تشکیل قرارگاه تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش‌بنیان در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4045474
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

تشکیل قرارگاه تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش‌بنیان در آذربایجان‌شرقی

رئیس دانشگاه تبریز گفت: قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش‌بنیان به مرکزیت دانشگاه تبریز به‌عنوان دانشگاه مادر آذربایجان‌شرقی تشکیل شد و در زمینه‌ تحقق شعار سال و تولیدات دانش‌بنیان فعالیت می‌کند.

صفرنصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، روز گذشته، 8 فروردین‌ماه، در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه استانی تحقیقات فناورانه و اشتغالزایی دانش بنیان به مرکزیت دانشگاه تبریز به‌عنوان دانشگاه مادر استان تشکیل شد و در زمینه‌ تحقق شعار سال و تولیدات دانش‌بنیان فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سه سال اخیر شعار سال را در ارتباط با بحث تولید انتخاب می‌کنند که این مهم، نشان از اهمیت والای بحث تولید است. رهبر معظم انقلاب در پیام‌های خود که مبتنی بر اصول علمی است، به این نکته اشاره می‌کنند که اگر چرخه‌ تولید، توزیع و مصرف دانش به درستی انجام شود، منجر به توسعه‌ اقتصادی و اشتغال بیشتر می‌شود.

نصراله زاده، افزود: اشتغال‌زایی نیز که آخرین حلقه‌ این زنجیر است، با تولید، توزیع و مصرف دانش شکل می‌گیرد و سبب توسعه‌ اقتصادی می‌شود که در این زمینه همه باید دست به دست به هم دهند چراکه اشتغال دانش‌بنیان، اکوسیستم ویژه‌ خود را دارد و باید به درستی عمل کند تا بحث اشتغال‌زایی بر مبنای دانش تحقق یابد.

رئیس دانشگاه تبریز، بیان کرد: تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، زنجیره‌های متفاوتی دارد که شبکه را کامل کرده و تک تک این زنجیره‌ها نیز وظایف مشخصی دارند؛ از جمله‌ این زنجیره‌ها که در خط مقدم اشتغالزایی بوده و تاثیر بالایی دارد، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند که در زمینه‌ تولید دانش بنیان، فناورانه و اشتغالزایی عمل می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در زمینه‌ اشتغال باید دو جنبه را در نظر بگیریم؛ اشتغال برای افراد تحصیل کرده که در قالب شرکت‌های دانش بنیان مؤثر است و در تولیدات با تکنولوژی بالا، افراد تحصیل کرده نقش مهمی دارند و اشتغال برای سایر افراد که نیاز به مهارت افزایی دارد؛ بنابراین جامعه باید در این دو زمینه تلاش کند.

وی گفت: در زمینه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات اشتغال آفرین توسط تحصیل کنندگان و افزایش مهارت سایر آحاد جامعه، بازهم نقش اصلی بر عهده‌ دانشگاه‌ها است و نهادهای استانی و علمی نیز باید حمایت‌کننده باشند.

رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با اقدامات انجام شده در این زمینه متذکر شد: تاکنون اقداماتی در این زمینه در سطح استان انجام شده است؛ در دانشگاه تبریز از چندین ماه قبل، بحث اشتغالزایی بر مبنای دانش مطرح بوده و جلساتی نیز برگزار شده است، همچنین توسط استانداری نیز ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان تشکیل شد که همه‌ نهادها برای توسعه‌ آن، تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها برنامه‌ ویژه‌ای دارند و ما به‌عنوان دانشگاه مادر در این زمینه فعال بوده و قرارگاهی دانشگاهی به مرکزیت دانشگاه تبریز نیز تأسیس کردیم که در زمینه‌ توسعه‌ اشتغال‌زایی فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: توسعه‌ پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری نیز در دستور کار است و باید از بضاعت و توانایی موجود به نحو احسن استفاده می‌کنیم تا بحث اشتغال‌زایی به زودی تحقق یابد.

نصراله زاده، بیان کرد: تقویت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای علم و فناوری نیز مد نظر است چراکه فعالیت آنها منجر به تولید محصول شده و تجاری‌سازی به معنای واقعی انجام می‌شود که اگر این مهم اتفاق بیافتد، بخش قابل توجهی از آحاد جامعه از نتایج آن بهره مند می‌شوند.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: ستاد استانی اشتغال‌زایی دانش بنیان اغلب جنبه‌های سیاست گذاری و حمایتی را پیش می‌برد و پیشنهاداتی نیز در زمینه‌ حمایت از تعداد شرکت‌ها و تقویت آنها داشتیم تا زیر مجموعه‌ای در ستاد استانی به‌عنوان حامی مالی شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود و نهادهای مورد نظر نیز کمک کنند ضمن اینکه قرار شد، شتاب دهنده‌ها نیز افزایش یابند.

انتهای پیام
captcha