جهاددانشگاهی از دیرباز متولی امور فرهنگی است
کد خبر: 4101940
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹

جهاددانشگاهی از دیرباز متولی امور فرهنگی است

استاد بخش ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، جهاددانشگاهی را متولی امور فرهنگی از دیرباز دانست و افزود: جهاد دانشگاهی فارس همواره پیگیر و برگزار کننده برنامه‌های فرهنگی همچون جشنواره «شعر باران» بوده است.

غلامرضا کافی، استاد بخش ادبیات فارسی دانشگاه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، غلامرضا کافی، استاد بخش ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و داور سومین دوره جشنواره ملی «شعر باران» امروز، 2 آبان در اختتامیه سومین دوره این جشنواره با بیان اینکه شاعران وارث آب و خرد و روشنی هستند، گفت: اقدام جهاددانشگاهی فارس برای برگزاری این جشنواره اقدام ارزشمندی در حوزه شعر و ادبیات است.

وی، جهاددانشگاهی را متولی امور فرهنگی از دیرباز دانست و افزود: جهاد دانشگاهی فارس همواره پیگیر و برگزار کننده برنامه‌های فرهنگی همچون جشنواره «شعر باران» بوده است.

کافی با تقسیم‌بندی سبک اشعار هم اظهار کرد: اشعار از جهت تاثیر بر مخاطب به دو گروه اشعار ذهنی و ضمیری تقسیم می‌شوند و اشعار ذهنی از نظر تکنیک مورد توجه هستند و اشعار ضمیری به لایه روحی معنوی برمی‌گردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مضمون‌سازی به عنوان کشف‌های شاعرانه بسیار مهم و شاعرانه و غیر قابل تکرار است و نوع دکلمه شعر هم بر مخاطب می‌تواند اثرگذار باشد.

کافی، ایهام‌گرایی را بالاترین مرتبه دریافت شاعرانه عنوان کرد و گفت: حافظ بزرگترین شاعر ایهام‌گرای ماست و اشعار او بر مخاطب همواره اثر ژرفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: شعرهایی که با کیفیت روحانی بر مخاطب تاثیر می‌گذارند در رده ضمیری قرار می‌گیرند و هر چه ضمیر شاعر زلال‌تر باشد، سخنش اثرگذارتر است.

کافی با اشاره به ویژگی‌های شاعر حرفه‌ای بیان کرد: نشانه شاعر حرفه‌ای، دوام، ثبات و پایداری است و کسی می‌تواند شاعری را ادامه دهد که علاوه بر نبوغ لازم، فطرت شعر را هم داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه شاعر باید دیدگاه و جهان‌بینی خاص داشته باشد و از خط سیر ترقی و تعالی هم برخوردار باشد، گفت: اگر شاعر پیرامون زمانه خودش صحبت نکند، حرفه‌ای نیست و قالب‌گرایی و ویژه‌سرایی که شاعر از آن بیرون نمی‌رود و تکنیک شاعر حرفه‌ای است.

انتهای پیام
captcha