انتقاد عمران خان از مداخله آمریکا در امور داخلی پاکستان
کد خبر: 4045905
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰

انتقاد عمران خان از مداخله آمریکا در امور داخلی پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان، شامگاه پنجشنبه، در یک سخنرانی تلویزیونی با متهم کردن ایالات‌ متحده به حمایت از مخالفان دولت وی، احتمال استعفای خود از سمت نخست‌وزیری را رد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان این سخنرانی را پیش از برگزاری جلسه جنجالی پارلمان این کشور انجام داد. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا بحث بر سر سلب رأی اعتماد از دولت عمران خان، به یک‌شنبه آینده موکول شود.

عمران خان در این سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، تصریح کرد: من در برابر کسی زانو نخواهم زد و به مردمم اجازه نخواهم داد در برابر کسی زانو بزنند.

وی افزود: در جریان جنگ به اصلاح علیه تروریسم، پاکستان تحقیر شد. عمران خان تأکید کرد که او تنها سیاستمداری است که تظاهرات علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین را در منطقه قبیله‌ای وزیرستان رهبری کرد.

عمران خان، با متهم کردن ایالات‌ متحده به حمایت از احزاب مخالف برای مداخله در امور پاکستان تأکید کرد: من هرگز اجازه نخواهم داد مخالفان موفق شوند.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اینکه از دید وی کشورش در میان کشورها ارتقاء یافته و سپس افول کرده و به تعبیر وی به سطحی پست و تحقیرآمیز در بین سایر کشورهای جهان رسیده است، تأکید کرد که سیاست خارجی پاکستان باید مستقل باشد و وارد صف‌آرایی در مقابل کشور دیگری نشود.

عمران خان افزود: بعضی‌ از من می‌خواهند استعفا بدهم. چرا باید استعفا بدهم؟ من استعفا نمی‌دهم و تا آخر ماجرا خواهم ایستاد، ما تا یکشنبه منتظر می‌مانیم تا ببینیم پارلمان چه تصمیمی می‌گیرد، اگر تلاش‌های مخالفان به نتیجه برسد، نسل‌های آینده آن‌ها را نخواهند بخشید.

وی با تأکید بر سلامت مالی خود، تصریح کرد: من مانند نواز شریف کارخانه‌ای برای خود نساخته و سیاست را در خدمت طرفداری از بستگانم درنیاورده‌ام.

سخنرانی عمران خان در میانه یک بحران سیاسی انجام شده که دولت وی با آن مواجه است. این احتمال وجود دارد وی با از دادن اکثریت پارلمان از مقام نخست‌وزیری کنار برود.

 قرار بود مذاکرات پارلمان پاکستان در این زمینه از امروز آغاز شود، اما نایب‌رئیس پارلمان این جلسه را به یکشنبه هفته آینده موکول کرد و دلیل آن را بررسی سایر نکات دستور کار از سوی نمایندگان و قبل از بررسی رأی عدم اعتماد دانست.

در همین راستا، قاسم خان سوری، نایب‌رئیس مجلس، از اعضای جنبش حاکم انصاف، گفت: به نظر می‌رسد کسی علاقه‌ای به جلسه پرسش و پاسخ ندارد، بنابراین جلسه به حالت تعلیق درآمد.

مریم اورنگ زیب، رهبر مخالفان نیز به‌نوبه خود گفت: من و تمام ملت خواستار رأی فوری به طرح عدم اعتماد هستیم. شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان _ که انتظار می‌رود در صورت برکناری عمران خان نخست‌وزیر آینده شود _ نیز تعلیق این نشست را محکوم کرد.

وی در جمع خبرنگاران در بیرون از مجلس گفت: معاون رئیس پارلمان بار دیگر قوانین را زیر پا گذاشت و اجازه نداد دستور جلسه بحث شود.

انتهای پیام
captcha