند که «نمی‌شود نشست‌های تخصصی را در تلویزیون برگزار کرد» چون‌که عده‌ای بازیگر خوبی هستند و می‌توانند به‌خوبی عوام‌فریبی کنند و به نوعی می‌توان گفت نخبگان در فضای عمومی کشته می‌شوند البته ما قصد توهین به فضای عمومی را نداریم اما بر اساس روایت «رُستاق»، حضور عالمان و دانشمندان در روستا و دهستانی که مردانش جاهل و زنانش مکشوف الحجاب هستند، ارزشی ندارد و نخبگان مانند غذای لاشخورها بی ارزش هستند.

وی همچنین گفت: به این دلیل بایداز نخبگان حمایت کرد که اگر این کار انجام نشود، نخبه و عالم مانند لاشه به این طرف و آن طرف کشانده می‌شود.

علیزاده در ادامه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبتنی بر آیه ۱۲۵ سوره نحل، گفت: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» در این آیه اصل موضوعی و جهتی برای دعوت است و در واقع کرسی‌های آزاد اندیشی نیز قالب دعوت به سمت حق و حق گویی است و تنها خط قرمزی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همین جهت دعوت است و گاهاً ما به لحاظ نظری باورهایی داریم و سکولار نیستیم اما در عمل به صورت سکولار عمل می‌کنیم لذا جهت دعوت در کرسی آزاد اندیشی فراتر از «کلمه الله هی العلیا» نیست و اینطور نیست که جهت دعوت را آزاد بگذاریم و خلاف جریان الله اتفاقاتی بیفتد.

وی ادامه داد: در خصوص بحث عدم مقبولیت حکومت توسط عده‌ای و اینکه آنها معتقد هستند که حکومت اسلامی تنها توسط امام زمان(عج) برپا خواهد شد، همین افراد حاکمیت ولی فقیه را بر اساس مبانی علمی خود قبول دارند حتی وقتی به نسخه اصلی کتب علمایی مانند شیخ انصاری و مرحوم آیت الله خویی مراجعه می‎کنیم، این موضوع را خواهیم دید.

معاون فرهنگی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه ستون فقرات جمعی بودن کارها، بحث ارتباطات است، اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی به این معنا که مدنظر ما است، از زمان امام جواد(ع) به وجود آمده است و ایشان سخنرانی‌ها و منبرها را از حالت تک بعدی به حالت جمعی تغییر دادند لذا گاهی نبود ارتباطات باعث ایجاد احساسات ناهمگون از یکدیگر می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث دسترسی به اطلاعات نیز می‌توانیم بولتن‌های علمی را بجای دلالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به دست نخبگان بدهیم و ما باید برای جدا کردن حق از غیر حق به دنبال دیتاهای علمی باشیم و این موضوع اکنون در دست دلالانی است که به‌صورت رانت استفاده می‌کنند.

کرسی‌ آزاداندیشی اساتید و دانشجویان با عنوان «راهکارهای گسترش فضای تعامل، تضارب آرا و هم‌اندیشی» با همکاری مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در قالب «طرح حکمت» در دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha