معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی ادبی «باران»
کد خبر: 4177402
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی ادبی «باران»

در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری ادبی «باران» برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

تجلیل از برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی ادبی «باران»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی شعر باران به همراه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» همزمان با سالروز نخستین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) امروز، دوم آبان ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در این حرم مطهر برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، برگزیدگان در بخش‌های اصلی و ویژه حضرت شاهچراغ (ع) در جمع دانشجویان سراسر کشور معرفی و تجلیل شدند.

بیانیه این جشنواره به شرح زیر آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

بیانیه هیات داوران چهارمین همایش شعر «باران» 

سخن جوهر جان است و هیجان جان در جَیب کلمات. عطر خوشی است که از سفر روح در تفرجگاه فطرت آمده است. دل‌انگیزی این سِحر حلال از همنشینی راح روح و فطور فطرت مایه می‌گیرد. خلسه‌ خوش الهام، خرامِ خُرَّمِ غزالی خوش چشم در مزغزار خاطره انگیز خیال است و شاعر در این اضطراب شفاف و این دلهره شیرین، صیادی است که در حسرت صید ظریف وشنگ خود، در رعشه‌ رشحات قلم، کمین کرفته است؛ مبادا پلکی بپرد یا برگی بریزد! نکُند تپش قلبی از مدار مُدارا به درآید که رمیدن این آهوی بِهوش حتمی است. اما قلم ورز باید بداند که این نقاشیِ واژگان را از کسی نیاموخته است. این ودیعه را در کیف مدرسه‌اش گذاشته اند آن زمان که به مکتب عشق می‌رفت در عالم ذر. حالا این رشته کردن کلمات یادکرد آن ازل نافراموش است؛ پس باید زکات ذکی بودن روح را بپردازد. 

از گونه‌ وَرجاوَند در ادبیات که زکات روح در آن به شایستگی پرداخت می‌شود، ادبیات متعهدانه و اصطلاحا مُلتزم است که زایش و رویش آن بی پایان و مردمی بودن آن بی خدشه است. چهارمین همایش شعر باران که به تدبیر نهاد ارجمند جهاد دانشگاهی و تخصیصا جهاددانشگاهی فارس و معاونت فرهنگی این نهاد برگزار گردید، میدان رقابتی ثوابمند برای ارایه‌ی شعر دردمند، باورمند، آیینی و متعهدانه بود که گروه قابل توجهی از شاعران جوان کشور را به هماوردی کشاند.
هیات داوران کنگره، ضمن سپاس از تمامی شاعران به خاطر حضور در این رقابتِ تعهدبنیان.

هیئت داوران  این جشنواره نیز شامل اساتیدی چون محمد برفر، غلامرضا کافی و محمد مرادی  بود که اسامی برگزیدگان این جشنواره را به شرح ذیل اعلام کردند: 

با امید به فضل الهی و به امید کمترین خطا و لغزش، در گرایش‌ها و قالب‌های مختلف آرای خود را به شرح زیر اعلام می‌دارد: در «بخش دانشجویی» شعر نو قسمت اول موضوع شهدای شاه چراغ (ع) فاطمه حلیمیان شعر نو سپید از مشهد و رها حیدری، شعر غمنامه آرتین از اردبیل حائز رتبه دوم و سوم شدند همچنین در بخش موضوع آزاد شعر نو، حسنا خوش چهره اشعار چهارم تا ششم از کرمانشاه، فاطمه بیرانوند از البرز رتبه اول و دوم و عبدالله آزادی از خوزستان و پریا رحیمی از دانشگاه شیراز نیز در رتبه سوم قرار گرفتند.

در بخش شعر سنتی دانشجویی شهدای شاهچراغ (ع)، محسن کاویانی از قم، مصطفی توفیقی از مشهد مقام‌های اول و دوم و حسین عبدی از تهران و میثم داوودی از قم رتبه سوم مشترک و مژگان دستوری از شیراز مقام شایسته تقدیر را کسب کردند و در موضوع آزاد نیز سارا خلیفه از استان فارس، علی عابدی از قم رتبه اول و دوم و فاطمه سلیمان پور از کاشان رتبه سوم و عاطفه جوشقانیان از قم مقام شایسته تقدیر را به خود اختصاص دادند.

در بخش غیر دانشجویی نیز موضوع شعر سنتی شاهچراغ (ع) فاطمه سادات طباطبایی آل مجتبی از قم، میثم رنجبر از بابل و افسانه نوری از یزد مقام اول تا سوم و علیرضا اطلاقی از ساوه مقام شایسته تقدیر را کسب کردند. همچنین در موضوع آزاد مجتبی خرسندی از قم، زینب بندری از سمنان و اسماعیل محمد پور از گیلان به عنوان مقام‌های اول تا سوم و مهدیه امینی از ساوه و قربان زارعی از تبریز شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیئت داوران همچنین در بخش شعر نو غیر دانشجویی موضوع شاهچراغ (ع) سید جواد امامی میبدی از یزد، کاظم رستمی و معصومه یاری از پاکدشت تهران را به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی کردند و در بخش موضوع آزاد نیز زلیخا بنی ایمان-شعر اول از شیراز رتبه اول را اذعان خود کرد و بارانا زحمت کش در رتبه شایسته تقدیر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، ۷۶۹ اثر در این جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که ۵۳۳ اثر به داوری راه یافت.

یادآور می‌شود، ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» به همراه چهارمین جشنواره سراسری ادبی «باران» با همکاری شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز به سرانجام رسید.

انتهای پیام
captcha