حجتالاسلام اصغر نقدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اشاره به اهمیت وحدت بین امت اسلام و با بیان اینکه جامعه متشکل از افراد و تعامل بین افراد بوده و اعضای جامعه باید همدلی، الفت و همکاری داشته باشند، اظهار کرد: اگر همدلی و همکاری در جامعهای وجود نداشته باشد، آن جامعه از هم میپاشد.
وی با بیان مثالی از عمل رانندگی و تشبیه آن با جامعه و اعضای آن، گفت: تمامی اعضای دخیل در امر رانندگی با وحدت، همکاری و هماهنگی کار میکنند تا عمل رانندگی به نحو احسن انجام شود، حال فرض کنید هر یک از اعضا بدون هماهنگی و اتحاد فعالیت کنند، در این شرایط رانندگی منجر به وقوع حادثه میشود؛ جامعه نیز اینگونه بوده و بدون هماهنگی و اتحاد، راه به جایی نخواهد برد.
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه اصل وجود جامعه و تحکم آن، بر مبنای وجود وحدت بوده و اگر وحدت نباشد، جامعه نیز تشکیل و تداوم نخواهد یافت، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه ۲۳۴(قاصعه) که بلندترین خطبه نهج البلاغه است، سفارش میکند: از کیفرهایی که بر اثر سوء افعال و اعمال ناپسند بر امتهای پیشین وارد شد، برحذر باشید، حالات آنها را در خوبی و بدی به یاد آرید و بترسید از اینکه شما هم مانند آنان شوید، هرگاه به تفاوت دو حال آنها (پیروزی و شکست) میاندیشید به سراغ اموری بروید که موجب عزّت و اقتدار آنان شد، دشمنان را از آنها دور کرد، عافیت و سلامت را بر آنان گسترش داد، نعمتها مطیعشان شد و کرامت و شخصیت، رشته خود را به آنان پیوست.
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در این خطبه عامل خوشبختی جامعه را پرهیز از تفرقه، تأکید بر الفت و اتحاد، تشویق یکدیگر به آن و سفارش کردن به انجام آن عنوان کرده و سفارش میکند که از هر کاری که ستون فقرات گذشتگان را در هم شکسته و قدرتشان را سست کرده، اجتناب شود، ادامه داد: کینههای درونی، بدخواهی، پشت به هم کردن و دست از یاری هم برداشتن از جمله کارهایی است که طبق خطبه قاصعه باید از آن اجتناب کرد، چراکه موجب سست شدن و تضعیف قدرت میشود.
وی با تاکید بر اجتناب از نام و عنوان سوء نهادن بر یکدیگر در جامعه، بیان کرد: همدلی بالاتر از وحدت بوده و وحدت لازمه همدلی و الفت است؛ در ابتدا باید وحدت بین اعضای جامعه برقرار باشد تا به همدلی، هماهنگی، تعامل و برقراری ارتباط صمیمانه بر مبنای تقوا در جامعه دست یافت.
نقدی، با اشاره به اینکه تحقق و تداوم یک جامعه با وحدت امکان پذیر است، ادامه داد: ابن خلدون در مقدمه نظریه عصبیت که مربوط به روی کار آمدن و فروپاشی حکومتها است، عصب را عامل پیوند و وحدت و ارتباط میان اجزای یک مجموعه عنوان میکند، بر این اساس برای تقویت یک جامعه باید عصبیت یا عوامل پیونددهنده را تقویت کرد.
وی با تاکید بر اینکه طبق نظریه ابن خلدون هر حکومتی که روی کار میآید، بر مبنای یک عصبیت و عامل پیونددهنده روی کار آمده است، افزود: در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز دین و اسلام عامل پیوند بوده و همه گردهم آمده و بدان تمسک کردند.
نقدی، با بیان اینکه هدف دشمن تضعیف عامل پیوند در جامعه اسلامی بوده و از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون در این رابطه تلاش میکند، اضافه کرد: طبق نظریه مذکور، دشمن در تلاش برای از بین بردن عصبیت و عوامل پیونددهنده در جامعه اسلامی است و در جامعه ما نیز دینمداری، اسلامی بودن، میهندوستی و ایرانی بودن از مهمترین عوامل پیونده دهنده بوده که دشمن میخواهد این عوامل را در جامعه تضعیف کند، از اینرو باید در راستای تقویت این عوامل گام برداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با تاکید بر اینکه امام راحل با ابتکار ویژهای هفته وحدت را نامگذاری کردند و این هفته یادگار زیبای ایشان است، خاطرنشان کرد: قرآن و پیامبر گرامی اسلامی دو عامل پیوند و وحدت بین شیعیان و اهل سنت بوده و باید با محوریت این دو عامل پیونددهنده این هفته را جشن گرفته و عزیز بشماریم و همچنین با تمسک به روش نبیاکرم(ص)، وحدت را در جامعه اسلامی تقویت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پیامبر گرامی اسلام، قرآن کریم را به عنوان الگو و روش زندگی معرفی میکنند، تاکید کرد: باید با تمسک به این دو عامل در راستای تقویت جامعه اسلامی گام برداریم، چراکه پیامبر تلخیها و سختیهای بسیاری متحمل شدند تا اسلام و امت اسلام حفظ شود؛ امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز در این مسیر حرکت میکنند و تلاششان ایجاد وحدت مدنظر رسول اکرم است، چراکه این وحدت، عظمت اسلام و کرامت مسلمانان را به دنبال دارد.
انتهای پیام