عید غدیر مهم‌تر از عاشورا و اربعین است
کد خبر: 4070242
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان شرقی:

عید غدیر مهم‌تر از عاشورا و اربعین است

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه همه در معرفی و تبیین غدیر کوتاهی کرده‌ایم و اهمیت این روز روشن نشده است، گفت: هم قرآن و هم ائمه اطهار تلاش داشتند که این مسئله مطرح، ترویج و تبیین بشود. لذا غدیر از عاشورا، اربعین، نیمه شعبان، روز مبعث و هر مناسبت دیگری که در نظر بگیرید مهم‌تر است.

حجت الاسلام کاملی فر، دبیر بیناد بین‌المللی غدیر در آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی ستاد گرامیداشت دهه امامت و ولایت استان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کاملی‌فر، دبیر ستاد بین‌المللی بنیاد غدیر آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: هیچ مناسبتی در اسلام نداریم که هم در قرآن و هم روایت اهل بیت عصمت و طهارت، به این اندازه به آن مناسبت سفارش و تأکید شده باشد و حتی برای ابلاغ آن پیامبر عظیم‌الشان اسلام تهدید شده باشد و هیچ مناسبتی در تاریخ 6000 ساله انبیاء نداریم که مثل مناسبت غدیر باشد.

وی ادامه داد : یعنی یک اجتماع یکصد و 20 هزار نفری که یک خطیب و یک نفر در این اجتماع قرار بگیرد که هم مردم او را ببینند و هم صدای او را بشنوند با یک آداب و شرایط خاص امیرالمؤمنین (ع) را در واقع تعریف و توصیف کند و دستش را بگیرد و برای مردم معرفی کند و بگوید ای مردم اونیکه من می‌گم این علی است. «من کنت مولا فعذا علی مولا» واقعاً یک مراسم بی‌نظیری است. یعنی ما نظیر مراسم غدیر را که این همه مقدمات مفصّل داشته باشد و قرآن راجب برگزاری این مراسم مطرح کرده باشه و صد آیه را پیامبر اسلام در این خطبه بیان فرموده باشد نداریم.

کاملی‌فر گفت: به‌خاطر اینکه یک مسئله بسیار حیاتی می‌خواست در آن مراسم به دستور خداوند تعالی از طرف پیامبر اکرم(ص) اعلام بشود و اون صاحب اختیاری 12 امام بعد از پیامبر است. یعنی اگر کسانی پیدا بشوند و بگویند ما علی ابن ابیطالب را قبول داریم ولی صاحب اختیارش نمی‌دانیم، اینها اعتقاداتشان ریشه غدیری ندارد. حتی اگر بگویند مثلاًما علی(ع) را به‌عنوان امام قبول داریم ولی بقیه رو قبول نداریم، باز این فرد غدیر را ناقص فهمیده یا 4 امامی‌ها، 6 امامی‌ها بگویند اصلاً ما همه امامان را قبول داریم ولی امام زمان عجل الله را قبول نداریم به بیراهه می‌روند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان شرقی گفت : غدیر همه اینها را روشن کرد. أَنَا «صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ» یعنی پیغمبر(ص) در غدیر امامت و وصایت و ولایت 12 امام را معرفی کردند و بعد از امیرالمؤمنین خیلی مفصّل در مورد امام زمان و ولی عصر صحبت کرده‌اند در خطبه غدیر لذا مسئله غدیر مسئله مهمی است و ریشه غدیر هم در قرآن است.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در غدیر فرمودند که مفسّر و مبیّن در قرآن علی و ائمه اطهار است. یعنی به غیر از اینها کسی بخواهد قرآن را تفسیر کند آن قرآن هدایتگر نیست، آن قرآن می‌شود قرآن هدایتگر که مفسرش در واقع اهل بیت باشند لذا یکی از پیام‌های غدیر جلوگیری از انحراف تفسیر و تبیین قرآن است. این، مسئله خیلی مهمی است و واقعاً ما در اسلام مناسبتی که تا این اندازه به آن تأکید و توصیه شده است نداریم که اکمال و اتمام دین باشد و رضایت الهی پای آن باشد، یأس و ناامیدی دشمن باشد که اینها همگی مربوط به غدیر است و در هیچ مناسبت دیگری وجود ندارد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر تبریز گفت: ما در ارتباط با آداب غدیر از امام رضا(ع) بیش از 80 حدیث داریم. هیچ عیدی را و هیچ روز مهمی را شما پیدا نمی‌کنید که تا این اندازه در مورد آداب آن روایت داشته باشیم. امام رضا(ع) به صورت خیلی مفصّل برای ما در مورد آداب غدیر تبیین می‌کنند. 

وی ادامه داد: کدام روزی را ما داریم این چنین با اهمیّت باشد. برای مثال ما چه قدر در مورد احسان و اطعام در عاشورا هزینه می‌کنیم؟ خیلی، ولی آیا روایتی در این ارتباط داریم که بگوید احسان و اطعام در روز عاشورا در محرم ثواب دارد غیر از عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع)؟ ولی در مورد غدیر روایت است که هرکس یک مؤمنی را در روز غدیر اطعام دهد، یک میلیون پیغمبر و صدیق و شهید را اطعام داده است. مردم خیلی علاقه‌مندند در عاشورا هزینه کنند ولی اصل غدیر است.

کاملی‌فر با بیان اینکه همه در معرفی و تبیین غدیر کوتاهی کردیم و اهمیت این روز روشن نشده است، گفت: هم قرآن و هم ائمه اطهار تلاش داشتند که این مسئله مطرح، ترویج و تبیین بشود. لذا غدیر از عاشورا، اربعین، نیمه شعبان، روز مبعث و هر مناسبت دیگری که در نظر بگیرید مهم‌تر است.

دبیر ستاد گرامیداشت دهه امامت و ولایت در آذربایجان شرقی بیان کرد: همه ما باید پیام رسان دستور پیغمبر عظیم الشان اسلام باشیم تا روز قیامت غدیر را تبلیغ کنیم؛ فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ، شعار امسال ما لبیک یا رسول الله است. بنیاد بین‌المللی غدیر، بیشتر بحث سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، ایجاد انگیزه، تمهید و تسهیل‌گری در ارتباط با برنامه‌های غدیر و برنامه‌های دهه امامت و ولایت را عهده دار است. امسال ستاد غدیر به ریاست حجت‌الاسلام آل‌هاشم به عنوان تشکیل شد.

وی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی از چندین روز پیش برنامه‌ها با اقامه نماز عید قربان شروع شده است و تقریباً در همه شهرهای استان هر روز در طول دهه امامت و ولایت برنامه‌های مفصّلی در یکی از مساجد و محلات در حال برگزاری است.

کاملی‌فر افزود: در تبریز مجموعه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در پارک‌های مختلف تبریز برنامه‌ها در حال برگزاری است.

وی اظهار کرد: امسال برای اولین بار برنامه ابتکاری برنامه‌ریزی شده که از چهار راه آبرسان تا چهار راه شریعتی تبریز برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، جشن، تئاتر و سرود و ایستگاه‌های صلواتی و اطعام برنامه ریزی شده است که در روز 26 و 27 تیرماه اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha