علوی تهرانی: کشوری که رتبه پنجم طلاق دنیا را دارد اسلامی نیست
کد خبر: 4120714
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

علوی تهرانی: کشوری که رتبه پنجم طلاق دنیا را دارد اسلامی نیست

حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی ضمن اشاره به اینکه دین مجموعه عقائد، مقررات و قوانین است که ناظر بر بینش انسان، گرایش و تمایلات انسان و کنش انسان است تصریح کرد: اگر انسان بینش‌اش، گرایش‌اش و کنش‌اش تماما تحت تعالیم الهی قرار گرفت انسان سعادتمند می‌شود.

به گزارش ایکنا، جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی با موضوع علل تضعیف دین در جامعه، شب گذشته 18 بهمن، در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

بحث ما درباره عوامل تضعیف دین بود. برای اینکه اهمیت بحث را مطرح کنم عرض کردم خداوند در سوره غافر می‌فرماید: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» و در سوره ابراهیم می‌فرماید هر چه خواستید به شما دادیم «وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ». خدایی که گفته هر چه می‌خواهید از من بخواهید به ما تعلیم داده است که از من چه بخواهید لذا در سوره حمد فرمود هدایت به صراط مستقیم را از من بخواهید. این نشان می‌دهد هدایت ضروری‌ترین خواسته است چون خدا به ما می‌گوید از من این را بخواهید. از معانی که برای صراط مستقیم در قرآن بیان شده است ما این معنا را انتخاب کردیم: «قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ». این صراط مستقیم تفسیرش چیست؟ دین قم.

حالا ببینیم دین قیم چه معنایی دارد؟ صراط مستقیم بر مبنای قرآن دین قیم است ولی روایات صراط مستقیم را اینطور تعریف می‌کنند که صراط مستقیم خود ما اهل بیت(ع) هستیم. این کلام در بیان رسول اکرم(ص) هم هست، در ضمن خطبه غدیر خم. وقتی مردم را جمع کردند فرمودند: «مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمینَ ...»هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. سپس پیامبر(ص) قرائت فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدللّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم...». باید توجه داشت که هدایت به صراط مستقیم مهم است چون این هدایت، هدایت خاص است. خدا یک هدایت عام دارد که همگان در مسیر آن قرار دارند ولی هدایت به صراط مستقیم هدایت ویژه است.

تعریف دین چیست؟ دین مجموعه عقائد، مقررات و قوانین است که ناظر بر بینش انسان، گرایش و تمایلات انسان و کنش انسان است. این مجموعه از ناحیه خداوند به واسطه رسول اکرم(ص) برای اداره فرد یا جامعه به قصد رسیدن به سعادت بیان شده است. اگر انسان بینش‌اش، گرایش‌اش و کنش‌اش تماما تحت تعالیم الهی قرار گرفت، سعادتمند می‌شود. جامعه‌ای که از انسان‌های سعادتمند تشکیل شود جامعه سعادتمند است. دین به ما می‌گوید چگونه فکر کن، به چه چیزی تمایل داشته باش، چگونه عمل کن. در طول زندگی‌ات ببین هر سه را داری یا یکی از آنها را داری؟ آیا فکرت همان است که خدا فرموده است؟ آیا گرایشت همان است که خدا فرموده است؟ آیا رفتارت همان است که خدا فرموده است؟

دینداری آسان نیست

اگر این سه را درست کردیم متدین محسوب می‌شویم ولی سخت است. دینداری آسان نیست برای اینکه ما در مسیر قرار نداریم و توهم در مسیر بودن داریم. به ما می‌گویند جامعه ایران جامعه اسلامی است که شما بهتر می‌دانید هست یا نیست اما واقعا در جامعه اسلامی باید فقر باشد؟ جامعه‌ای که در آن فقر است یعنی پولدار وظیفه خودش را انجام نداده است و گرایش‌اش به سمت دنیاطلبی است. این چیزها مسلمان می‌سازد والا نمازخوان زیاد است. ما از نظر جمعیت بیستمین کشور جهان هستیم ولی از نظر آمار طلاق پنجمین کشور هستیم. این در حالی است که طلاق مبغوض‌ترین عمل نزد خداوند است. این جامعه که نماز می‌خواند پس کجایش مشکل دارد؟

تبعیت از دین همراه با مقاومت

«قیم» چیست؟ قیم مخفف قیام است به معنای ایستادگی. قیام صیغه مبالغه است به معنای مقاومت زیاد. پس تدین تبعیت از دین نیست، تبعیت از دین همراه با مقاومت است. در سوره مبارکه جن، آیه 16 می‌خوانیم: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا؛ و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم». پس برای تدین، مقاومت لازم است. در آیه دیگری می‌خوانیم: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند». پس دینداری کار آسانی نیست ولی نماز خواندن کار آسانی است.

در این دوره و زمانه باید قربان صدقه امثال شما رفت ولی چه فایده وقتی راه درست نباشد. بر اساس امتیازات بنده و شما که قیامت‌مان نمی‌گذرد. قیامت بر اساس واقعیت می‌گذرد. همین است که می‌گویند برای دینداری باید تاریخ گذشتگان را بخوانید. من فقط سرنوشت یک نفر را برای شما می‌گویم. در آیه 21 سوره احزاب می‌خوانیم: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». ببینید سیر زندگی پیامبر(ص) چگونه است. اسلام در سه سال اول بعثت مخفیانه بود چون پیامبر(ص) یاری نداشت. در سال سوم پیامبر(ص) دستور گرفت که اسلام را به بستگان خود ارائه دهد. این مطرح کردن باعث شد در سال پنجم، اولین هجرت مسلمانان شکل گرفت. وقتی رشد اسلام افزایش پیدا کرد کفار نزد ابوطالب آمدند و گفتند با برادرزاده‌ات مبارزه می‌کنیم. ابوطالب نزد پیامبر(ص) رفت و ماجرا را شرح داد. پیامبر(ص) فرمودند اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهند که دست از رسالتم بردارم این کار را نمی‌کنم و این کار را ادامه می‌دهم تا یا دین خدا پیروز شود یا در این راه به شهادت برسم. این استقامت است. چون دینداری استقامت می‌خواهد بحث از عوامل تضعیف دین بحث مهمی است و اینکه چه می‌شود یکباره شانه خالی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha