دانشگاه آرمانی با رکود و خمودگی فاصله دارد
کد خبر: 4060704
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

دانشگاه آرمانی با رکود و خمودگی فاصله دارد

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اساتید و مدیران باید آینده نگر باشند، گفت: دانشگاه‌ها باید انعطاف پذیری خوبی نسبت به مسائل روز داشته باشد و چشم امید همه‌ ما به دانشگاه‌ها است و دانشگاهی آرمانی است که با رکود و خمودگی فاصله داشته باشد.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، نهم خردادماه، در نخستین اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز با اشاره به شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان فرموده‌اند که دانشگاه باید دینی و اسلامی باشد و اسلامی بودن دانشگاه‌ها به معنای متدین کردن دانشجویان و متمایل کردن دانشگاه‌ها به سمت ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

وی اظهار کرد: دانشگاه اهمیت بسیاری دارد و خدمات ارزنده‌ای نیز در انقلاب اسلامی انجام داده است.

آل‌هاشم ادامه داد: از منظر رهبر معظم انقلاب دانشگاه، ترکیبی از شش عنصر مدیریت سیستم آموزشی، محتوای آموزشی، اساتید، فضای آموزشی و دانشجویان است و از منظر ایشان مدیریت دانشگاه در درجه‌ اول باید اسلامی باشد و اسلامی بودن و سالم بودن نخستین ویژگی یک رئیس دانشگاه است.

امام جمعه تبریز یادآور شد: علت تأکید رهبر معظم انقلاب بر دینی بودن و انقلابی بودن این است که اگر در رأس یک مجموعه سستی باشد، این سستی در سایر لایه‌ها هم دیده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص سیستم آموزشی نیز گفت: اساتید نیز از نگاه ایشان جایگاه خاصی دارد چراکه دانشگاه عهده دار تعلیم و تربیت دانشجویان است و دانشجویان بیش از همه با اساتید داد ستد فکری دارند.

آل‌هاشم اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع در دانشگاه‌ها پرورش نیروهای متخصص و متعهد است و استقلال فکری و عدم وابستگی به غرب نیز باید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه بهشت دانش و حل مشکلات تلقی می‌شود، متذکر شد: امروز دانشگاه تنها محلی برای آموزش و تولید علم نیست و نسل سوم دانشگاه‌ها که ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین است، به‌خوبی محقق نیافته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اساتید و مدیران باید آینده نگر باشند و دانشگاه‌ها نیز باید انعطاف پذیری خوبی نسبت به مسائل روز داشته باشد و چشم امید همه‌ ما به دانشگاه‌ها است و دانشگاهی آرمانی است که با رکود و خمودگی فاصله داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی سه ضلع تشکیل دهنده‌ دانشگاه‌ها هستند، تأکید کرد: نشاط سیاسی، به معنای سیاسی بازی نیست و دانشجو و دانشگاه باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد اما نباید محل جولان جریان سیاسی باشد.

انتهای پیام
captcha