ضرورت سطح‌بندی حفظ قرآن به تناسب ظرفیت افراد + عکس
کد خبر: 4092434
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
عضو هیئت علمی مهد قرآن بیان کرد:

ضرورت سطح‌بندی حفظ قرآن به تناسب ظرفیت افراد + عکس

عضو هیئت علمی مهدقرآن با اشاره به ضرورت عمومیت حفظ قرآن در جامعه، گفت: حفظ طلبه‌ای، مبلّغی، عمومی، اجمالی و تخصصی داریم. معتقدم کیفیت حفظ را باید سطح‌بندی کنیم تا هر گروهی با ظرفیت خود وارد حفظ شود.

هم افزایی موسسلت قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نشست هم‌افزایی مدیران مؤسسات قرآنی حاضر در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران در راستای بررسی و پیگیری مصوبات جلسه گذشته و ارائه گزارش و بررسی عملکرد مؤسسات حاضر در نشست، عصر امروز، 25 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه قرآنی عصر و همراهی سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن، سید مهدی سیف، عضو هیئت علمی مؤسسه در دفتر مرکزی مهد قرآن و سایر مدیران و نمایندگان مؤسسات قرآنی حاضر در نخستین رویداد هم‌افزایی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن توسط محسن خیری، جانشین معاون آموزش مؤسسه آغاز شد و در ادامه مستندی با موضوع معرفی فعالیت‌های مهد قرآن پخش شد و سپس سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن به حاضران و شرکت‌کنندگان غیرحضوری خیر مقدم گفت.

سپس حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه قرآنی عصر ضمن اشاره به مصوبات جلسه قبل، گفت: تداوم ارتباطات و برنامه‌ریزی برای هم‌افزایی موسسات در ایام اربعین، برپایی موکب طی ایام اربعین با محوریت انجام هر ماه یک کنش اجتماعی طی ایام سال، برپایی رویدادی مختص به قرآن تا پایان سال، تکمیل اطلاعات مؤسساتی که در نخستین رویداد هم‌افزایی حضور داشتند، توسعه فعالیت بین‌الملل، تدوین کتاب جامع معرفی مؤسسات و ظرفیت‌ها، دقت نظر در تنظیم مصوبات هر جلسه از جمله مصوبات نخستین جلسه بود.

مدیر جامعه قرآنی عصر با اشاره به اینکه نخستین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران در مردادماه امسال به مدت سه روز در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ادامه داد: در این رویداد، قریب به ۸۰۰ مجموعه‌ مردمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی، قرآنی و... گرد هم آمدند تا توان بخش مردمی را  به مسئولان ارائه کنند‌. 

وی با اشاره به حضور مجموعه‌های شاخص قرآنی _ مردمی در این هم‌افزایی به منظور شناسایی ظرفیت‌های یکدیگر و ارتباط بیش از پیش، اظهار کرد: مؤسسات هر کدام دارای نهضت‌هایی در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، تدبر، مفاهیم، قرائت و ... هستند که هر کدام سمت و سوی خودشان را دارند اما در نظر داشتیم که بعد از آن رویداد هم‌افزا، تعامل و آرایش هماهنگ و مراودات بیشتری به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی، علمی، آموزشی و مهارتی یکدیگر داشته باشیم‌.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از رویداد هم‌افزایی نخستین نشست به میزبانی مؤسسه نورالمجتبی(ع) قم برگزار شد و این دومین نشستی است که میزبانی آن را مهد قرآن قبول کرده است، افزود: شاید طی این سال‌ها و پس از تشکیل اتحادیه واحد به دلیل درگیری مباحث شکلی و ایجادی، فرصت شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی و ایجاد تعاملات بیشتر بین مؤسسات و آشنایی با ظرفیت‌های یکدیگر فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است در خلال این آمد و شدها و برگزاری نشست‌ها به نتایج مثبت و عملیاتی کردن مصوبات دست پیدا کنیم، اضافه کرد: امید است این هم‌افزایی با حفظ استقلال هر کدام از مؤسسات به عمل نزدیک شود. عموم مؤسسات فعالیت‌ها و کارهای ویژه‌ای در حوزه آموزش، ترویج، حفظ و تدبر انجام داده‌اند اما قطعاً اگر کارهای اساسی و با بهره‌گیری از ظرفیت یکدیگر انجام می‌شد، زودتر از اینها فرمایش رهبری مبنی بر تربیت ۱۵ میلیون آشنا به معارف قرآن و ۱۰ میلیون حافظ قرآن، جامه عمل پوشانده می‌شد و از سوی دیگر باید بررسی کنیم، با توجه به حوادث و مسائل اخیر، نقش قرآنیان و مجموعه‌های قرآنی چیست؟

مدیر جامعه قرآنی عصر با تأکید بر اینکه بعضاً در مؤسسات قرآنی شاهد برکات و فعالیت‌هایی هستیم که در هیچ دستگاه متولی قرآنی آن را شاهد نیستیم، افزود: امیدوارم با نشست‌های هم‌افزایی، شاهد حرکت رو به جلو باشیم و مؤسسات منیت نداشته باشند تا بتوانیم باهم حرکت کنیم. اگر این فرصت‌ها را قدر ندانیم و پیوندها را برای نقشه و طرح برقرار نکنیم، شاهد قرارگاه‌های مردمی قوی نخواهیم بود. 

در ادامه، سیدمهدی سیف، عضو هیئت علمی مهدقرآن به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تجربه سالیان سال آموزش قرآن ایجاب کرده تا در روش‌ها، نقشه راه و شیوه‌های اجرا، بازنگری و بروزرسانی کنیم، موضوعی که درباره فعالیت‌های قرآنی مؤسسات صدق می‌کند. 

این داور بین‌المللی ادامه داد: موضوع مهم‌تری که جسته و گریخته به آن پرداخته شده است، امر احصای فعالیت‌های قرآنی یا به عبارت دیگر بانکی جامع از فعالیت‌های قرآنی است تا ضمن شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات قرآنی، پایش آن‌ها نیز انجام شود و براین اساس از ظرفیت‌های قرآنی اطلاع پیدا کنیم تا بر آن اساس نقشه راه ترسیم کرده و تصمیمات اتخاذ شود.

وی ادامه داد: پس از گام اول و دوم(بازنگری و تهیه بانک جامع)، باید به سراغ قدم سوم یعنی بهره‌برداری از قرآن و استفاده از آموزه‌های آن رفت. خواندن و درک قرآن باید در زندگی دنیا به کار بیاید و مردم بدانند کدام آیه متناسب با نیاز امروز دنیای آن‌ها است؛ غایت آموزش قرآن، این است. حفظ قرآن، سرمایه است و باید از حفظ قرآن بهره برد تا سرمایه راکد نباشد. حفظ قرآن سرمایه‌ای است که باید در گردش باشد. تمام باورها و رفتارهای ما باید متکی به آیات قرآن باشد. منظورم از قرآن، تنها مصحف شریف نیست بلکه قرآن مجسم و ناطق در کنار هم(اهل‌بیت(ع) در کنار قرآن) باید مد نظر باشد. برداشت از قرآن بدون عترت امکان ندارد.

سیف با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از قرآن در زندگی دنیا مهم است، افزود:  وقتی بر اساس قرآن حرف بزنیم دستمان پر خواهد بود، قرآن حبل‌الله است و این سه قدم در کنار هم یعنی آموزش جامع قرآن. این را جدی بگیریم، البته محوریت حفظ مهم است. حفظ قرآن این حفظی که در مسابقات تجلی می‌کند، نیست، این تنها یک شکل از حفظ است. حفظ طلبه‌ای، مبلّغی، عمومی، اجمالی و تخصصی داریم. معتقدم کیفیت حفظ را باید سطح‌بندی کنیم تا هر گروهی با ظرفیت خود وارد حفظ شود و بن‌بست‌های این عرصه برداشته شود. اگر در این زمینه صفر و صد کنیم موجب می‌شود، خیلی‌ها از سفره قرآن محروم شوند. مهد قرآن ظرفیت خوبی دارد که باید از آن استفاده شود. 

اهم موضوعات مطرح شده از سوی مدیران و نمایندگان موسسات قرآنی حاضر در این نشست عبارتند از: 

  • تنها راه نجات قرآن است.
  • تدبیری اندیشیده شود تا از نزدیک با فعالیت مؤسسات شاخص آشنا شویم.
  • صدایی از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی برای همسویی با بخش مردمی شنیده نمی‌شود، باید از آن‌ها مطالبه‌گری کرد.
  • ظرفیت مؤسسه تدبر در کلام وحی قم، مکتب‌القرآن، همیار قرآن قم و سایر مؤسسات حاضر در جلسه برای تعامل با بیشتر با سایر مؤسسات و دستگاه‌های دولتی. قرآن را به بدنه آموزش و پرورش نزدیک کنیم.
  • فعالیت مکتب‌القرآن استان تهران در سال تحصیلی جدید با ۵۰ مرکز پیش دبستانی در مناطق ۱۹ گانه و ۸۰ مربی و ۱۵۰۰ نوآموز.
  • ابراز نگرانی از وضعیت کنونی جامعه و کمی کار فرهنگی بر روی نسل جوان کشور.
  • تدوین آیبن‌نامه برای تبیین اهداف و مقصد نهایی این هم‌افزایی.
  • نظارت و پیگیری بر انجام مصوبات هر جلسه با تشکیل دبیرخانه فعال و مشخص کردن دستور جلسات.
  • ضرورت هم‌جبهه شدن مؤسسات و خدمت در قالب جبهه قرآنیان.
  • فعالیت زیاد مجموعه‌های حوزوی خارج از حوزه علمیه در قالب مؤسسات قرآنی با طرح‌های موفق.
  • ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دو مؤسسه در هر جلسه(یکی مؤسسه میزبان و مؤسسه‌ای دیگر بنا بر درخواست) و بیان وجه اشتراکات و طرح‌هایی که می‌توان به صورت الگو اجرا کرد. 
  • تقسیم بحث‌های مطرح شده در حوزه آموزش(آموزش جامع قرآن کریم و بحث حفظ و تدبر ...) و حوزه مدیریتی و حمایتی(اجرایی و مطالبه‌گری برای تصویب قانون‌های اثرگذار چون مدرک معادل کارشناسی برای حافظ کل و اعطای مدرک به حافظان کل).
  • رسیدن به نظر واحد در هر موضوع و رساندن صدای جمعی بخش مردمی به گوش دستگاه‌های متولی قرآنی.
  • تراز کار قرآنی در کشور نسبت به دهه‌های گذشته پایین آمده است.
  • گلایه از محدود کردن برنامه‌های قرآنی به رسانه‌های قرآنی چون شبکه و رادیو قرآن با وجود ضرورت نیاز تمام جامعه به اطلاع و شنیدن اخبار، رویدادها و برنامه‌های قرآنی.
  • ما قرآنیان مطالبه‌گری نداریم.
  • مطالبه‌گری و بحث تراز مطالبات قرآنی (تراز فعالیت‌های قرآنی را از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم آن را بین جامعه قرآنی و مؤسسات بالا ببریم و بعد در پی مطالبه‌گری از رئیس جمهور و مجلس بخواهیم).
  • استفاده از فرصت و ظرفیت فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های مؤسسات و شناخت ایده‌ها و طرح‌های قابل توجه تشکل‌های قرآنی.

این نشست با حضور بیش از ۱۷ مؤسسه قرآن فعال حضوری همچون بیت‌الاحزان، جامعه‌القرآن، مکتب‌القرآن، تدبر در کلام وحی قم، همیار قرآن قم، نورالمجتبی(ع) قم، عقیق، نورالثقلین قم، دبیرخانه پویش جلسات خانگی قرآن، جبهه فعالان قرآنی گلستان، یاسین ارومیه، شهر قرآنی مشهد، قرآن استور آذربایجان شرقی، مهدقرآن کاشان به میزبان دفتر مرکزی مؤسسه برگزار شد.

از جمله اهداف نشست هم‌افزایی مدیران مؤسسات می‌توان به ایجاد همدلی میان مدیران مؤسسات قرآنی، استفاده مؤسسات قرآنی از ظرفیت‌ها و تجربیات دیگر مؤسسات جهت همسوسازی اهداف و تغذیه محتوایی متقابل، هم‌افزایی در مورد ظرفیت‌های قرآنی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی جهت حضور مؤثر و هماهنگ در نمایشگاه قرآن رمضان 1402 اشاره کرد.

یادآور می‌شود، این نشست به صورت همزمان از طریق برنامه قرار به سمع و نظر سایر مدیران مؤسسات قرآنی رسید و هرکدام از مدیران حاضر(حضوری و غیرحضوری) در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و سپس مطالب ارائه شده جمع‌بندی شد.

انتهای پیام
captcha