ثبت 50 مورد وقف جدید در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4087124
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

ثبت 50 مورد وقف جدید در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، از ثبت 50 وقف جدید در استان طی سال‌جاری خبر داد و گفت: موقوفات به ثبت رسیده در عرصه‌های مختلف و با نیت‌های متفاوتی بوده است.

حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان، امروز، سی‌ام شهریورماه، در نشست خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های دهه وقف، با اشاره به وجود بیش از 4 هزار وقف و بیش از ۲۰ هزار رقبه در استان، گفت: امسال بیش از ۵۰ وقف جدید در استان ثبت شده و آذربایجان شرقی در این حوزه جزو استان‌های برتر کشور است.

وی با اشاره به هدف سازمان اوقاف در راستای مردمی سازی وقف در کشور، گفت: برای موقوفات سطح استان، امین نصب می‌شود که این امین موقوفات از میان مردم بوده و اجازه اداره صفر تا ۱۰۰ موقوفه را خواهند داشت؛ هم‌چنین بیش از ۱۵۰۰ قنات وقفی در استان احیا شده و برای آن‌ها امین آب نصب شده است.

حسینی، با اشاره به وجود هفت بیمارستان با عرصه وقفی در تبریز و بیش از ۴۰۰ مدرسه وقفی در استان، گفت: شهرک صنعتی بعثت تبریز با مساحت ۴۹۰۰ هکتار و شهرک سهلان از جمله مناطق صنعتی استان هستند که عرصه آن‌ها جزو موقوفات بوده و اوقاف استان برای حمایت از فعالیت واحدها در این مناطق حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی، با بیان این‌که وقف عرصه خدمت به مردم بوده و عمل به نیت واقفان این چرخه را تداوم می‌یابد، گفت: آموزش و پرورش استان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بدهی از محل اجاره بهای مدارس به اوقاف بدهکار است و این بدهی موجب می‌شود تا عمل به نیت واقفان خیراندیش در راستای کمک به نیازمندان دچار اخلال شود. البته با پیگیری‌های مدیرکل آموزش و پرورش فعلی استان قرار است این مبلغ به تدریج پرداخت شود.

وی با اشاره به موضوع وقفی بودن عرصه معدن مس سونگون، افزود: روستای سونگون یک عرصه وقفی است اما با توجه به این‌که معادن بر اساس قانون جزو انفال و ازآن بیت المل هستند، یک تداخلی در این خصوص وجود داشت که در حال پیگیری از محل قضایی هستیم و به نظر می‌رسد که تنها راه حل این موضوع تنظیم اجاره نامه خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت‌های ثبتی این اداره کل نیز اظهار کرد: امسال تعداد ۹۸۰ سند برای موقوفات استان اخذ شده و تعداد ۳۲۰ جلد سند تک‌برگی جدید کاداستری صادر شده است. امسال هم‌چنین تعداد ۵۶۵ مورد تخصیص و بازبینی شناسنه ملی موقوفات انجام گرفته و ۲۱۸ پرونده حقوقی اوقافی در سامانه حقوقی بارای در جریان است که ۱۲ مورد از آن‌ها دعاوی مهم ملی هستند.

حسینی افزود: هم‌چنین تعداد ۵۷۲ سند اجاره‌ای جدید برای موقوفات استان طی یک سال گذشته تنظیم شده و تعداد ۱۶۶۰ سند موقوفات و بقاع متبرکه نیز تجدید یافته است.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی، با اشاره به اجرای ساخت و ساز عمده در حدود ۲۵ امامزاده استان از جمله امامزاده سیداحمد مرند، گفت: بیش از ۲ هزار مزرعه و ۶۰۰ باغ وقفی از یک تا ۳۰۰ هکتار در استان مورد بی توجهی قرار گرفته بود که اداره کل اوقاف استان در راستای احیای این مجموعه‌های کشاورزی گام‌های مهمی برداشته و احیای باغ بادام شش هکتاری و نهالستان بومی آذرشهر ازجمله آن‌ها است.

وی تاکید کرد: اداره کل اوقاف تسهیل کننده و حمایت گر عرصه تولید است و برای تداوم هرچه بهتر تولید محصولات کشاورزی در استان، در نظر دارد تا با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، دانشجویان دکتری را به عنوان امنای وقف کشاورزی استان به کار گیرد.

حسینی، با بیان این‌که تداخلات ۵۶ هزار هکتار مراتع با منابع طبیعی در قالب تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی رفع شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف اوقاف در حوزه کشاورزی که به تامین غذایی مردم استان، اشتغالزایی و درآمدزایی جوانان کمک می‌کند، ایجاد چرخه تولید تا مصرف محصولات است.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کار عمرانی بایستی پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، گفت: مجموعه مذهبی، تجاری و خدماتی شاه حسین ولی که از سال‌های گذشته مغفول مانده بود امسال به بهره برداری رساندیم که این مجموعه اکنون با ۱۱ واحد خدماتی از جمله مرکز ناباروری، داروخانه شبانه روزی، مجموعه رصد و مجموعه طب سنتی در کنار امامزاده و احیای مقبره شاه حسین ولی در حال فعالیت است.

انتهای پیام
captcha