ضرورت تشکیل بانک مشترک کشورهای عضو محور مقاومت + صوت
کد خبر: 4123325
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
شمشادی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ضرورت تشکیل بانک مشترک کشورهای عضو محور مقاومت + صوت

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: جای خالی بانک مشترک میان کشورهای عضو محور مقاومت کاملاً احساس می‌شود و در اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برروی این موضوع بحث شده و خلأ این بانک را از معضلات اقتصادی که به حضور پررنگ بخش خصوصی ضربه وارد کرده، می‌دانیم.

حسن شمشادی

دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت مزایا و منافع بسیاری را متوجه کشورهای عضو به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد. باید در نظر داشت اقتصاد کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن از اتفاقات سیاسی و امنیتی به حد قابل توجهی زیان دیده‌اند و یا به دلیل تحریم یا به دلیل مداخلات قدرت‌های سلطه‌جو فراز و نشیب‌هایی را تجربه و مشاهده کرده‌اند. از سوی دیگر کشورهای مذکور برای رهایی از سیطره قدرت‌های هژمون به دنبال استقلال اقتصادی و خودکفایی هستند، لذا از این منظر فرصت خارق‌العاده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده که به واسطه پیوندهای ایدئولوژیک، پیوندهای اقتصادی را تقویت کند.

حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دیپلماسی اقتصادی کشورهای محور مقاومت اظهار کرد: مفهوم دیپلماسی اقتصادی کشورهای محور مقاومت این است برروی کشورهایی که عضو محور مقاومت به حساب می‌‎آیند و جمهوری اسلامی از 40 سال گذشته تا به امروز از لحاظ فرهنگی، دینی، ژئوپلیتیکی و سیاسی برروی آنها متمرکز شده و به دنبال جذب آنها برآمده، رویکرد اقتصادی هم به این محور داشته باشیم.

وی افزود: محور مقاومت کشورهایی مانند عراق و سوریه و لبنان و از منظر دیگر مردم افغانستان، فلسطین اشغالی، بحرین و یمن را هم در بر می‌گیرد و حتی این گستره تا برخی کشورهای آفریقایی ادامه داشته و دارد. ایران و عراق دو کشور دارنده منابع عظیم نفت و گاز در جهان به شمار می‌روند و ظرفیت‌های فوق‌العاده اقتصادی در این حوزه دارند ولی ظرفیت اقتصادی محور مقاومت تنها محدود به این دو کشور نیست بلکه سایر کشورهای محور مقاومت ظرفیت‌های اقتصادی را در خود جای داده‌اند مانند سوریه که ظرفیت‌های قابل توجه صنعتی، کشاورزی، زیارتی و سیاحتی را در خود جای داده و در لبنان هم همین‌طور.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های محور مقاومت

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ادامه داد: ظرفیت‌های مغفول اقتصادی بسیار زیادی در محور مقاومت نهفته شده که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و با شناسایی این ظرفیت‌ها می‌‎توان تمام محور مقاومت را منتفع ساخت.

به گفته شمشادی یکی از ویژگی‌های اقتصادی محور مقاومت، ظرفیت‌ انسانی است که متأسفانه به آن خیلی توجه نشده است.

وی فقدان سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای عضو محور مقاومت را زیان‌بار و آسیب‌زا دانست و در این رابطه گفت: این سرمایه‌گذاری‌های مشترک آنچنان اندک بوده که اصلاً جای بحث ندارد، درصورتی‌که بسترهای اشتراکات میان دولت‌ها، تجار و بازرگانان این کشورها کاملاً مهیاست و می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های مشترک را به سرانجام مثبت برسانند. این سرمایه‌گذاری‌های مشترک علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر، می‌تواند موجب تقویت پیوندهای فرهنگی و ژئوپلیتیکی و سیاسی شود. به باور من این سرمایه‌گذاری‌های مشترک را می‌توان به صورت دوجانبه و چندجانبه منعقد کرد تا مردم این کشورها باشند که سود اصلی را می‌برند.

لزوم تشکیل بانک مشترک

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه درباره امکان ایجاد واحد پولی مشترک میان کشورهای عضو محور مقاومت گفت: من خیلی اعتقادی به خلق پول مشترک میان کشورهای عضو محور مقاومت ندارم، زیرا دولت‌هایشان نمی‌خواهند یا به دلیل فشارهای داخلی و خارجی به ویژه از طرف آمریکا و غرب توان پیوستن به واحد پولی مشترک را ندارند، لذا تشکیل چنین واحد پولی خیلی دور از ذهن است ولی در مقابل معتقدم تشکیل بانک مشترک میان این کشورها قابل تحقق بوده و غیرقابل دسترس نیست. این بانک مشترک می‌تواند به صورت دوجانبه یا چندجانبه شکل گیرد و سرمایه‌گذارانش هم دو یا چند کشور باشند.

شمشادی ادامه داد: در حال حاضر شاهد تأسیس بانک‌های مشترک میان کشورها هستیم و حتی زمانی کشورهایی مانند امارات و عربستان در سوریه بانک مشترک داشتند و لذا جای خالی بانک مشترک میان کشورهای عضو محور مقاومت کاملاً احساس می‌شود. در اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه کاملاً برروی این موضوع بحث شده و خلأ این بانک را از معضلات اقتصادی که به حضور پررنگ بخش خصوصی ضربه وارد کرده، می‌دانیم و این مشکل در روابط اقتصادی ما با سوریه محسوس‌تر است و به تبادلات مالی ما با این کشور ضربه وارد کرده و لذا تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه از مطالبات جدی بخش خصوصی است.

وی در این رابطه افزود: این مطالبه را بارها و بارها به سازمان‌ها و وزارتخانه‌‎های مرتبط مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی کمیسیون مالی مشترک ایران و سوریه و دیگر نهادها اعلام کرده‌ایم و دوستان هم مدام می‌گویند در حال تلاش و پیگیری هستند ولی عملاً هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تأکید کرد: ملت‌های عضو محور مقاومت تلاش می‌کنند با یکجانبه‌گرایی آمریکا مقابله و از حق خودشان صیانت کنند و طبیعی است هرچقدر عمق همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان این کشورها تقویت شود می‌تواند به زیان سیاست‌های یکجانبه آمریکا باشد. به باور من هرچه در این زمینه کار شود، دوباره جای کار دارد و این همکاری‌ها کافی نیست.

شمشادی در پایان با اشاره به نیازهای اقتصادی کشورهای عضو محور مقاومت گفت: در ایران همه خدمات و امکانات وجود دارد که می‌توان آنها را به کشورهای محور مقاومت عرضه کرد و لذا باید به فراخور نیاز هر کشور به بازارش ورود پیدا کرد و نمی‌توان نسخه واحدی برای بازار هر کشوری ارائه داد و آنها هم براساس نیازهایشان به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی می‌نگرند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha