الگوگیری نوجوانان از چهره‌های قرآنی
کد خبر: 4038766
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷

الگوگیری نوجوانان از چهره‌های قرآنی

حافظ کل قرآن معتقد است معرفی چهره‌های قرآنی در جشنواره‌ها و محافل انس با قرآن یکی از روش‌های جذب نوجوانان و جوانان به سمت یادگیری و آموزش قرآن است.

مهدی صفرزاده، حافظ کل قرآنبرگزاری مراسم انس با قرآن در سطح شهر و معرفی حافظان نوجوان و جوان قرآن و الگوسازی آنان یکی از روش‌های آشنایی نوجوانان و جوانان با قرآن و ثبت‌نام آنان در مؤسسات قرآنی است. مهدی صفرزاده، حافظ کل قرآن یکی از همان جوانانی است که ۱۰ سال پیش و در سن ۱۰ سالگی با حضور در محفل انس با قرآن تصمیم می‌گیرد در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کرده و سپس حفظ تخصصی قرآن را آغاز کند.

این حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی درباره آغاز فعالیت‌های قرآنی، گفت: همه ماجرا از توزیع پوستر برگزاری مراسم انس با قرآن در مدرسه شروع شد. ۱۰ سال پیش کلاس چهارم دبستان بودم. پوسترها و تبلیغات معرفی مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) سردرود و اطلاع رسانی مراسم انس با قرآن توسط این مؤسسه در مدرسه پخش شد. وقتی پوستر مراسم را دیدم تصمیم برای حضور در این مراسم گرفتم. برای اولین بار در آن محفل قرآنی شرکت کرده و وقتی دیدم حافظان قرآن در این مراسم، برنامه‌های قرآنی اجرا می‌کنند به آموزش قرآن علاقه‌مند شده و تصمیم گرفتم در آن مؤسسه ثبت نام کنم.

وی ادامه داد: در ابتدا از کلاس روخوانی، روان‌خوانی و تجوید مقدماتی شروع کردم. یک سال از آموزش‌های مقدماتی گذشت و من ۱۱ ساله شدم. تصمیم گرفتم به صورت تخصصی حفظ قرآن را شروع کنم. از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی در طی سه سال مداوم موفق شدم حفظ کل قرآن کریم را به پایان برسانم. ۱۷ جزء قرآن را زیر نظر اساتید مؤسسه و ۱۳ جزء آن را زیر نظر اساتید مجمع قاریان تبریز حفظ کردم.

صفرزاده، با اشاره به روش حفظ خود اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای حفظ قرآن وجود دارد. من با روش سه بار تکرار استاد احمد شریعت موفق به حفظ قرآن شدم و در اوائل کار در روز یک یا دو ساعت برای حفظ وقت می‌گذاشتم بعد که تثبیت و مرور جزءهای قبلی نیز به حفظ اضافه شد و تعداد صفحات حفظ جدید نیز زیاد شده بود در روز ۵ تا ۶ ساعت برای تثبیت و حفظ زمان صرف می‌کردم.

این حافظ کل قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا حفظ قرآن باعث لطمه به دروس شد یا خیر، گفت: حفظ قرآن نه تنها باعث لطمه زدن به درس و مشق نبود بلکه بعد از اتمام کلاس سوم راهنمایی وارد دانشگاه علوم قرآن و حدیث شدم. سازمان سنجش همه ساله طرح ویژه حافظان قرآن کریم را اجرا می‌کند که بنده با قبولی در این آزمون بعد از کلاس سوم راهنمایی به دانشگاه علوم قرآن و حدیث رفته و بعد از اخذ مدرک لیسانس بنا به علاقه‌ای که به رشته حقوق داشتم تحصیل در این رشته را شروع کرده‌ام.

کسب رتبه سوم مسابقات قرآنی استانی اوقاف در رشته حفظ کل در سال ۹۸ و کسب مقام اول مسابقات قرآنی وزارت نفت به صورت پنج دوره متوالی از سال ۹۵ تا ۹۹ در رشته حفظ کل قرآن از رتبه‌های کسب شده مهدی صفرزاده است.

این فعال قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش مهم خانواده در تربیت فرزند قرآنی، گفت:پدر و مادر برای تربیت دینی و قرآنی در یک خانواده نقش برجسته و ویژه‌ای دارند، ابتدا والدین باید خودشان در حضور فرزندان با قرآن مانوس باشند، قرآن تلاوت کنند، مطالعات قرآنی داشته و به برنامه‌های قرآنی صدا و سیما به‌ویژه شبکه قرآن توجه کنند و در ادامه کودکان خود را با استفاده از انیمیشن و کارتون‌های قرآنی یا داستان‌های قرآنی آشنا کرده و با خرید کتاب‌های دینی و قرآنی در این مسیر قرار دهند وقتی زمینه و آشنایی با کتاب مقدس الهی در وجود کودک ایجاد شد به سمت آموزش قرآن حرکت کنند و با ثبت نام در کلاس‌های آموزشی و بهره‌مندی از ظرفیت اساتید باتجربه قرآنی در تربیت یک فرزند قرآنی تلاش کنند.

وی همکاری اولیا را با اساتید مؤسسه قرآنی نکته مهم ذکر کرد و افزود: خانواده‌ها باید در انتخاب استاد باتجربه و با کیفیت قرآنی دقت کنند و سپس برای یادگیری فرزندشان ارتباط مستمر و دایمی با استاد قرآنی داشته باشند. باید پیگیر آموزش بوده و زمان بیشتری برای این کار اختصاص دهند.

صفرزاده که در حال حاضر مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) سردرود، مسئول قرآنی امامزاده سید محمد کججانی و استاد حفظ مؤسسه قرآنی ثقلین سردرود است. برگزاری همایش‌های خوب و باکیفیت قرآنی را از روش‌های جذب خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: برگزاری همایش‌های خوب قرآنی به صورت عمومی در سطح شهر، برخورد خوب چهره‌های قرآنی با مردم، کیفیت مناسب آموزش‌های قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن به صورت مداوم و مستمر با حضور حافظان نوجوان و غیره می‌تواند در جذب خانواده‌ها و فرزندانشان به سمت قرآن مؤثر باشد.

این مربی قرآن، پیگیری آموزش‌های قرآنی توسط خانواده‌ها را بسیار ضروری ذکر کرد و ادامه داد: وقتی خانواده‌ای فرزندش را برای حفظ قرآن در مؤسسه‌ای ثبت‌نام می‌کند این انتظار و ذهنیت را دارد که با ثبت نام در این کلاس حتماً یک قاری و حافظ نمونه تحویل می‌گیرد. در حالی که باید گفت در کنار آموزش‌های یک مؤسسه قرآنی، نقش اصلی تربیت یک قاری یا حافظ نمونه بر عهده والدین است. ارتباط مؤثر والدین با استاد قرآنی، پیگیری اینکه آیا فرزند آنها تمرینات مربوطه را به خوبی انجام می‌دهد، پرسش و پاسخ در منزل خیلی مهم است و راهکارهای تشویقی به شدت می‌تواند در ادامه کار مفید و مناسب باشد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در آموزش قرآن کریم بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا کرد و آموزش‌ها به سمت مجازی شدن سوق یافت. آموزش فضای مجازی معایب و مزایایی دارد که از جمله مزایای آن می‌توان به برگزاری خصوصی کلاس‌ها اشاره کرد. کلاس‌ها به صورت انفرادی و خصوصی فقط با یک قرآن آموز برگزار می‌شود. از جمله معایب آن نیز می‌توان گفت کلاس فضای مجازی هیچ وقت نتیجه و ثمره یک کلاس حضوری در زمینه قرائت یا حفظ قرآن را ندارد. در کلاس حضوری استاد به صورت واضح و شفاف به نحوه تلاوت و حفظ نظارت می‌کند ولی در فضای مجازی و با این وضع اینترنت و از فاصله دور عملاً نتیجه رضایت بخشی ندارد.

انتهای پیام
captcha